تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 17, 2020
14:52 سه شنبه، 27ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109873

تفاهم‌نامه پست و شهرداری برای الکترونیکی شدن کدپستی‌ املاک

تفاهم‌نامه همکاری برای الکترونیکی شدن تخصیص کدهای پستی منازل شهر تهران از طریق برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس میان سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و شرکت ملی پست امضا شد. این تفاهم‌نامه در شرایط گسترش بیماری کرونا، سبب کاهش تردد مردم به دفاتر پست و خدمات شهرداری تهران می‌شود و از سوی دیگر به هوشمند شدن شهر تهران کمک خواهد کرد. در حال حاضر با اجرای آزمایشی این طرح، بیش از هزار کدپستی پروانه‌های ساخت صادر شده در اسفندماه آنلاین شده است.
 
سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و شرکت ملی پست از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور رسانه‌ها تفاهم‌نامه‌ای برای الکترونیکی شدن کدپستی‌های املاک نوساز شهر تهران با یکدیگر امضا کردند. مهدی محبوبی، معاون اطلاعات مکانی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درباره جزئیات این تفاهم‌نامه و شیوه اجرایی آن به پیوست گفت: «کدپستی مکان‌های موجود شهر در سایت شرکت ملی پست موجود است و ما در شهرداری طی همکاری با پست از کدپستی‌های موجود استفاده می‌کردیم؛ اما این ارتباط در برخی قسمت‌ها کامل نبود. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که کدشناسای ملک برای یک ساختمان در داده‌های ما و پست متفاوت باشد و هنوز یکسان‌سازی نشده باشد، به مرور در حال رفع این خطا هستیم.»
 
به گفته او تفاهم‌نامه جدید برای اماکن نوسازی است که می‌خواهند احداث شوند. او در توضیح بیشتر این موضوع اعلام کرد: «پیش از این، زمانی که شهروندان برای ساخت یک ملک درخواست مجوز می‌دادند و آن را پیش‌فروش می‌کردند مالکان را برای دریافت کدپستی به اداره پست می‌فرستادند. اما در حال حاضر این الزام قانونی از سوی شهرداری تهران به وجود آمده و براساس آن زمانی که شهرداری تهران پروانه ساخت صادر می‌کند، برای هر واحدی که می‌خواهد دارای مجوز ساخت شود یک شناسنامه فنی صادر می‌‌کند و اگر سازنده ملک قصد پیش‌فروش واحدی را دارد با شناسنامه فنی شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد.»
 
محبوبی اعلام کرد شهرداری برای واحدهای ساخته نشده از پست کدپستی دریافت می‌کند و سازندگان و مالکان با این کدپستی در سامانه رهگیری معاملات شهرداری تهران ملک را ثبت می‌کنند و به همین دلیل امکان فروش مجدد آن را ندارند و این مساله از بروز برخی فسادها در زمینه خرید و فروش املاک نیز جلوگیری خواهد کرد.
 
این در حالی است که شرکت پست تاکنون امکان صدور کدپستی برای واحدهای ساخته نشده را نداشته و حالا براساس توافق انجام شده با شهرداری شرکت ملی پست براساس اعلام شهرداری تهران درباره واحدهایی که می‌خواهد به آنها پروانه ساخت بدهد در مدت ۲۴ ساعت به مکان‌هایی که هنوز وجود ندارند کدپستی اختصاص می‌دهد. این کدپستی‌ها درشناسنامه فنی که به مالکان ارائه می‌شود نیز درج شده است و این مساله باعث کاهش تردد شهروندان و ماموران پستی که می‌شود که قرار بود پس از ساخت ملک را شناسایی کنند.
 
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در پاسخ به سوال پیوست که فرآیند الکترونیکی شدن کدپستی‌ها با چه سرعتی پیش می‌رود و چه تخمین زمانی برای محقق شدن کامل این طرح دارند گفت: «کدپستی آنلاین روی تمام پرونده‌های جدید شهرداری اعمال می‌شود و از سه هفته پیش این طرح به صورت آزمایشی اجرایی شده است. به طور متوسط سالانه ۱۱ هزار پروانه و ماهی کمتر از هزار پروانه ساخت صادر می‌شود و تعداد هزار و ۱۱۰ پروانه‌ای که گفته شد متعلق به اسفند ماه است. البته به طور معمول تعداد پروانه در ماه آخر سال بیشتر است.» او در پاسخ به سوال دیگر پیوست که آیا چنین تفاهم‌نامه‌هایی با دیگر نهادهای مرتبط با شهر نیز امضا خوهد شد اعلام کرد: «در حال حاضر ما بیش از ۵۰ API شهری را روی سامانه شهرداری که مخصوص همین کار است قرار دادیم و مجموعه‌های ذی‌نفع می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند.»
 
همچنین در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اعلام کرد در۲۰ روز گذشته هزار و ۱۱۰ ملک نوساز ساخته شده در تهران کدپستی آنلاین دریافت کردند.
 
