تلفن همراه

فناوری

گوشی

March 14, 2020
11:28 شنبه، 24ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109749

سامسونگ گلکسی Z Flip؛ نسل جدید گوشی‌های تاشو

سامسونگ چندی پیش از دومین گوشی تاشوی خود با نام گلکسی Z Flip رونمایی کرد. گوشی که در ایران تقریبا با قیمتی در حدود ۲۷ میلیون تومان و بدون گارنتی و رجیستری نشده به فروش می‌رسد. این گوشی با داشتن نمایشگری از جنس شیشه تاشونده، تجربه کاربری کاملا متفاوتی از گوشی‌های تاشو در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
سامسونگ در ساخت گلکسی Z Flip تمام توجه و انرژی خود را برای نوآوری در طراحی این محصول خرج کرده و به همین دلیل این گوشی با تمام جذابیت و زیبایی ظاهری، به لحاظ فنی همه چیز تمام نیست. این گوشی ۱۳۷۴ دلاری در ابتدای ورودش به ایران، قیمت بسیار فضایی و در حدود ۴۲ میلیون تومان داشت. اما با گذر زمان، اکنون قیمت آن به بیش از ۲۷ میلیون تومان رسیده، البته با توجه به این که این گوشی‌ها در شرایط فعلی به‌صورت قانونی وارد کشور نمی‌شوند، بدون کد رجیستری نیز به فروش می‌رسند. با وجود اینکه سامسونگ روی این گوشی تاشوی خود بسیار مانور داده است اما هنوز معلوم نیست که مردم از این مدل گوشی استقبال خواهند کرد یا خیر!
 
عکاسی بدون نیاز به سه پایه
سامسونگ گلکسی Z Flip، دو دوربین اصلی و یک دوربین سلفی دارد. دوربین‌های اصلی آن ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید با f2.2 و همچنین ۱۲ مگاپیکسلی واید با f1.8 هستند و دوربین سلفی آن نیز ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت فوکس زنده برای تصویربرداری و فیلم‌برداری است. این گوشی با قابلیت تاشوندگی، می‌تواند نقش سه‌پایه را ایفا کند و در عین حال با تغییر زاویه نیمه بالایی گوشی، زاویه مناسب را برای عکاسی پیدا کند. با استفاده از حالت Flex در گلکسی Z Flip کافیست گوشی‌تان را دقیقا تا زاویه مورد نظر برای گرفتن عکس تا کرده و سپس آن را در جای مناسب بگذارید. این گوشی تا زاویه دلخواه باز شده و بدون نیاز به سه پایه به راحتی می‌ایستد. تاشدن تا زاویه دلخواه در کنار حالت عکاسی در شب در گوشی گلکسی Z Flip باعث شده تا این گوشی کیفیت عکاسی در فضای کم نور را ارتقا دهد.
 
 
حالت خمیدگی
حالت Flex به‌صورت اختصاصی برای گوشی گلکسی Z Flip طراحی شده و به کاربر امکان کار از هر زاویه و بدون استفاده از دست را می‌دهد. برای مثال وقتی گوشی را در جایی قرار دهید، این حالت به‌صورت خودکار فعال شده و نمایشگر را به دو صفحه نمایش چهار اینچی تقسیم می‌کند. محتواهای نمایشی در نیمه بالایی و کنترل‌ها در نیمه پایینی قرار می‌گیرند.
 
در همان ابتدا چندین اپلیکیشن بهینه شده برای حالت Flex در گلکسی Z Flip قرار داده شده و اپلیکیشن‌های بیشتری هم به زودی عرضه خواهند شد. مثلا در مورد دوربین، وقتی شما اپلیکیشن مربوطه را باز می‌کنید، پیش نمایش عکس در نیمه بالایی صفحه نشان داده شده و کنترل‌ها برای تغییر حالت دوربین و غیره در پایین صفحه قرار می‌گیرد. وقتی از گالری‌ عکس و ویدیو تماشا می‌کنید؛ محتوا در قسمت بالایی قرار گرفته و کنترل‌هایی مثل زوم کردن یا جابجا کردن تصاویر، در قسمت پایین ظاهر می‎شود.
 
مزیت ایستادن گوشی گلکسی Z Flip فقط به تصویربرداری محدود نمی‌شود، مثلا می‎توان این گوشی را روبه‌روی خود قرار داده و با دوستان بدون دخالت دست تماس تصویری برقرار کرد. سامسونگ در همکاری نزدیک با شرکت گوگل، توانست Google Duo را به گلکسی Z Flip اضافه کند و به این ترتیب، تماس ویدیویی با این اپلیکیشن راحت‌تر شده است. با ضربه روی دکمه Google Duo در قسمت شماره‌گیر گوشی می‌توانید با مخاطبین تماس ویدیویی برقرار کنید. در حین تماس هم می‌توانید کارهایی مثل ارسال ایموجی‌های AR را انجام دهید.
 
