تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 16, 2020
11:28 دوشنبه، 26ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109826

چیلیوری فعالیت‌های خود را متوقف کرد

شرکت چیلیوری، صبح امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل شرایط سخت روزهای اخیر، فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند.
  
پلتفرم سفارش آنلاین غذای چیلیوری، در این بیانیه، اشاره کرده که به دلیل بحران کرونا، 70 درصد از میزان سفارش آنلاین غذا کاسته شده است. چیلیوری همچنین مجبور شده که مذاکراتش را برای جذب سرمایه به تعویق بیندازد.
 
چیلیوری در این بیانیه، همچنین به ادامه فعالیت‌های انحصارگرایانه رقیبش، یعنی اسنپ‌فود اشاره کرد و آن را یکی از دلایل عدم موفقیت خود دانسته است.
 
گفتنی است که چندی پیش چیلیوری به دلیل رفتارهای انحصارگرایانه اسنپ‌فود به شورای رقابت شکایت کرد و توانست حکم محکومیت رقیبش را بگیرد؛ اما به ادعای چیلیوری، این رفتارهای ضدرقابتی، همچنان ادامه یافته است.
 
گفتنی است که در دی ماه امسال نیز، چیلیوری با ریحون، دیگر پلتفرم آنلاین سفارش غذا ادغام شد. در پی این ادغام، علیرضا صادقیان، مدیرعامل چیلیوری گفته بود: چیلیوری و ریحون تا کنون بر سر رتبه دوم بازار با هم رقابت می‌کردند؛ ولی پس از ادغام، هدف ما دستیابی به رتبه اول بازار خواهد بود. ضمن اینکه این ادغام موجب تسهیل انتخاب سرمایه‌گذاران می‌شود و این پیام به آنها داده خواهد شد که یک بازیگر دوم قوی با ریسک سرمایه‌گذاری پایین‌تر به بازار وارد خواهد شد.
 
متن بیانیه چیلیوری به این شرح است:
 
«چیلیوری فعالیت‌اش را متوقف می‌کند
 
امروز مجبور به اعلام تصمیمی سخت و دشوار هستیم و آن توقف فعالیت پلتفرم چیلیوری حداقل در شرایط کنونی است. صادقانه بگوییم از نخستین روزهای فعالیت، خودمان را برای شرایط سخت آماده کرده بودیم. اما اغراق نیست اگر بگوییم سال 98 پر چالش‌ترین سال برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ کشورمان بوده است.باید اعتراف کنیم مصائب و مشکلات امسال و ادامه شرایط استثنایی کنونی از توان استارتاپ ما فراتر رفته است.
 
تیم حرفه‌ای چیلیوری، ریحون و سرمیز، که به کار تک تک آنها افتخار می‌کنیم، تلاش شبانه‌روزی خود را در ماه‌های اخیر نیز ادامه داده‌اند. شروع بحران کرونا باعث افت 70 درصدی میزان سفارش آنلاین غذا شده است و مجبور شدیم مذاکره برای جذب سرمایه جدید را به پایان این شرایط موکول کنیم، می‌دانیم اشتباهاتی داشتیم و یا برخی مواقع نتوانستیم رضایت کاربران‌مان را به طور کامل برآورده کنیم، اما تمام تلاش‌مان را کردیم که از اشتباهات‌مان درس بگیریم و یک پلتفرم مناسب و کارآمد برای خدمت به شما ایجاد کنیم.
 
در دو سال گذشته بخش بزرگی از انرژی و هزینه ما به جای تمرکز روی کسب‌وکار، صرف خنثی‌سازی اقدامات انحصارگرایانه رقیب‌مان شد که با رقابت ناسالم خود جلوی همکاری رستوران‌ها با چیلیوری را می‌گرفت. این انحصار طلبی با شکایت چیلیوری در شورای رقابت محکوم شد، اما متاسفانه به دلیل نبود رگولاتور و شرایط رقابتی سالم، این روش انحصارگرایانه حتی در این شرایط بحرانی هفته‌های اخیر نیز ادامه داشته است.
 
مانند هر شرکت دیگر، در طول فعالیت ما مشکلات و اشتباهات دیگری هم وجود داشته است که اشاره به آنها چیزی از مسوولیت ما کم نمی‌کند و مسوولیت عدم موفقیت چیلیوری را می‌پذیریم. در انتها از طرف هیات مدیره و تمامی سهامداران شرکت اعلام می‌کنیم که به تعهدات‌مان نسبت به تیم و تمامی همکاران تجاری و ذینفعان پایبند خواهیم بود.»
 
به نظر می‌رسد که کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، توان مقاومت در شرایط بحرانی پیش آمده را ندارند. در روزهای گذشته، شرکت‌های علی‌بابا و اسنپ‌تریپ، دو شرکت اینترنتی فعال در زمینه گردشگری نیز اعلام کردند که به دلیل شرایط به وجود آمده حاصل از شیوع کرونا، دست به تعدیل نیرو زده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.