تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 11, 2020
11:20 چهارشنبه، 21ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109670

سند دورکاری شرکت ملی پست تدوین شد

 
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست از تدوین سند دورکاری برای کارمندان شرکت پست با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور خبر می‌دهد. محمد‌رضا قادری در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید که با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال طولانی شدن شرایط بحران در کشور شرکت پست سند دورکاری تهیه و تدوین کرده تا کارمندان پست با استفاده از زیرساخت فناوری اطلاعات به صورت مجازی فعالیت روزمره شرکت را پیش ببرند.
 
با شیوع ویروس کرونا درکشور، بسیاری از کسب‌وکارها راه‌حل دورکاری را درپیش گرفتند. محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست هم در توییتی خبر از تدوین سند دورکاری شرکت پست داده است که در آن نحوه استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای برگزاری جلسات توسط ویدیو کنفرانس، پیگیری امور و کارتابل از منزل پیش‌بینی شده است.
 
 
محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست در مورد ضرورت تهیه چنین سندی به پیوست گفت: «با توجه به شرایطی که در کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا رخ داده، ملاقات‌‌های حضوری در نشر بیماری اثرگذار است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا با تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دستورالعملی تهیه شود تا چطور از راه دور و به صورت مجازی کارها را پیش ببریم.»
 
او ادامه داد: « اگر شرایط وخیم‌تر شد و بحث تعطیلی دستگاه‌ها پیش آمد، معمولا آخرین دستگاه‌هایی که تعطیل می‌شوند، دستگاه‌های خدمت‌رسان هستند و پست از جمله مجموعه‌هایی است که در چنین شرایطی حجم کاری آن افزایش می‌یابد. چون مردم مایحتاج خود را به صورت اینترنتی تهیه می‌کنند. به همین خاطر باید شرایطی فراهم کنیم تا کارمندان بتوانند از خانه‌های خود کارها را پیش ببرند.»
 
قادری همچنین بیان کرد: «در بخش عملیات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا میان کارکنان اقدامات بسیاری انجام دادیم. اقداماتی چون اختصاص ماسک و دستکش به ماموران و ضدعفونی کردن مرسولات و تجهیزات و قرنطینه کردن مرسولات. برای بخش ستاد که راهبری و پشتیبانی عملیات و ارتباط با بخش بازاریابی را پیش می‌برد، نیز این سند را تهیه کردیم.»
 
قادری در ادامه به امکاناتی که شرکت پست برای دورکاری فراهم کرده و در این سند به آنها پرداخته است، اشاره کرد و گفت: «سیستم ویدئو کنفرانس برای ارتباط درون شرکت و امکان ارتباط از بیرون شرکت را فراهم کردیم تا هم جلسات داخلی خود را با ویدیو کنفرانس انجام دهیم و هم ارتباطمان با سایر دستگاه‌ها با ویدیو کنفرانس صورت گیرد.»
 
به گفته قادری دسترسی به کارتابل شرکت  این امکان را به کارکنان می‌دهد تا افراد به راحتی از خانه بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند. او همچین تاکید کرد: «بسیاری از فعالیت‌های پست برونسپاری و به پیمانکار سپرده شده است. به همین خاطر برای آنها امکاناتی ایجاد کردیم تا ارتباطات صوت و تصویر را برقرار کنند یا اسناد و مدارک خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند و نیازی به مراجعه حضوری نباشد.»
 
او با بیان اینکه در این سند پروتکل‌های امنیتی برای حفاظت از داده‌ها و عدم اختلال در ارتباطات در نظر گرفته شده است، در مورد این پروتکل‌های امنیتی بیان کرد: «شرکت پست شرکت دولتی است و در ارتباطاتی که به خصوص با دستگاه‌های بیرونی دارد، محافظت از داده‌ها را به یک اولویت تبدیل می‌کند. به همین خاطر پروتکل‌های مختلف در نظر گرفتیم. برای نمونه بخش داخلی شرکت از شبکه امن LAN بهره می‌برند. برای دسترسی به اینترنت هم اقدامات لازم انجام شده است و سطح دسترسی‌های مختلف به کارمندان دادیم.»
قادری در ادامه اضافه کرد: «برای استفاده از گوشی‌ هوشمند برای زمانی که مدیران و کارمندان بخواهند از خانه کارهای خود را پیگیری کنند هم سیم‌کارت‌های APN را پیش‌بینی کردیم.»
او درمورد سیم‌کارت‌ها بیان کرد: «ماموران عملیاتی ما هم‌اکنون روی گوشی‌های هوشمند خود از این سیم‌کارت‌ها استفاده می‌کنند و به شبکه پست متصل هستند و نرم‌افزار مخصوصی روی گوشی‌های آنها نصب است تا از دریافت‌کننده مرسولات از طریق همین نرم‌افزار امضا بگیرند. قصد داریم این سیم‌کارت‌ها را در اختیار مدیران و کارمندان ستادی قرار دهیم تا  اگر مجبور شدند از منزل خود کارها را دنبال کنند به راحتی بتوانند به کارتابل دسترسی داشته باشند.»
به گفته قادری سند دورکاری تا پایان هفته یا اوایل هفته آینده نهایی و مستندات آموزشی هم آماده می‌شوند. او در این مورد بیان کرد: « الان فرصتی برای آموزش حضوری نداریم. به همین خاطر فیلم‌هایی تهیه کردیم تا به صورت مجازی به همکاران آموزش دهیم که به چه صورت با زیرساخت‌های فناوری واطلاعات و دورکاری فعالیت‌های خود را انجام دهند.»
او در پاسخ به این سوال که آیا با این سند دستگا‌ه‌های دیگر هم حاضر به همکاری می‌شوند، بیان کرد: «در شرایط عادی اگر ما تمایل به برگزاری جلسات با ویدیو کنفرانس را داشته باشیم، دستگاه‌های دیگر ممانعت می‌کنند؛ اما چون نمی‌دانیم که چه زمان این بحران به پایان می‌رسد و امکان دارد چندین ماه به طول انجامد و به کار ما آسیب وارد شود. به همین خاطر در این سند به این صورت تعریف کردیم تا دستگاه‌ها تنها با اینترنت و لب‌تاپ‌هایی که وب‌کم داشته باشد، بتوانند با ما تعامل کنند.» به گفته قادری دستگاه‌ها نیازی به امکانات خاصی ندارند و تمام زیرساخت‌های ویدیوکنفرانس از سمت شرکت پست است و با آنها این امکانات را به اشتراک می‌گذارند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.