اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 8, 2020
12:21 یکشنبه، 18ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109573

رگولاتوری اعلام کرد: افزایش ۵۰ درصدی استفاده از اینترنت در زمان شیوع کرونا

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید میزان مصرف اینترنت در روزهای شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی بسیاری تا ۵۰ درصد نسبت به یک روز عادی افزایش داشته و پیش‌بینی می‌کند که این میزان مصرف در روزهای تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ با توجه به کاهش سفرهای نوروزی و ماندن بیشتر افراد در خانه ۲ برابر هم شود. همچنین رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با پیوست تاکید می‌کند که هدیه اینترنت ثابت ۱۰۰ گیگا بایتی که امروز وزیر ارتباطات در توییتر خود خبر آن را داد موجب افزایش ترافیک شبکه خواهد شد اما اپراتورهای اینترنتی برای کمک به مردم و تشویق آنها به خانه ماندن تصمیم به ارائه این هدیه به کرابران را گرفته و در مقابل تلاش می‌کنند که وضعیت سرویس‌دهی خود به کاربرانشان را بهبود ببخشند.
 
همزمان با منتشر شدن توییت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد هدیه اینترنت ۱۰۰ گیکابیتی  بسیاری از کاربران با گذاشتن کامنت پای این توییت، نسبت به کیفیت پایین سرعت اینترنت خود انتقاد کردند. برخی از کاربران اعلام می‌کنند در شرایطی این هدیه قرار است به آنها تعلق بگیرد که سرویس اینترنتشان علاوه بر اینکه اختلال دارد از سرعت مناسبی نیز برخوردار نیست. برخی دیگر نیز نوشته‌اند که کاش به جای ارائه بسته اینترنت وزارت ارتباطات فکری به حال کیفیت پایین اینترنت می‌کرد.
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در توییتی خبر از فعال شدن بسته رایگان اینترنت ثابت ۱۰۰ گیگابایتی داد. این هدیه برای تشویق مردم به خانه ماندن در ایام گسترش ویروس کرونا در کشور در نظر گرفته شده است.
 
حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید که آنها از هفته گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا که موجب خانه‌نشینی و دورکاری بسیاری از افراد شده تمامی تیم‌های خود و اپراتورها را برای حل معضل کیفیت اینترنت بسیج کرده‌اند. او اینگونه به پیوست توضیح می‌دهد: «میزان مصرف اینترنت به شکل قابل توجه‌ای افزایش یافته و تا پایان هفته گذشته میزان مصرف اینترنت تا ۴۰ درصد رشد داشت اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد این رقم به ۵۰ درصد رسیده است.»
او ضرب‌الاجل در نظر گرفته از سوی رگولاتوری برای اپراتورها در هفته گذشته را اثر بخش می‌داند و می‌گوید: «میانگین مصرف شبکه در حوزه همراه ۱۲ مگابیت بر ثانیه بود که هفته گذشته به دلیل افزایش مصرف این میزان به ۵ مگابیت برثانیه پایین آمده بود؛ اما بعد از ضرب‌الاجلی که برای اپراتورها گذاشتیم این عدد حالا به ۹ مگابیت برثانیه رسیده است. این نشان می‌دهد که اپراتورها به شدت به دنبال بهبود وضعیت شبکه و ارائه سرویس خود هستند.»
 
فلاح تاکید می‌کند که در زمینه دسترسی، شبکه انتقال و پهنای باند مخابرات و زیرساخت تمامی همکاری‌های لازم با اپراتورها صورت گرفته و افزایش‌ ظرفیت قابل توجه‌ای در این بخش‌ها اتفاق افتاده است. او بخشی از مشکل کاهش کیفیت را به فضای فرکانسی ارتباط داد و اعلام کرد: «بخشی از ارتباط اینترنت به کمک فرکانس در حال رفع شدن است. وقتی میزان مصرف بالا می‌رود طبیعتا نیازمند باندهای فرکانسی بالاتری هستیم؛ اما ما در حال‌‌حاضر به این باند‌های فرکانسی دسترسی نداریم و تمامی باند فرکانسی که می‌توانستیم را در اختیار اپراتورها گذاشته‌ایم.»
 
فلاح با اعلام اینکه در حال‌حاضر میزان مصرف اینترنت نسبت به یک روز عادی ۵۰ درصد رشد داشته تاکید می‌کند که این میزان در ایام عید و با توجه به اینکه افراد بیشتری در خانه خواهند ماند و میزان مسافرت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر خواهد شد ممکن است تا ۲ برابر افزایش پیدا کند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید همانطور که در حال‌حاضر اپراتورهای ارتباطی مشارکت خوبی برای بهبود کیفیت شبکه دارند، آنها در حال برنامه‌ریزی و آماده باش در روزهای تعطیل عید برای جلوگیری از کاهش کیفیت سرویس خود هستند. همچنین فلاح اعلام می‌کند که ممکن است در این ایام برای کاهش مشکل کیفیت سرویس اینترنت شرایط برای استفاده اشتراکی فرکانس‌های اپراتورها نیز در نظر گرفته شود.
 
