تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 9, 2020
11:54 دوشنبه، 19ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109602

«الوپست» و «پستخونه» راه‌حل‌های شرکت پست برای جلوگیری از شیوع کرونا

 
شرکت ملی پست از جمله سازمان‌هایی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور با ضدعفونی مرسولات و تجهیزات در بخش قبول، توزیع و رهسپاری کالاها و رعایت نکات بهداشتی ماموران پستی به فعالیت خود ادامه داده است. از سوی دیگر این شرکت در چند هفته اخیر سعی کرد با فعال کردن بیشتر سرویس‌های آنلاین خود از مراجعه غیرضروری مردم به مراکز پستی جلوگیری کنند. عضو هیات مدیره شرکت پست اعلام می‌کند که این شرکت در تلاش است تا با کمک اپلیکیشن‌های مخصوص خود و سامانه‌های پستی از مراجعه غیرضروری مردم در روزهای پایانی سال که حجم ترافیک مرسولات پستی افزایش می‌یابد و گسترش ویروس کرونا هم در کشور مشکل ساز شده از شیوع این ویروس تا حدود زیادی جلوگیری کند.
 
اپلکیشن «پستخونه» و «الوپست» از جمله سرویس‌های پستی است که این شرکت سعی کرده با معرفی و تشویق کاربران به استفاده از آنها حضور مردم به ادارات پستی را به حداقل برساند.
 
مهرماه سال جاری شرکت ملی پست با هدف ثبت سفارش مرسوله پستی اپلکیشن «پستخونه» را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد.
پس از گذشت ۶ ماه حال عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اعلام می‌کند که دوره آزمایشی این اپلیکیشن به پایان رسیده است و به زودی نسخه اصلی آن منتشر می‌شود.
درهمین زمینه محمدرضا قادری در توئیتی اعلام کرده بود که در این روزها برای جلوگیری از تجمع و تشکیل صف در باجه‌های پستی و کوتاه شدن زمان حضور در دفاتر پستی، مردم می‌توانند عملیات ثبت سفارش و مرسولات را از طریق نرم‌افزار «پستخونه» انجام دهند.
او در مورد نحوه فعالیت این اپلیکیشن به پیوست گفت: «در اپلیکیشن پستخونه شرکت پست خدماتی که قابلیت ارائه شدن به مردم به صورت الکترونیکی را دارد، عرضه می‌کند. اصلی‌ترین کارکرد آن این است که مردم برای ارسال مرسولات خود باید به اداره پست مراجعه و مشخصات گیرنده و فرستنده را ثبت کنند. این موضوع سبب می‌شود تا مردم چند دقیقه جلوی باجه اداره پست معطل شوند و باعث ایجاد صف و تجمع می‌شود.»
او ادامه داد: «اپلیکیشن پستخونه این امکان را می‌دهد تا کابران پس از عضویت در این برنامه آدرس وشماره کدپستی گیرنده و فرستنده و نوع مرسوله خود را ثبت کنند و به نوعی ثبت سفارشی که پیشتر در اداره پست انجام می‌شد، در اپلیکیشن صورت می‌گیرد. وقتی به نزدیک‌ترین اداره پستی مراجعه کنند، در صف معطل نمی‌شوند و تنها اطلاعات آنها بررسی می‌شود.»
 
 
کاربران با نصب اپلکیشن «پستخونه» می‌توانند سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنند و نیازی به مراجعه حضوری به اداره‌های پستی ندارند
 
به گفته قادری با توجه به شرایطی که این روزها به وجود آمده است، با اپلکیشن پستخونه می‌توان زمان کمتری را در اداره‌های پستی صرف کرد. او با اشاره به اینکه تاکنون نسخه آزمایشی این اپلیکیشن در دسترس مردم بود و حال نسخه اصلی بارگزاری شده است، بیان کرد: «پیش‌بینی ما این است که نسخه اصلی پستخونه با استقبال زیادی روبرو شود.»
در این اپلکیشن علاوه بر ثبت سفارش، امکانات دیگر هم وجود دارد. در صفحه اول این برنامه در بخش «میز خدمت» کاربران می‌توانند دفاتر پستی نزدیک خود را جست‌وجو کنند، وضعیت مرسولات خود را پیگیری کنند، از نرخ ارسال مرسولات خود به صورت آنلاین باخبر شوند و اگر شکایتی از نحوه خدمت‌رسانی پست داشتند، در بخش «ثبت و پیگیری شکایت» ثبت کنند.
این اپلکیشن هم‌اکنون در کافه‌بازار در دسترس است و براساس آخرین اطلاعات کافه بازار تاکنون هزار نصف فعال هم داشته است.
 
استعلام کدپستی
به گفته قادری از دیگر امکانات «پستخونه» استعلام کدپستی است که دریافت آن از اداره‌های پستی زمانبر است. علاوه بر این اپلکیشن، کاربران می‌توانند در آدرس epostcode.post.ir که موتور جست‌وجوی نشانی و کدپستی ایران است، کدپستی خود را بیابند. محمدرضا قادری در این مورد گفت: «متاسفانه برخی کدپستی‌ خود را به اشتباه برای ثبت مرسوله وارد می‌کنند و باعث می‌شود ماموران پستی نتوانند مرسوله را به مقصد برسانند و مرسوله مورد نظر برگشت می‌خورد. اشتباه بودن کدپستی هم دلایل مختلف دارد.»
او ادامه داد: «امکان دارد در سنوات گذشته کدپستی‌ها به اشتباه به آدرسی اختصاص داده شده باشد. ممکن است فرد به صورت غیرعمد کدپستی را اشتباه ثبت کرده باشد. موارد معدودی هم وجود دارد که به خاطر تغییر گشت پستی و افزایش سریع جمعیت نقاطی که قبلا کم جمعیت بودند، کدپستی تغییر کرده باشد و افراد ازاین موضوع اطلاع نداشته باشند.»
 