قادری در مورد جزییات این روند به پیوست گفت: «تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ کدپستی آنلاین از زمان راه‌اندازی این طرح به املاک اختصاص یافته و این در حالی است که بیش از ۷ هزار واحد ساختمانی وجود دارد و در سال بیش از ۱۰۰ هزار تغییر در کدهای پستی اعمال می‌شود و این مساله باعث شده ما مجبور به مراجعه دوره‌ای باشیم و با اجرای این تفاهم‌نامه این موارد از بین خواهد رفت.»
 
راهی برای کاهش فساد
از سوی دیگر در  مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری و شرکت ملی پست، حسین نعمتی، مدیرعامل این شرکت هم اعلام کرد که تفاهم‌نامه دوجانبه با شهرداری باعث می‌شود از ترددهای بی‌مورد جلوگیری شود و خدمات به شکلی راحت‌تر و سریع‌تر در اختیار مردم قرار گیرند.
 
همچنین حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی شهری شهرداری تهران هم با اشاره به سیاست‌گذاری‌های شهرداری برای یکپارچه‌سازی خدمات گفت: «شهرداری تهران در دو سال آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به سمت یکپارچگی فرآیندها حرکت خواهد کرد و در حال حاضر با اجرای مفاد این تفاهم‌نامه پاسخگویی الکترونیکی به استعلامات میسر می‌شود و با ارسال یکسان یک کد برای فروشنده و خریداران املاک از بروز فساد در پیش‌فروش املاک جلوگیری می‌شود.»
 
به گفته او پیش‌فروش املاک یکی از مبادی‌های فساد در کشور بودند که با این تبادل اطلاعات از بروز آن جلوگیری می‌شود و در نهایت سرنخ اصلی به مردم خواهد رسید. مظاهریان در این مورد گفت: «پیش‌فروش ساختمان باعث بروز فساد شده بود و اجرای طرح کدپستی آنلاین از فروش یک ملک به چندین خریدار جلوگیری می‌کند و از بهمن ماه به بعد تمام املاکی که مجوز ساخت دریافت کردند کدپستی آنلاین نیز گرفتند. در حال حاضر قانونی حاکم است که قدرت اجرایی ندارد و با تبادل اطلاعات میان پست و شهرداری تهران زمینه اجرای صحیح قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها فراهم شده است.»
 
 
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهردرای تهران نیز در این جلسه ویدئو کنفرانس حضور داشت و درباره این تفاهم‌نامه گفت:‌ «این تفاهم‌نامه جلوی عدم انطباق داده را می‌گیرد و یک آغاز جدی برای یکپارچه‌سازی مدیریت شهری است.» به گفته او استفاده از سرویس‌های پست و تبادل داده این دو نهاد خدمت‌رسانی شهری با یکدیگر با در شرایط کنونی جامعه که تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا قرا گرفته باعث افزایش خدمات غیرحضوری مردم می‌شود.
 
در ادامه این ویدئو کنفرانس محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اعلام کرد طرح مساله برای امضای این تفاهم‌نامه از یکسال پیش در پست و شهرداری تهران مطرح شده و در حال حاضر پایگاه داده پست و شهرداری به یکدیگر متصل شدند. به گفته او این طرح از این نظر دارای اهمیت است که داده‌های بخش عمومی و دولتی دو نهاد در اختیار یکدیگر قرار خواهد گرفت و تحولی دیجیتال رخ داده است. او بر این باور است که این طرح به دلیل ظرفیت‌های دو نهاد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و شرکت ملی پست به ثمر رسیده است.
 
پس از او فرجود در پاسخ به این سوال خبرنگاران که این تفاهم‌نامه تا چه میزان باعث کاهش ترددها شده است اعلام کرد: «در تهران بین ۶ تا ۷ هزار پلاک وجود دارد . در حال حاضر هزار و ۱۱۰ پلاک کدپستی آنلاین دریافت کردند و می‌توان گفت به همین میزان از ترددها کاسته شده است. از سوی دیگر این تفاهم‌نامه از بروز تخلفات و مغایرت‌ها جلوگیری می‌کند»
 
کاوه دولتی، مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور هم در این مراسم اعلام کرد اجرای این تفاهم‌نامه باعث کاهش تردد همکاران آنها هم می‌شود و در ادامه گفت:‌ «مراجعه مکانی برای اختصاص کدپستی با اجرای این تفاهم‌نامه کاسته شده است و شهروندان از طریق جستجوی موقعیت مکانی خود در سامانه www.sina.post.ir می‌توانند کدپستی محل موردنظرشان را دریافت کنند.»
 
در پایان این مراسم محمد فرجود و حسین نعمتی به صورت نمادین تفاهم نامه‌ها را امضا و تصویر آن را در ویدیوکنفرانس به خبرنگاران حاضر در جلسه نشان دادند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.