اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 6, 2020
13:24 جمعه، 16ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109519

فرصتی برای فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات اینترنتی

 
 
اگرچه استفاده از خدمات فضای مجازی می‌تواند به ماندن افراد در خانه برای شیوع کمتر ویروس کرونا کمک کند، با وجود این، برخورداری از این خدمات نیازمند اطلاع‌رسانی است تا افراد بتوانند از آنها آگاه شوند.
 
 این روزها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اغلب افراد در خانه مانده‌اند و از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. امکانات آموزش از راه دور برای مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شده، برخی از شرکت‌ها امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند و البته بسیاری از افراد برای گذراندن این اوقات، به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها روی آورده‌اند.
 
با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین المللی بود. بدین معنا که برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران ملزم شدند.
 
با وجود این، به نظر می‌رسد خدمات اینترنتی آن‌طور که باید به اطلاع مردم نرسیده تا بتوانند از امکانات فضای مجازی که در این دوران در اختیارشان قرار گرفته استفاده کنند. در این راستا عطا خلیقی –کارشناس فناوری اطلاعات- به ایسنا گفت: در این شرایط مردم به فکر این هستند که از خدمات موجود به‌صورت مجازی استفاده کنند و استارت‌آپ‌ها ممکن است از دورکاری و یا از شبکه‌های تبلیغاتی بری ارائه اطلاعات درباره مهار درباره کرونا استفاده کرده باشند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر فرصت خوبی فراهم است برای سازمان‌هایی که متولی فرهنگ‌سازی خدمات اینترنتی هستند، افزود: از کسانی که متولی این بخش هستند انتظار می‌رود به مردم خدماتی که نیاز دارند را ارائه کنند، برای مثال تمامی کالاهای فروشگاه‌های اینترنتی فروش رفته است، یا برخی از سایت‌ها مشاوره‌های پزشکی ارائه می‌دهند، سایت‌های پخش‌کننده ویدیو هم بخشی از فیلم و سریال و انیمیشن‌های خود را بدون نیاز به اشتراک ارائه می‌دهند.
 
خلیقی خاطرنشان کرد: در این زمینه اقداماتی هم انجام شده اما شاید به گوش عموم نرسد و هیچ جا لیستی تهیه نشده از خدمات آنلاینی که مردم می‌توانند استفاده کنند. حتی اینکه یک مسوول بخواهد در این زمینه توییت کند، اعلام محدود است که عامه نمی‌بیند و شاید بهتر باشد از وزارت ارتباطات پیامکی ارسال شده یا تلویزیون اعلام کند شما می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.