 
کاربران در موتور جست‌وجوی کدپستی می‌توانند کدپستی درست خود را پیدا کنند
 
قادری در مورد عملکرد موتور جست‌وجوی کدپستی بیان کرد: «در سامانه جست‌وجو کدپستی، کاربران اسم شهر، اسم آخرین معابر اصلی و پلاک را وارد و می‌توانند کدپستی درست محل زندگی را پیدا کنند. در آپارتمان‌ها چندین کدپستی وجود دارد و امکان دارد مردم کدپستی همسایه خود را وارد کنند یا کدپستی کلی را به جای کدپستی واحد خود ثبت کنند. در این سامانه به تفکیک کدپستی هر واحد مسکونی نمایش داده می‌شود.»
او همچنین تاکید کرد: «وقتی نقصی در آدرس مقصد وجود داشته باشد. کالا برگشت می‌خورد و مشتری هم باید دوباره به اداره پستی مراجعه کند. اگر کدپستی به درستی وارد شده باشد حتی اگر آدرس اشتباه باشد در کار ماموران مشکلی ایجاد نمی‌شود.»
 
 
سامانه یکپارچه نشانی‌های ایران از دیگر راه‌حل‌‌های یافتن کدپستی درست محل سکونت است
 
براساس گفته‌های قادری کاربران می‌توانند کدپستی خود را به ۲ صورت دریافت کنند. او دراین مورد گفت: «اول سامانه که در مورد آن صحبت کردم و کاربران تنها باید آدرس خود را وارد کنند تا کدپستی را دریافت کنند. روش دوم این است که مردم از کروکی به آدرس و کدپستی برسند. یعنی امکان دارد از نظر پستی، آدرس ثبت شده آدرس استاندارد نباشد یا اشتباه باشد در این صورت از آدرس sina.post.ir یا سامانه یکپارچه نشانی‌های ایران کاربران می‌توانند روی نقشه شهر، محله و حتی واحد آپارتمان خود را جست‌وجو کنند. دراین نقشه به کاربران نشان داده می‌شود که محل سکونت آنها چند واحد دارد و کدپستی هر واحد چیست.»
 
الوپست
سرویس «الوپست» از دیگر سرویس‌هایی است که در این روزها می‌تواند از مراجعه غیرضروری مردم به اداره‌‌های پستی جلوگیری کند. استارت‌آپ «الوپیک» با همکاری شرکت پست اردبیهشت ماه سال جاری این سرویس را راه‌اندازی کرد و تیرماه نیز به صورت آزمایشی فعالیت آن آغاز شد. کاربران می‌توانند با نصب اپلیکیشن «الوپیک»،به سرویس «الوپست» دسترسی پیدا کنند و مرسولات خود را پس از ثبت در اپلیکیشن به ماموران الوپست تحویل دهند تا آنها مرسولات را به اداره‌های پست برسانند. حال پس از گذشت ۹ ماه، مدیر ارشد عملیات الوپیک در مورد وضعیت این سرویس در شرایط کنونی به پیوست گفت: «در این روزها با شیوع ویروس کرونا بعضی از کسب‌وکارها معلق شدند و به همین خاطر حجم سفارش‌های آنها هم کاهش یافته است از سوی دیگر سفارش‌ برخی از کالاهای دیگر افزایش یافته است. به همین خاطر از نظر حجم سفارش تغییری برای ما ایجاد نکرده است و افزایش چشمگیری نداشتیم.»
مجتبی سادات در پاسخ به این سوال که آیا دوره آزمایشی این سرویس به پایان نرسیده است تا سرویس‌دهی آن به سایر شهرها توسعه یابد، بیان کرد: «این سرویس را در شهرهای دیگر عرضه نمی‌کنیم و فعلا در تهران خدمت‌رسانی می‌کند. چون یکسری مشکلات وجود دارد.»
 
 
کاربران با نصب الوپیک می‌توانند به سرویس «الوپست» دسترسی پیدا کنند
 
او در مورد مشکلات در خدمت‌رسانی ادامه داد: «گاه کاربران به درستی مرسولات خود را ثبت یا بسته‌بندی نمی‌کنند. با اینکه در قوانین اشاره کردیم که یکسری مرسولات را نمی‌توانیم به اداره‌های پستی ارسال کنیم، با این‌حال برخی از کاربران مرسولات غیرقابل ارسال را به ماموران ما می‌دهند. به این صورت کالاها برگشت می‌خورد.»
سادات همچین بیان کرد: «هنوز زمان نیاز است تا مشتریان، خود را با این سرویس هماهنگ و قوانین را رعایت کنند. از سمت خودمان ماموران را آموزش دادیم تا بسته‌ها را به چه صورت بررسی کنند. اما هنوز به نقطه‌ مطلوبی که در نظر ما است، نرسیدیم. وقتی به مرحله قابل قبولی رسیدیم سعی می‌کنیم که به دیگر شهرها هم خدمت‌رسانی کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.