اپلیکیشن

تلفن همراه

March 10, 2020
11:44 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109646

اپلیکیشن «سامانه مقابله با کرونا» به دلایل نامشخص از گوگل پلی حذف شد

گوگل پلی اپلیکیشنی که هفته گذشته از سوی وزارت بهداشت ایران منتشر شده بود را از پلتفرم خود حذف کرد. این اپلیکیشن که با نام «سامانه مقابله با کرونا» (AC19) عرضه شده بود، قرار بود به کاربران کمک کند تا علائم کرونا را تشخیص دهند تا اگر واقعاً نیاز است به مراکز درمانی مراجعه کنند، چرا که حضور بی‌دلیل در این مراکز، احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.
 
اما در حالی که اکنون ایران در حال سپری کردن بزرگ‌ترین بحران سلامت در چند دهه اخیر خود است، همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و برخی کاربران ایرانی خارج از کشور، این اپلیکیشن را متهم به «جاسوسی» از کاربران و آن‌ها را تشویق به حذف آن کردند. استدلال برای این ادعا نیز، دسترسی‌های این اپلیکیشن مثل دسترسی به موقعیت جغرافیایی (در لحظه) و شماره تماس کاربر کاربر ذکر شده بود.
 
 
البته ظاهراً نشانه‌هایی نیز وجود داشته است که سازنده این اپلیکیشن، همان شرکتی بوده است که «هات‌گرام» و «تلگرام طلایی» را نیز توسعه داده؛ شرکتی که گوگل قبلاً اپلیکیشن‌هایش را از فروشگاه پلی حذف کرده است، هرچند این ادعا به شکل رسمی تایید یا تکذیب نشده است.
 
با این حال تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که وزارت بهداشت، رسماً در پیامکی از کاربران درخواست کرده بود تا این اپلیکیشن را نصب کنند. هدف وزارت بهداشت، سنجش تعداد کاربرانی است که علائم ویروس کرونا را در کشور دارند.
 
در این میان وب‌سایت ZDNet، از «لوکاس استفانکو»، یک محقق بدافزارهای اندرویدی در شرکت «ESET» درخواست کرده تا این اپلیکیشن را برای داشتن رفتارهای مخرب یا جاسوسی بررسی کند. استفانکو در همین رابطه گفته است:
 
«بر اساس تحلیل فایل APK این اپلیکیشن، این نرم افزار یک تروجان مخرب یا اپلیکیشن جاسوسی نیست.»
 
در این میان سخنگوی گوگل حاضر به اظهار نظر در رابطه با چرایی حذف این اپلیکیشن نشده است. هرچند ZDNet اعلام می‌کند که یک منبع آگاه گفته حذف اپلیکیشن صرفاً به این دلیل بوده که ادعاهایی در رابطه مشکوک بودن اپلیکیشن وجود داشته است.
 
اگرچه به نظر می‌رسد گوگل این اپلیکیشن را بدون بررسی لازم و صرفاً بر اساس شایعات موجود حذف کرده است، اما کاربران همچنان از طریق پلتفرم کافه بازار به آن دسترسی دارند. آمارهای بازار نیز نشان از آن دارد که اکنون ۱ میلیون نصب فعال برای این اپلیکیشن وجود دارد.
 
 
عصر دیروز نیز «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات نیز با دعوت از شهروندان برای ماندن در خانه، اعلام کرد که از داده‌کاوی اطلاعات ۳ میلیون کاربر اپلیکیشن سامانه مقابله با کرونا، نقشه میزان خطر احتمال ابتلا به کرونا در مناطق تهران به دست آمده است که می‌توانید آن را در تصویر فوق مشاهده کنید.
 
این اولین باری بود که پس از انتشار این اپلیکیشن، بخشی از داده‌های آن اگرچه به شکلی محدود به خود کاربران برمی‌گشت تا بتوانند تصمیم دقیق‌تری در این زمان بحرانی بگیرند. باید دید استفاده‌های بعدی که از داده‌های کاربران سامانه مقابله با کرونا خواهد شد، چه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.