اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 4, 2020
16:20 چهارشنبه، 14ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109477

علی رغم اجرایی شدن رمز پویا تعداد تراکنش‌های اینترنتی در بهمن‌ماه افزایش یافت

 
تعداد تراکنش‌های اینترنتی بر خلاف تصور اکثریت افراد که پیاده سازی رمزدوم پویا را موجب کاهش تعداد تراکنش‌های اینترنتی شاپرکی می‌دانستند نه تنها  در بهمن ماه کاهش پیدا نکرده؛ بلکه با افزایش نیز روبه‌رو بوده است. البته کاهش تعداد تراکنش‌ها به صورت مشهود خود را روی تراکنش‌های موبایلی نشان می‌دهد.
 
 مقایسه تعداد تراکنش‌های اینترنتی انجام شده در دو ماه دی‌ و بهمن نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های اینترنتی در ماه بهمن افزایش داشته هر چند شاید سهمش در مقایسه با کل تراکنش‌های انجام شده در این دوره زمانی نسبت به ماه گذشته کاهش اندکی را تجربه کرده باشد.
 
 
تعداد تراکنش‌های اینترنتی انجام شده در بهمن ماه بیش از ۱۳۴ میلیون و ۶۶۴ هزار تراکنش بوده این در حالی است که این رقم در دی‌ماه ۱۳۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تراکنش اعلام شده بود. اما با توجه به اینکه تعداد تراکنش‌های انجام شده به صورت کلی رشد قابل توجهی را در بهمن ماه در مقایسه با دی ماه تجربه کرده سهم تعداد تراکنش‌های اینترنتی انجام شده از کل تراکنش‌ها با کاهش ۱۱ صدم درصدی مواجه بوده است.
 
 
 
 
در مقابل تعداد تراکنش‌های موبایلی انجام شده طی بهمن ماه به بصورت قابل توجهی کاهش را نشان می‌دهد. طبق گزارش شاپرک در بهمن ماه بیش از ۹۶ هزار و ۴۶۲ تراکنش از طریق ابزارهای پذیرش موبایلی انجام شده این در حالی است که در دی‌ماه تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق ابزارهای پذیرش موبایلی بیش از ۱۱۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تراکنش بوده است. به نظرمی‌رسد بیشترین تاثیری که اجرایی شدن رمز دوم پویا داشت خودش را روی خرید شارژ نشان می‌دهد. هر چند بانک مرکزی اعلام کرده بود که بانک‌ها باید امکان استفاده از رمز دوم ایستا را تا سقف ۱۰۰ هزارتومان به صورت روزانه فراهم کنند و بسیاری از بانک‌‌ها نیز در همین مسیر حرکت کردند اما متاسفانه همکاری نکردن برخی از بانک‌های بزرگ مخصوصا در روزهای اول اجرای این طرح موجب شد تا تراکنش‌های انجام شده از طریق موبایل به صورت قابل توجهی کاهش یابند، از همین روست که این تاثیر بیشتر روی کسب وکارهای خرید شارژ مبتنی بر USSD و همچنین خرید بازی خود را نشان داده است.
 
هم‌اکنون تمامی بانک‌های کشور امکان استفاده از رمزدوم ایستا برای مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان در یک روز را فراهم کرده‌اند از همین رو به نظر می‌رسد که در روزهای آتی این روال به حالت عادی بازگردد. البته با توجه به گسترش ویروس کرونا و تاثیر آن روی کسب‌وکارها، احتمال دارد که این اثر در طولانی مدت خود را نشان دهد یا گزارش‌های آتی با توجه به اتفاقات پیش آمده سرانجام دیگری را داشته باشند.
 
در بهمن‌ماه ۱۳۹۸، بیش از ۲ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تراکنش به ارزش بیش از ۳۲۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد و ۸۳۹ میلیون تومان در شبکه شاپرک انجام شده که نسبت به دی ماه رشد ۴.۶۹ درصدی در تعداد و ۱۵.۲۳ درصدی در مبلغ تراکنش را نشان می‌دهد. افزایش میزان تراکنش‌های انجام شده در بهمن ماه نسبت به دی‌ ماه قابل کاملا طبیعی است؛ چرا که معمولا طی ۳ ماه پایانی سال تراکنش‌ها به صورت ماهانه افزایش می‌یابند تا در پایان اسفند به نقطه اوج خود می‌رسند. هرچند هنوز مشخص نیست امسال این روند چگونه تغییر خواهد کرد.
 
طبق گزار شاپرک سهم شرکت‌های PSP در طی ۲ ماه بهمن و دی ماه از تراکنش‌های شاپرکی انجام شده با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته است و هر کدام از شرکت‌ها توانسته‌‌اند جایگاه خود را مانند گذشته حفظ کنند.
 
در این ماه شرکت «به‌پرداخت ملت» با پوشش ۲۲.۸۶ درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی بیشترین سهم را در اختیار دارد، این شرکت با رقمی معادل با ۳۵.۴۴ درصد بخش قابل توجهی از بازار مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی را نیز پشتیبانی می‌کند. در ابزار پذیرش موبایلی نیز شرکت «آسان پرداخت پرشین» با کسب ۳۵.۹۹ درصد بیشترین سهم بازار مبلغی این تراکنش‌ها را به دست آورده است. بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی در ماه بهمن نسبت به دی در شرکت کارت اعتباری ایران کیش با ۰.۲۷ کاهش و در ابزار پذیرش اینترنتی ۲.۶۰ درصد افزایش در شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» گزارش شده است. در ابزار پذیرش موبایلی بیشترین اختلاف سهم با کاهش ۲.۲۷ درصدی به شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» تعلق دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.