امنیت

فناوری اطلاعات

March 16, 2020
14:35 دوشنبه، 26ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109836

مخاطرات سیستم کنترل راه دور را جدی بگیرید/ لیست تمهیدات امنیتی

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای با اعلام هشدار برای مخاطرات استفاده از سیستم کنترل از راه دور (ریموت دسکتاپ) در بحران کرونا، لیست تمهیدات امنیتی دراین باره منتشر کرد.
 
مرکز ماهر با هشدار در خصوص افزایش کاربرد پروتکل RDP (ریموت دسکتاپ ) و مخاطرات ناشی از آن، اعلام کرد: مشاهدات حاکی از آن است که با توجه به شرایط موجود و تعطیلات پیش رو، مدیران شبکه و زیرساخت های فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای به دورکاری روی آورده اند و کاربرد پروتکل RDP و سایر پروتکل های دسترسی از راه دور افزایش یافته است.
 
در این بازه علاوه بر رعایت دقیق تر مواردی از جمله تهیه نسخ پشتیبان قابل اعتماد، بررسی فایل های log و …که برای ایام تعطیلات طولانی توصیه می شود، تاکید براین است که به دلیل تمرکز ویژه مهاجمان روی نفوذ به سرویس RDP و مخاطراتی از جمله حملات باج افزاری، اکیدا از استفاده از این سرویس به صورت حفاظت نشده بر بستر شبکه اینترنت پرهیز شود.
 
ملاحظاتی به شرح زیر به منظور ارتقای امنیت سیستم ها در این بازه زمانی و در ایام تعطیلات پیش روی پیشنهاد می شود که مد نظر قرار گیرند:
 
۱. تهیه منظم نسخه های پشتیبان از اطلاعات روی رسانه های متعدد و انجام آزمون صحت پشتیبان گیری در هر مرحله و موکداً نگهداری اطلاعات پشتیبان به صورت غیر بر خط.
 
۲. هوشیاری کامل جهت بررسی دقیق رویدادهای ثبت شده مخصوصا رویدادهای ورود به سیستم در ساعات غیر متعارف.
 
۳. توجه و بررسی فهرست کاربران و سطح دسترسی آنها به صورت دوره ای.
 
۴. آزمایش و انجام به روزرسانی و نصب وصله های امنیتی ارائه شده.
 
درهمین حال برای استفاده از سرویس های دسترسی از راه دور، اتخاذ تمهیدات امنیتی زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
 
۱. اجبار نرم افزاری به تنظیم و استفاده از رمز عبور پیچیده.
 
۲. اجبار نرم افزاری به تغییر دوره ای رمز عبور توسط مدیران و کاربران سیستم‌ها.
 
۳. عدم استفاده از رمز های عبور تکراری.
 
۴. محدود سازی تعداد دفعات مجاز تلاش ناموفق جهت ورود به سیستم.
 
۵. محدودسازی آدرس مبدا قابل قبول برای اتصال از طریق لیست دسترسی یا سایر تمهیدات.
 
۶. استفاده از VPN و ایجاد تونل های ارتباطی امن نظیر IPSec جهت کنترل و مدیریت ارتباطات.
 
۷. خودداری از قرار دادن آدرس IP عمومی به صورت مستقیم روی سرویس دهنده ها.
 
۸. استفاده از احراز هویت ۲مرحله ای جهت استفاده از سرویس های دسترسی از راه دور.
 
۹. دقت در عدم آلودگی رایانه مبدا ارتباط مخصوصا رایانه شخصی.
 
مرکز ماهر دو ویدئو آموزشی با عناوین «ایمن سازی سرویس RDP با استفاده نرم افزار RDS Knight » و « احراز هویت دومرحله ای در سرویس ریموت دسکتاپ» را در این باره منتشر کرده است.
 
این مرکز اعلام کرده که در ایام تعطیلات نیز از آماده دریافت گزارشات و درخواست هایی کاربران است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.