اما رئیس رگولاتوری در مورد جزییات بسته هدیه ۱۰۰ گیگابایتی اپراتورهای اینترنت ثابت به پیوست گفت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا لازم است که مردم در خانه خود بمانند. به همین خاطر هم اپراتورهای اینترنت ثابت در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود قبول کرده‌اند که این میزان اینترنت را تا پایان سال جاری برای کاربران خود فعال کنند.»
او در پاسخ به این سوال که آیا جداسازی ترافیک داخلی و خارجی هم روی این بسته هدیه اعمال می‌شود گفت: «این بسته هدیه‌ هم مانند بسته‌های عادی اینترنتی است که کاربران خریداری می‌کنند و فرقی بین داخلی و خارجی آن نیست و براساس میزان مصرف کاربران از حجم بسته هدیه کم خواهد شد.»
 
شرایط برای ارائه بسته رایگان دیتای موبایل فراهم نیست
بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از وزیر ارتباطات خواسته‌اند که امکان ارائه بسته‌های رایگان اینترنت موبایل را نیز فراهم کند چرا که آنها می‌گویند حتی در خانه هم از اینترنت تلفن‌همراه استفاده می‌کنند نه اینترنت ثابت.
 
در برابر این خواسته اما رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام می‌کند که هنوز شرایط برای ارائه بسته‌های رایگان اینترنت از طریق اپراتورهای تلفن‌همراه فراهم نیست. فلاح در این زمینه به پیوست توضیح می‌دهد: «ظرفیت شبکه موبایل با توجه به اینکه از هفته گذشته تا کنون با افزایش میزان مصرف همراه بوده به اشباع رسیده و در حال‌حاضر وضعیت این شبکه به صورتی نیست که روی آن امکان ارائه اینترنت رایگان موبایل فراهم باشد. همین حالا هم با ارائه اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی روی اینترنت ثابت حتما با افزایش قابل توجه‌ای ترافیک روی شبکه اپراتورهای اینترنت ثابت مواجه خواهیم شد؛ اما به هرحال این اپراتورها ریسک این کار را پذیرفته‌اند تا بتوانند به مردم در این ایام کمک کنند.»
 
رئیس رگولاتوری اعلام می‌کند که اپراتورهای اینترنت ثابت که اقدام به ارائه بسته اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی به کاربرانشان می‌کنند از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت نیز امتیازاتی دریافت خواهند کرد. حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط با این امتیازات به پیوست گفت: «تمام تلاش وزارت ارتباطات این است که در ایام شیوع ویروس کرونا با توجه به دورکاری بسیاری از افراد و خانه‌نشینی بهترین سرویس اینترنت در اختیار کاربران قرار بگیرد. در کنار اپراتورهای اینترنت ثابت که اقدام به ارائه اینترنت رایگان به کاربارن خود کرده‌اند ما نیز برای اینکه هزینه‌ آنها کاهش پیدا کند در زمینه هزینه‌ پهنای باند بسته‌های تشویقی برای آنها در نظر می‌گیریم.»
 
مدیرعامل زیرساخت نیز تاکید می‌کند که کاهش کیفیت اینترنت تنها به دلیل افزایش مصرف است و وضعیت زیرساخت شبکه در حالت طبیعی خود قرار دارد. او در پاسخ به این سوال پیوست که چرا با وجود تمام برنامه‌های وزارت ارتباطات برای افزایش میزان پهنای باند و افزایش لینک‌های دسترسی در شبکه انتقال مخابرات با افزایش میزان مصرف یک هفته‌ای کاربران باید کیفیت اینترنت افت کند می‌گوید: «این افزایش مصرف به آن شکلی که گفته می‌شود ساده نیست و باید بگویم که میزان مصرف به شدت قابل توجه‌ای روزانه در حال افزایش است. بخش قابل توجه‌ای از مشکلات هم که به کاهش کیفیت اینترنت می‌انجامد در لایه دسترسی است که همیشه در مورد آن صحبت بوده اما خوشبختانه این مشکلات در حال حل شدن است.» فتاحی همچنین اعلام می‌کند که در حال‌حاضر برای بهبود وضعیت کیفیت سرویس اینترنت مشکلات تجاری و قدیمی که بین اپراتورهای اینترنت ثابت وجود داشته نیز در حال حل شدن است.
 
مدیرعامل شرکت زیرساخت در شرایطی کاهش کیفیت اینترنت را به افزایش میزان مصرف کاربران از اینترنت ارتباط می‌دهد که هفته گذشته گزارش‌های بین‌المللی خبر از قطعی کوتاه مدت روی شبکه زیرساخت کشور را دادند. فتاحی در توضیح این اتفاق به پیوست گفت: «اواخر هفته گذشته برای چند ساعتی (نیمه شب) شبکه ارتباطات دچار اختلال و قطعی شد که این اختلال هم سراسری نبود و تنها برای ۴۰ درصد کاربران اتفاق افتاد. دلیل آن هم یک به روزرسانی بود که باید روی شبکه انجام می‌دادیم.» او ادامه داد: «در مورد این به‌روزرسانی از قبل هم به اپراتورهای ارتباطی اطلاع‌رسانی کرده‌بودیم. تمام سعی‌ ما این بود که این به‌روزرسانی بدون مشکل باشد و این اتفاق هم افتاد اما دقایق پایانی یک مشکل سبب قطعی برای دقایقی شد.» فتاحی تاکید می‌کند که آنها تدابیر لازم را در نظر گرفته‌اند تا مجدد چنین اتفاقی رخ ندهد اما مسائل فنی مربوط به شبکه جز مسائلی نیست که به گفته او به صورت صفر تا صد اعلام شود که دیگر اتفاق نخواهد افتاد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.