سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 17, 2020
11:40 سه شنبه، 27ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109860

AMD پردازنده‌‌های 4900H و 4900HS رایزن ۹ را رونمایی کرد؛ اعلان جنگ به اینتل

 
 
کمپانی AMD از دو پردازنده جدید لپ‌تاپ رونمایی کرده و این طور که به نظر می‌رسد اینتل باید خود را آماده رقابت سختی بکند. این پردازنده‌ها از سری رایزن ۹ بوده و در دو مدل 4900H و 4900HS به بازار عرضه خواهند شد. بنا بر گفته‌های این کمپانی، پردازنده‌های جدید از فصل بهار به بازار عرضه می‌شوند.
 
پردازنده رایزن ۹ از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برد که به کمک معماری اختصاصی AMD یعنی ذن ۲، ساخته شده است. این چیپ‌ها برای تامین قدرت لپ‌تاپ‌های جمع و جور ولی قدرتمند ساخته شده و می‌تواند تجربه گیمینگ دسکتاپ را به لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی بیاورد. اولین لپ‌تاپی که از پردازنده 4900HS بهره خواهد برد، لپ‌تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی ایسوس زفیروس G14 است که تنها ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد. این میزان از قدرت برای یک لپ‌تاپ کوچک در این ابعاد و با این وزن کم، فوق‌العاده است.
 
پردازنده ۳۵ واتی 4900HS، از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد که فرکانس کاری پایه آن‌ها ۳ گیگاهرتز است و در حالت بوست نیز به ۴.۳ گیگاهرتز می‌رسد. دیگر پردازنده AMD از سری رایزن ۹ یعنی 4900H نیز ۴۵ واتی بوده و از فرکانس ۳.۳ گیگاهرتزی پایه تا ۴.۴ گیگاهرتزی حالت بوست متغیر است. کمپانی AMD می‌گوید اگر پردازنده 4900HS را در کنار کارت گرافیک انویدیا RTX 2060 Max-Q قرار دهید، می‌توان اکثر بازی‌ها را با نرخ فریم ۶۰ و بالاتر تجربه کرد.
 
هر دو چیپست جدید سری رایزن ۹ از فناوری اختصاصی AMD به نام «SmartShift» بهره می‌برند که به کامپیوتر اجازه می‌دهد بار پردازشی را بین پردازنده و کارت گرافیک تقسیم کند تا بهترین بازدهی حاصل شود. در هر صورت اگر بخواهیم به حرف‌های AMD استناد کنیم، باید بگوییم این کمپانی به خوبی خود را برای رقابت با اینتل آماده کرده است.
 
در صورتی که بنچمارک‌های پردازنده‌های رایزن ۹ مطابق با چیزی باشد که AMD می‌گوید، پس از سال‌های باید شاهد حضور پردازنده‌های این کمپانی در لپ‌تاپ‌های قدرتمند باشیم. تاکنون پردازنده‌های AMD به عنوان گزینه‌ای ارزان‌تر نسبت به اینتل در بازار شناخته می‌شدند، اما به نظر می‌رسد رایزن ۹ و به خصوص دو پردازنده 4900HS و 4900H این روند را تغییر دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.