تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 16, 2020
16:21 دوشنبه، 26ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109845

اپل نقره داغ شد؛ جریمه هنگفت ۱.۲۳ میلیارد دلاری به خاطر سیاست ضد رقابتی

 
آژانس رقابتی فرانسه اپل را 1.23 میلیارد دلار جریمه کرد. به گفته این آژانس، اپل به شکل غیرقانونی به توزیع کنندگان محصولات خود دستور داده تا قیمت محصولات این شرکت را تثبیت کرده و رقابت را از بین ببرند.
 
این تصمیم توسط آژانس رقابت کشور فرانسه گرفته شده و بیشترین جریمه این سازمان تاکنون محسوب می شود. به گفته این آژانس، اپل شرکت های توزیع کننده مثل Tech Data و Ingram Micro را ملزم کرده تا قیمت محصولات را تثبیت کنند و به عبارت دیگر از رقابت کردن بپرهیزند.

 
«Isabelle de Silva»، رئیس آژانس رقابت فرانسه گفت که این آژانش سنگین ترین جریمه خود تا به امروز را علیه یک بازیگر اقتصادی که در این پرونده اپل است را اعلام کرده و جریمه را بر مبنای اندازه بسیار بزرگ این شرکت تنظیم کرده است.
 
آژانس یاد شده شرکت های Tech Data و Ingram Micro را نیز به ترتیب 84.7 و 69 میلیون دلار جریمه کرد. به گفته این سازمان، توافق اپل با شرکت های مذکور برای تثبیت قیمت برخی خدمات و محصولات این شرکت بوده و شامل آیفون نمی شده است.
 
به نظر می رسد این پرونده ریشه در نزاعی دارد که بین اپل و یکی از بزرگ ترین نمایندگی های فروش این شرکت در فرانسه یعنی «eBizcuss» وجود داشت. این فروشنده اپل را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرد و سال 2012 به دلیل آنچه رقابت نابرابر اعلام شده به تعطیلی کشیده شد. این شرکت جزوی از برنامه «Premium Reseller» اپل بود که شامل فروشگاه هایی می شود که فقط محصولات اپل را می فروشند.
 
اپل در گفتگویی با سایت CNBC این تصمیم را «دلسرد کننده» خواند و گفت که به آن اعتراض می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.