تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 7, 2020
16:54 شنبه، 17ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109558

۲ هزار کسب‌وکار آنلاین مشکوک به تخلف شناسایی شدند

دو هزار کسب‌وکار مشکوک به تخلف از میان ۵۰ هزار کسب‌وکار آنلاین رصد شده توسط پایشگر هوشمند از تیرماه گذشته تا ابتدای اسفند ماه شناسایی شده‌ و اقدامات لازم برای رفع فعالیت‌های غیر قانونی آنها صورت گرفته است.
 
مدیر سامانه پایشگر هوشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سارا جامی، با اعلام این خبر در گفت‌وگو با پیوست گفت: «این پایشگر طی یک دوره زمانی تقریبا ۹ ماهه با سناریوهایی که برایش تعریف شده بود با دقت ۸۰ درصد، به بررسی کسب وکارهای آنلاین پرداخت؛ در این بررسی‌ها ۲ هزار کسب‌وکاری که فعالیت آنها به دلیل ارائه کالا و خدمات ممنوعه، جعل لگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا درگاه‌های پرداخت بدون مجوز فعالیت مشکوک بود شناسایی شدند و تذکرهای لازم به آنها داده شد.»
 
طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی پایشگر هوشمند، در فاز اول پایش حدود ۳۰ هزار کسب‌وکار فاقد نماد اعتماد الکترونیکی معتبر توسط خزشگرهای هوشمند مورد بررسی قرار گرفتند که از میان این تعداد کسب‌وکار بررسی شده حدود ۲۰۰  کسب‌وکار لوگوی نماد را جعل کرده بودند. با تمامی این کسب‌وکارها تماس گرفته شد و حدود ۸۵ درصد این متخلفان اعلام کردند که اقدامشان به دلیل ناآگاهی از ابعاد این موضوع بوده است و سعی در رفع اثر آن کردند و فقط ۱۵ درصد کسب‌وکارهای آنلاین اقدامی در این زمینه انجام ندادند. همچنین از میان ۲۰۰ کسب‌وکار تقریبا ۳۰ کسب‌وکار در زمینه جعل لوگوی نماد اعتماد متخلف شناخته و به مراجع قانونی معرفی شدند.
 
کسب‌وکارهای مشکوک به تخلف، توسط دستگاه‌ های عضو کمیته نظارت بر کسب‏‌وکارهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته و سپس اخطارهای نظارتی لازم برای آنها ارسال می‌شود. در یک دوره زمانی مشخص این کسب‌وکارها مجدد مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت، در صورت رفع نشدن مشکل، تعدادی از کسب‌وکارها به‌عنوان متخلف قطعی شناخته می‌شوند.
 
اولین گزارش در مورد پایش کسب وکارهای آنلاین شهریور ماه ۹۸ از سوی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شد. در آن گزارش اعلام شد که در فاز اول بررسی‌های پایشگر حدود ۳ هزار و ۵۰۰ وب‌سایت دارای نماد اعتماد مورد بررسی قرار گرفته بودند. در آن جلسه که با حضور سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور برگزار شد قرار بود تا «سامانه پایشگر هوشمند برای نظارت سیستمی روی کسب‌وارهای اینترنتی» به راه‌حلی برای نظارت بهتر و کاهش وقوع جرم در فضای مجازی تبدیل شود. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، علی رهبری، نیز چندی پیش در مورد نحوه برخورد با سایت‌هایی که نماد اعتماد را جعل می‌کنند گفته بود: «در مرحله اول کسب‌وکارها اخطار دریافت می‌کنند و در صورتی که به این اخطار توجه نکنند، از طریق دستگاه‌های نظارتی و قضایی با آنها برخورد خواهد شد.»
 
جامی با اشاره به اینکه پرونده این کسب‌و‌کارها به دلیل اینکه جعل نشان دولتی کرده بودند به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ارسال شده است گفت: «این کارگروه پس از طی روال قانونی مجازات‌های مربوطه از جمله فیلتر کردن را در مورد آنها لحاظ خواهد کرد.»
 
او اعلام کرد: «به زودی در گزارشی جداگانه وضعیت کسب و کارهای آنلاینی که اقدام به عرضه کالاهای ممنوعه کرده‌اند نیز تشریح می‌شود. در آن گزارش تعداد کسب و کارهای آنلاینی که اقدام به عرضه کالاهای ممنوعه کرده‌اند و اینکه چه تعدادی از آنها این تخلف را پس از تذکرات مرکز مرتفع کرده مشخص می‌شود.»
 
مدیر سامانه پایشگر هوشمند در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت این سامانه ادامه خواهد یافت گفت: «این سامانه بر اساس سناریوهایی که ما برایش تعیین خواهیم کرد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.