اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 10, 2020
16:17 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109658

مصوبات مربوط به ویروس کرونا روی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات قرار گرفت

 
 دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوط با ویروس کرونا به منظور دسترسی شفاف و بدون محدودیت همه شهروندان روی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قرار گرفت.
 
 تا کنون بیش از ۸۰ مصوبه و اطلاعیه در  بخش دسترسی به اطلاعات دستورالعمل‌ها و مصوبات مرتبط به کرونا ویروس روی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به آدرس  foia.iran.gov.ir قرار گرفته است.
 
 
پیش از این رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در توییتی از قرار گرفتن مصوبات مربوط به ویروس کرونا روی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات گفته بود
 
در حال‌حاضر بیشتر مصوبات و اطلاعیه‌هایی که روی این سامانه قرار گرفته مربوط به مصوبات ملی است و فقط تعدادی از دستگاه‌‌های دولتی اقدام به انتشار اطلاعات و مصوبات مربوط به بخش خود روی این سامانه کرده‌اند. قدیمی‌ترین اطلاعیه‌ای که روی این سامانه قرار گرفته است به سوم اسفند ۱۳۹۸ باز می‌گردد که از سوی شهرداری تهران و شهرداری مشهد برای مقابله با ویروس کرونا صادر شده است.
 
سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات پس از تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به منظور قرار گرفتن تمامی مصوبات و دستورالعمل‌های دولتی در ابتدای دولت یازدهم ایجاد و راه‌اندازی شد. از طریق این سامانه تمامی شهروندان می‌توانند به دستورالعمل‌ها و مصوبات دولتی که محرمانه نیستند دسترسی پیدا کنند.
 
هم‌اکنون ۷ هزار و ۵۱۸ دستگاه دولتی به این سامانه متصل هستند و قرار است این دستگاه‌ها مصوبات خود در تمامی زمینه‌ها  روی این سامانه منتشر کنند و چنانچه شهروندی نیاز به مصوبه‌ای داشت از طریق این سامانه برای وی ارسال شود. قوه مقننه و تعدادی از استانداری‌ها و شهرداری‌ها به این سامانه متصل هستند. هنوز قوه قضائیه به این سامانه متصل نشده است.
 
یکی از کمبودهای اطلاعاتی این سامانه، داده‌های مربوط به ویروس کروناست. وزارت بهداشت هنوز اقدامی برای قرار دادن اطلاعات و داده‌های مربوط به ویروس کرونا روی این سامانه نکرده است. البته وزارت بهداشت داده‌های مربوط به مدل انتشار این ویروس را نه تنها روی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات قرار نداده بلکه روی اپلیکیشنی که مخصوص این ویروس نیز ایجاد شده قرار نداده است. از همین رو رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توییتی از دسترسی نداشتن به داده‌های بیماران گله کرده است.
 
 
 
 
در همین زمینه روز گذشته وزیر ارتباطات در توییتی اعلام کرد که آنها توانسته‌اند به کمک دریافت بخشی از اطلاعات مبتلا به کرونا در ایران و تحلیل اطلاعات حمل ونقل، پرداخت حضوری و … آنها توسط متخصصان داده‌کاوی و استخراج مدل شیوع، به این جمع بندی برسند که سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران به ترتیب بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها هستند.
 
 
نقشه گسترش ویروس کرونا در تهران
 
همچنین او در توییتی دیگر با اشاره به استفاده از داده‌های در سامانه مقابله با کرونا (اپلیکیشن ac19 )، که با مشارکت مردم به دست می‌آید نقشه‌ میزان خطر احتمال ابتلا به کرونا در مناطق تهران را به نمایش گذاشت. به باور مدیران وزارت ارتباطات در اختیار داشتن اطلاعات شفاف‌تر وزارت بهداشت در زمینه شیوع بیماری کرونا در کشور، بیشتر می‌تواند به اطلاع رسانی دقیق در مورد مناطقی که درگیر این بیماری هستند و جلوگیری از گسترش این ویروس در کشور کمک کند.هر چند در خصوص اطلاعات و داده های منتشر شده بدلیل نوع دریافت اطلاعات دریافتی از کابران این اپلیکیشن که بدلیل خوداظهاری بودن آن ابهام وجود دارد اما به نظر می‌رسد اگر امکان قرار گرفتن داده‌های مربوط به ویروس کرونا روی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات فراهم شود نه تنها بخش دولتی می‌تواند از آن بهره‌برداری کند و به داده‌های مورد نیاز خود دست یابد بلکه بخش خصوصی و متخصصان علم داده نیز می‌توانند با تجزیه و تحلیل آن به خروجی قابل اعتمادی در مورد مدل انتشار این ویروس دست یابند.
 
انتظار می‌رود در روزهای آتی سایر دستگاه‌‌های دولتی نیز اقدام به انتشار اطلاعات و دستورالعمل‌های خود روی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.