اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 7, 2020
15:12 شنبه، 17ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109551

کسب‌وکارهای حوزه سلامت آنلاین ساماندهی می‌شوند

 
کارگروه « استارت‌آپ‌های سلامت» سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با همکاری وزارت بهداشت‌ در تلاش برای ساماندهی و شناسایی کسب‌وکارهای حوزه سلامت آنلاین و معرفی آنها به وزارت بهداشت برای دریافت مجوز هستند. در همین راستا نیز سازمان نصر با انتشار فراخوانی از کسب‌وکارهای این حوزه دعوت کرده تا در روند این ساماندهی با آنها همکاری کنند.
 
مهدی خدادادی، مسئول کارگروه استارت‌آپ‌های سلامت سازمان نظام صنفی کشور در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که در همکاری بین سازمان نصر و وزارت بهداشت آنها قرار است برای سرعت بخشیدن در روند دریافت مجوز، کسب‌وکارهای فعال در حوزه سلامت آنلاین را شناسایی و ارزیابی کنند و در نهایت آنها را به وزارت بهداشت معرفی کنند. خدادادی درمورد جزییات همکاری با وزارت بهداشت و قانون‌مندکردن کسب‌وکارهای آنلاین حوزه سلامت به پیوست گفت: «حدود یک سال پیش کارگروه کسب‌وکارهای آنلاین حوزه سلامت زیرمجموعه کمیسیون سلامت الکترونیکی سازمان نصر کشور شکل گرفت. در این کارگروه سعی کردیم با ذینفعان و بازیگران اصلی حوزه سلامت مانند وزارت بهداشت و نظام پزشکی ارتباط برقرار کنیم.»
او ادامه داد: «جلسات متعددی را با وزارت بهداشت به خصوص دفتر آمار و فناوری اطلاعات این وزارتخانه برگزار کردیم. در این جلسات موضوعات و چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه سلامت بررسی شد و تبادل اطلاعات کردیم. سعی داشتیم با وزارت بهداشت به ادبیات مشترک برسیم. حتی در این مورد استارت‌آپ‌های حوزه سلامت هم با وزارت بهداشت جلساتی برگزار کردند.»
خدادادی ادامه داد: «وزارت بهداشت نمی‌خواهد به صورت مستقیم با کسب‌وکارهای این حوزه در ارتباط باشد چون حجم کاری آنها افزایش می‌یابد و نمی‌تواند با هزاران کسب‌وکار برای حل مشکلاتشان در ارتباط باشند. به همین خاطر با سازمان نظام صنفی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است و به این صورت اگر کسب‌وکارهای حوزه سلامت مشکل و چالشی داشته باشند از طریق سازمان به وزارت بهداشت منتقل می‌شود. از سوی دیگر اگر وزارت بهداشت قصد انجام فعالیتی با کمک این کسب‌وکارها را داشته باشد، سازمان نظام صنفی با کسب‌وکارها مطرح و نتیجه را سازمان به وزارت بهداشت اعلام می‌کند.» به گفته خدادادی خاصیت فعالیت صنفی این است تا کسب‌وکارها زیر یک سقف با یک زبان مشترک با حاکمیت گفت‌وگو کنند و سازمان نظام صنفی نیز فرآیند ارتباط بین حاکمیت و کسب‌وکارها را تسهیل می‌کند.
 
او در مورد فراخوان برای شناسایی کسب‌وکارهای آنلاین حوزه سلامت گفت: «کارگروه استارت‌آپ‌های سلامت چون بازوی صنفی وزارت بهداشت است وظیفه احراز صلاحیت‌های فنی و تخصصی کسب‌وکارها را به عهده دارد. هرکسب‌وکاری که در فراخوان شرکت کند، از چند منظر آن کسب‌وکار را بررسی می‌کنیم. اول بخش حاکمیت شرکتی است که آیا این کسب‌وکار در قالب شرکت فعالیت می‌کند، آیا عضو سازمان نظام صنفی است، آیا مجوز دارد یا خیر. نسبت به خوداظهاری که کرده‌اند، ما خود اظهاری آنها را راستی‌آزمایی می‌کنیم. به عنوان مثال کسب‌وکاری اعلام می‌کند که در حوزه مشاوره آنلاین فعالیت می‌کند. حال ما بررسی می‌کنیم که آیا واقعا در این حوزه سرویس و خدماتی عرضه می‌کند. این موضوع را بررسی می‌کنیم که کسب‌وکارها آیا از لحاظ فنی و تخصصی جایگاه آن را دارند که به وزارت بهداشت معرفی شوند و فرآیند دریافت مجوز را طی کنند یا خیر.»
او ادامه داد: «ما کسب‌وکارها را پس از بررسی به وزارت بهداشت برای کسب مجوز معرفی می‌کنیم. البته امکان دارد وزارت بهداشت کسب‌وکارها را از نظر بحث سلامت مورد ارزیابی قرار دهد که این موضوع در حیطه این وزارتخانه است.»
براساس گفته‌های خدادادی با تعاملی که با وزارت بهداشت داشتند، به زودی کسب‌وکارهایی که در حوزه مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی آنلاین فعالیت می‌کنند، در چند مرحله ارزیابی و برای دریافت گواهی فعالیت به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.