اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 5, 2020
13:18 پنجشنبه، 15ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109497

ساخت نانوکاتالیست مؤثر در تولید نیروی رانش در ماهواره‌ها

"طرح ساخت نانوکاتالیست بر پایه مونولیت و فوم" متعلق به متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شد.
 
 دکتر هادی رضائی، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران، ضمن اعلام این خبر گفت: هدف از اختراع نانوکاتالیست بر پایه مونولیت و فوم، معرفی پایه‌های کاتالیستی سرامیک سلولی پوشش داده شده با ایریدیم برای رفع مشکل خردشدگی، ارتقای استحکام در برابر شکست و در عین حال داشتن عملکرد کاتالیستی مطلوب بوده که با دستیابی به این کاتالیست یک حلقه از زنجیره فناوری تراسترهای تک پیشرانه هیدرازینی تکمیل می‌شود.
 
وی توضیح داد: امروزه، در بسیاری از ماهواره‌ها برای انجام ماموریت‌های مختلف، از سیستم پیشرانش تک پیشرانه کاتالیستی استفاده می‌شود. در این سیستم‌ها، پیشرانه با عبور از یک بستر کاتالیستی تجزیه شده و باعث تولید گاز داغ می‌شود که این گاز داغ با عبور از نازل تراستر، تولید نیروی رانش کرده و در این فرآیند، کاتالیستی که بیشترین فعالیت، مقاومت مکانیکی و طول عمر را داشته باشد، همواره مد نظر بوده است.
 
دکتر رضایی تشریح کرد: گرادیان دما و فشار بالای ایجادشده‌ گونه‌های گازی در طی فرایند تجزیه کاتالیستی، منتهی به تخریب کاتالیست و مسدود شدن مسیر و افت فشار ناخواسته در طول بستر می‌شود، از این رو در طرح "ساخت نانوکاتالیست بر پایه مونولیت و فوم" سعی شده با استفاده از ساختارهای یکپارچه کاتالیستی با سطح خارجی در دسترس بیشتر نظیر مونولیت و فوم، از طریق فراهم کردن مسیری برای نفوذ واکنش‌دهنده‌ها به درون حفره‌ها و خروج فرآورده‌ها از درون آن‌ها این مشکل را برطرف کنیم که این امر، با سنتز ساختار مناسب اصلاح شده و الحاق حفره‌هایی درون پایه با اندازه‌های مختلف امکان‌پذیر شده است.
 
بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه خاطرنشان کرد: دانسیته کم، مقاومت زیاد در برابر شکنندگی و مقاومت سایشی بالای این کاتالیست‌ها سبب می‌شود که پاسخ سریع‌تری به تغییرات دمایی بدهند و در نتیجه زمان و انرژی مورد نیاز برای تکمیل واکنش تجزیه کاهش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.