 
جذاب همه‌کاره
طراحی گلکسی Z Flip و رابط کاربری آن باعث شده تا این دستگاه برای کارهای مولتی تسکینگ بسیار کارآمد باشد. این گوشی نمایشگر ۶.۷ اینچی از جنس Dynamic AMOLED با کیفیت FHD+ دارد. نسبت تصویر این نمایشگر ۲۱.۹ به ۹ است و تراکم پیکسلی آن 425ppi است. تا کردن یک نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی می‌تواند شرایط کاملا جدید در استفاده همزمان از دو اپلیکیشن را فراهم کند. مثلا اگر به دنبال دستور غذای جدیدی هستید، می‌توانید ویدیوی آموزش آن را در نیمه بالایی تماشا کرده و در نیمه پایین یادداشت بردارید. حتی وقتی دستگاه یا لباس جدیدی را پیدا کرده‌اید، همزمان با دیدن تصاویر در قسمت بالایی، می‌توانید قیمت‌ فروشنده‌های مختلف را در قسمت پایین با هم مقایسه کنید. یا همزمان با تماشای موزیک ویدئوی جدید در قسمت‌بالایی، به دوست یا همکار خود در قسمت پایینی پیام ارسال کنید.
 
پنجره دوم
یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های گلکسی Z Flip ، نمایشگر روی سطح بیرونی آن است که به شما این امکان را می‎دهد تا بدون باز کردن گوشی، نوتیفیکیشن‌ها را مدیریت کرده و یا سلفی بگیرید. نمایشگر دوم گلکسیZ Flip ۱.۱ اینچ است و 303ppi تراکم پیکسلی دارد.
 
با دوبار ضربه روی صفحه یا فشار دادن دکمه کناری می‌توانید روی این نمایشگر کوچک، تاریخ و ساعت را مشاهده کنید. با کشیدن صفحه به سمت چپ، کنترل موسیقی نمایش داده می‌شود و با کشیدن به سمت راست پنل نوتیفیکیشن‌ها ظاهر می‌شود. اگر روی یکی از نوتیفیکیشن‌ها ضربه زده و بعد گوشی را باز کنید دقیقا به همان اپلیکیشن برده می‎شوید.
 
دو بار فشار دادن دکمه پاور نیز دوربین باز می‌شود تا بتوانید زاویه عکس‌ و منظره را تنظیم کنید و بعد با فشار دادن دکمه افزایش صدا، یا گرفتن کف دست‌ به سمت دوربین، عکس بگیرید. در این حین باز کردن گوشی مستقیما شما را به گالری برده تا بتوانید عکس‌ را دقیق‌تر روی صفحه اصلی ببینید.
 
 
ظاهری مسحور کننده
سامسونگ به‌قدری درگیر طراحی این گوشی با فناوری شیشه تاشونده برای ارائه یک تجربه متفاوت و جذاب بوده که تقریبا هیچ تمرکز روی دیگر بخش‌های گوشی نکرده است. این گوشی ۸ گیگابایت رم دارد در حالی که با توجه به ظرفیت‌های بالای آن می‌توانست تا ۱۲ گیگابایت رم داشته باشد. این گوشی ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت باتری دارد که باتوجه به استفاده از دو باتری در این گوشی و باز هم با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد می‌توانست درکمترین حالت ۴ هزار میلی‌آمپر ساعت باتری داشته باشد. یا برای مثال استفاده از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی درحالی که سنسور‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ در گلکسی اس ۲۰ به‌کار رفته است. از همه مهم‌تر، سامسونگ این گوشی را نوآورانه‌ترین گوشی خود می‌داند. پس بهتر بود نوآورانه‌ترین گوشی این شرکت با فناوری 5G ارائه شود. چیزی که اکنون در گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ و مدل‌های قبل یعنی گلکسی اس ۱۰ شاهد آن هستیم.
 
به‌نظر می‌رسد این ایده که سامسونگ با وجود تمام خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایش کمی در ارائه محصول نهایی شتاب‌زده عمل می‌کند چندان از واقعیت دور نباشد. بارها شاهد آن بودیم که سامسونگ محصولی جذاب، نوآورانه و پیش‌رو در ارائه فناوری‌های جدید را ارائه کرده اما به دلیل شتاب‌زدگی در ارائه هرچه زودتر محصول، درنهایت با مشکلات فراوانی روبرو شده و یا حتی در مواردی مانند گلکسی نوت ۷ کاملا شکست خورده است. گلکسی زد فلیپ، به‌عنوان اولین گوشی با گلس تاشونده، گوشی زیبا، جذاب و با قابلیت‌های بالایی است. اما این میزان از نوآوری و خلاقیت، توقع کاربر را بالا برده و باعث می‌شود تا انتظار سیستمی جذاب‌تر از آن‌چه هست را داشته باشد. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.