تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 10, 2020
11:18 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109636

چین چگونه به نبرد تحریم‌های شرکت‌های فناوری آمریکایی رفت

همزمان با تلاش شرکت‌های فناوری آمریکایی و نیز کاخ سفید برای از پای درآوردن مؤسسات علمی و فناوری چینی، پکن نیز برای مقابله به مثل وارد عمل شده است.
 
 به نقل از سی جی تی ان، اگر تا به امروز استفاده از سیستم عامل‌های ویندوز و اندروید و نیز فروشگاه‌های آنلاینی مانند پلی استور گوگل توسط شرکت‌های چینی تولیدکننده گوشی، رایانه و غیره متداول بود، حالا آنها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به طراحی و عرضه نمونه‌های مشابه داخلی ویندوز و اندروید روی آورده اند.
 
چینی‌ها با بازطراحی سیستم عامل منبع باز لینوکس و طراحی فروشگاه‌های آنلاین مستقل برای رفع نیازهای محلی تا حد زیادی از استفاده از نرم افزارهای آمریکایی بی نیاز شده اند.
 
هواوی از جمله شرکت‌های پیشتاز در این زمینه است که در ماه آگوست از تولید سیستم عامل بومی خود به نام هارمونی خبر داد. این سیستم عامل و نسخه‌های مختلف آن استفاده از لپ تاپ ها و گوشی‌ها را در چین بدون مشکل خاصی امکان پذیر می‌کنند.
 
هواوی سیستم عامل هارمونی را یک سیستم عامل برتر و قدرتمندتر از اندروید توصیف کرده، زیرا هسته اصلی یا کرنل هارمونی به گونه‌ای طراحی شده که بر مبنای نیازها و شرایط سخت افزاری خاص محصولات مختلف الکترونیک قابل تغییر و سازگارشدن است.
 
همچنین هارمونی از قابلیت‌های بهتری برای مدیریت منابع سیستم برخوردار است و هسته اصلی یا کرنل آن به دو بخش میکروکرنل و مونولیتیک کرنل تقسیم می‌شود. مونولیتیک کرنل وظیفه مدیریت کارکردهای عمومی سیستم عامل هارمونی را بر عهده دارد و میکروکرنل تنها به مدیریت کارکردهای اصلی و اساسی سیستم عامل می‌پردازد و نتیجه این امر کاهش نیاز به کدنویسی و نیز اجرای بهتر و روان تر سیستم عامل هارمونی است.
 
در این وضعیت میزان خطای سیستم عامل هارمونی نیز کاهش می‌یابد و این طراحی ثبات و امنیت بیشتری را هم برای گوشی‌ها و تبلت‌ها و رایانه‌ها به ارمغان می‌آورد.
 
هواوی همچنین در حال ایجاد تغییرات اساسی در اپلیکیشن‌های خود بر مبنای سیستم عامل هارمونی است تا اجرای آنها بر روی پلتفورم های مختلف ثابت و سیار به سادگی ممکن شود. سیستم عامل هارمونی دارای یک کمپایلر به نام Ark نیز هست که تبدیل برنامه‌های اندرویدی به زبان باینری و باز طراحی آنها را برای استفاده‌های متفاوت تسهیل می‌کند.در مجموع میزان خطا و از کار افتادن سیستم عامل هارمونی ۲۵.۷ درصد کمتر از اندروید اعلام شده است.
 
هواوی قصد دارد از این سیستم عامل در شبکه محصولات اینترنت اشیای خود و همین طور تلویزیون‌ها و بسیاری از لوازم خانگی هوشمند استفاده کند.
 
البته باید توجه داشت که تلاش چینی‌ها برای کسب استقلال از محصولات و خدمات فناورانه آمریکایی محدود به طراحی سیستم عامل‌های مستقل نیست و این کشور در حال راه اندازی یک سیستم موقعیت یابی جهانی مستقل نیز هست که با پرتاب ۵۴ ماهواره تا ماه می سال جاری به فضا تکمیل خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.