اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 11, 2020
16:31 چهارشنبه، 21ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109685

چرا نمی‌شود در خانه ماند: وقتی دولت دورکاری دوست دارد ولی ندارد

در کنار ده‌ها ایده برای عصبانیت مردم از ساز و کار کنترل کرونا در کشور یکی از مهمترین سئوالات، سوال در مورد تضاد در سیاست‌های خانه‌نشینی و دورکاری دولت است. از سویی دولت و رسانه‌های رسمی آن، مردم را تشویق به خانه‌نشینی درکنار توصیه‌های بهداشتی می‌کنند و مجلس و شورای نگهبان و نهادهای غیر عملیاتی تعطیلند از سوی دیگر کارمندان، کارشناسان  و بسیاری از نیروهای کار عملیاتی ناگزیر به روند رایج کاری هستند. چطور این تضاد خلق شده؟
چند دهه اهمال در مفهوم دولت الکترونیکی.
 
بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی آنهایی که توان زیرساختی لازم برای دور کاری را داشتند با امکاناتی که در اختیارشان بود سعی کردند کارمندانشان را به خانه ماندن ترغیب کنند تا این دوره بگذرد، دوره‌ای که هنوز معلوم نیست چقدر به درازا می‌کشد. فروردین ماه به اتمام می‌رسد یا اوایل تابستان. اما واقعیت این است تا زمانی‌که دولت نتواند خدمات خود را از راه دور به شهروندان و کارمندانش ارائه دهد تمامی اقداماتی که از سوی شرکت‌های بخش خصوصی صورت می‌گیرد بیشتر شبیه تزئینات دور بشقاب شامی است که غذایی در آن نیست.
 
سرویس‌هایی که دولت سال‌هاست برای آنها هزینه کرده و بارها افتتاح شده‌اند بهترین زمان برای زیر بار رفتنشان است و پس دادن آزمونشان اما مشخص نیست که چرا نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم از این سرویس‌ها استفاده کنیم. برای مثال اپلیکیشن دولت همراه را در نظر بگیرید، وقتی که رونمایی شد قرار بود که بسیاری از خدمات دولتی از طریق آن ارئه شود و البته که در آن دوره بسیاری از این خدمات ارائه شد حتی اگر بخاطر داشته باشید بخشی از ثبت‌نام کارت سوخت نیز از طریق آن انجام شد و مجریان طرح در آن زمان از موفقیت آمیز بودن آن صحبت می‌کردند حال چرا از این اپلیکیشن برای ارائه بسیاری از خدمات استفاده نمی‌شود.
 
در مثالی دیگر می‌توان به کارپوشه ایرانیان اشاره کرد. کارپوشه‌ای که با هدف یک راه ارتباطی امن میان دولت و شهروندان ایجاد شده بود. دولت نمی‌تواند از طریق این کارپوشه بسیاری از سرویس‌هایی که باید به مردم ارائه دهد را لااقل برای یک دوره گذار چند ماهه از این طریق ارائه دهد ؟ آیا امکان ارسال قبوض آب و برق و تلفن و گاز از این طریق برای مردم فراهم نیست یا از طریق این کارپوشه امکان پیگیری کارها و درخواست‌هایشان به دستگاه‌های دولتی وجود ندارد؟ در حقیقت نمی‌شود از این ظن صرف‌نظر کرد که شاید کل این ماجراها و اشتباهات از حد یک پوسته رنگین فراتر نبوده.
 
باید در نظر داشت که به احتمال زیاد کرونا دیگر با زندگی ما همراه خواهد بود و ما به تدریج باید سبک زندگی و کارهای روزمره خود را تغییر دهیم یا اگر این ویروس نیز ریشه کن شود احتمال اینکه بیماری همه‌گیر دیگری از جایی دیگر سر برآورد وجود دارد، پس بهتر است زیرساخت‌هایی که سالهاست آماده شده یا اعلام شده که آماده بهره‌برداری هستند به بهره‌برداری برسد.
 
به نظر می رسد در چنین شرایطی گله‌کردن از دولت که چرا پروازها را متوقف نکردی یا چرا فلان شهر را قرنطینه نکردی دیر باشد و فایده‌ای به حالمان نداشته باشد چرا که دیگر از آن دوره گذشته‌ایم اما می‌توانیم از دولت بخواهیم زیرساختهایی که برای ارئه خدمات الکترونیکی آماده کرده است را زیر بار ببرد و از دستگاه‌ها بخواهد که خدمات خود را آنلاین ارائه دهند. از سویی زیرساختی فراهم کند که کارمندان  و ارباب رجوع دولت نیز با کمترین میزان حضور در دستگاه‌ها سرویس‌های مورد نیاز خود را به ارائه دهند یا دریافت کنند فقط در این صورت است که از این بحران و بحران‌های مشابه می‌توان گذر کرد.
 
اگر نه دوباره فقط رونمایی از چند اپلیکیشن می‌ماند و فراموشی آنها پس از بحران که شاید این بار به این سرعت نگذرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.