اپلیکیشن

تلفن همراه

March 17, 2020
11:31 سه شنبه، 27ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109857

اپلیکیشن‌های غربالگری کرونا نباید اطلاعات شخصی افراد را بگیرند

 
دریافت کدملی، شماره تلفن همراه یا سایر اطلاعات شخصی افراد از طریق برنامه‌های کاربردی غربالگری مربوط به کرونا طبق دستورالعمل شناسایی و معرفی سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی وزارت بهداشت ممنوع اعلام شد.
 
 این دستورالعمل که از سوی وزارت بهداشت تدوین و بیستم اسفند ابلاغ شده تاکید کرده که اپلیکیشن‌ها نباید اطلاعات شخصی افراد را جمع‌آوری کنند بلکه باید آنان را به سمت سامانه‌های وزارت بهداشت هدایت کنند.
 
فراگیر شدن ویروس کرونا و ابتلای تعداد زیادی از شهروندان به ویروس covid19 موجب شده که بسیاری از فعالان این حوزه در صدد جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بیماران و اطلاع‌رسانی و درنهایت هدایت آنان به مراکز درمانی برآیند، حال آنکه برخی از برنامه‌ها یا اپلکیشن‌هایی که به منظور شناسایی و تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا در دسترس افراد قرار گرفته است شاید از استانداردهای لازم حفظ حریم خصوصی برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز افراد برخوردا نباشد، از همین وزارت بهداشت با صدور دستورالعملی با عنوان «دستورالعمل شناسایی و معرفی سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی مورد تایید وزارت بهداشت در رابطه با کرونا» سعی کرده است تا نه تنها استانداردهای لازم در این برنامه‌ها را کنترل کند، همچنین مانع جمع‌آوری اطلاعات غیر ضروری افراد و حفظ حریم خصوصی بیماران شود.
 
در این دستورالعمل تاکید شده که سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی اجازه ندارند کدملی، شماره تلفن یا سایر اطلاعات کاربر را دریافت یا ذخیره کنند بلکه در صورت شناسایی افراد مبتلا به کرونا که در وضعیت زرد یا قرمز قرار گرفته‌اند طبق دستورالعمل ستاد کرونا باید کاربر را برای رجیستری و پیگیری وضعیت سلامت خود به صورت متمرکز به سامانه سلامت وزارت بهداشت به آدرس www.salamat.gov.ir راهنمایی کنند.
 
در اصل براساس این دستورالعمل هیچکدام از برنامه‌های کاربردی، خودشان حق جمع آوری داده شخصی افراد و رصد مکانی مبتلایان به کرونا را ندارند. در صورت ذخیره شماره تلفن افراد در برنامه‌های کاربردی امکان ردیابی افراد و شناسایی آنان فراهم می‌شود. این درحالی است که هم‌اکنون برنامه‌های کاربردی که افراد برای پیگیری وضعیت سلامت خود از آن بهره می‌گیرند تلفن همراه افراد را از آنان می‌گیرند.
 
البته در این زمینه تاکنون بسیاری از داده‌ها  از سوی وزارت ارتباطات جمع‌آوری شده است. کاربران برای انجام تست در اپلیکیشن AC19 نیز که با همکاری وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت ایجاد شده است باید اطلاعات شخصی خود از قبیل اسم و محل سکونت را وارد کنند. پیش از این امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که دیتای جمع‌آوری شده از طریق اپلیکیشن سامانه مقابله با کرونا براساس ویرایش سوم مقررات سلامت بین‌المللی (INTERNATIONAL HEALTH REGULATIONS) سازمان بهداشت جهانی (WHO) و با توجه به استانداردهای لحاظ شده در آن برای دسترسی به اطلاعات بیماران منتشر شده است.
 
حالا طبق دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تمام سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌ها باید منطق و الگوریتم برنامه خود شامل سوالات، پاسخ‌ها و مکانیزم طبقه‌بندی و ارائه توصیه را مطابق دستورالعمل ستاد کرونا پیاده‌سازی کنند و شرکت‌ها بعد از اطمینان از انطباق برنامه خود با دستورالعمل ستاد کرونا تاییدیه انطباق را از وزارت بهداشت دریافت کنند.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این دستورالعمل اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های طی ۲۴ ساعت از سوی وزارت بهداشت بررسی می‌شوند و در صورت تایید شدن نماد ستاد کرونا به آنها اختصاص می‌یابد و در سامانه سلامت در خصوص این اپلیکیشن‌ها اطلاع رسانی می‌شود. با وجود اینکه در این دستورالعمل اعلام شده از طریق سایت وزارت بهداشت به آدرس www.salamat.gov.ir اطلاعات مربوط به اپلکیشن‌های مجاز ارائه می‌شود؛ اما در شرایط فعلی با مراجعه به این سایت فقط صفحه غربالگری کرونا قابل مشاهده است و هیچ کدام از اپ‌ها یا برنامه‌هایی که تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده‌اند روی آن قرار نگرفته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.