تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 17, 2020
14:55 سه شنبه، 27ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109874

اولین جلسه آنلاین مجلس به صورت آزمایشی برگزار شد

 
 
 
اولین جلسه آنلاین مجلس شورای اسلامی به صورت آزمایشی با حضور حدود ۷۶ نماینده صبح امروز (۲۷ اسفندماه) برگزار شد و هنوز زمان قطعی و فرایند قانونی برگزاری جلسات رسمی مجلس به صورت آنلاین اعلام نشده است.
 
 با شیوع ویروس کرونا در کشور با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا نمایندگان از تشکیل جلسات علنی منع شدند. پس از آن اعضای هیات رئیسه مجلس با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش فناوری و اطلاعات مجلس ساز و کارهای استفاده از زیرساخت‌های فناوری برای برگزاری جلسات به صورت آنلاین را بررسی کردند و در پی این همکاری مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که این جلسات قرار است بر بستر ایرانسل برگزار شود. نماینده عضو کمیته ارتباطات مجلس در گفت‌‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که در این جلسه مجازی که به صورت آزمایشی امروز صبح برگزار شده نزدیک به ۷۶ نماینده حضور داشته‌اند.
حمیده زرآبادی، در مورد جزییات این جلسه به پیوست گفت: «پیش از شیوع ویروس کرونا، سامانه‌ای تحت عنوان «مجلس‌یار» برای نمایندگان مجلس راه‌اندازی شده بود. در این سامانه تمام دستورجلسات و طرح‌‌ها و لوایح بارگذاری شده بود.»
 
او ادامه داد: «اکنون برای برگزاری جلسات مجلس به صورت آنلاین، گزینه «شرکت در جلسات» هم به سامانه مجلس یار اضافه شد. امروز جلسه به صورت آنلاین ساعت ۱۰ شروع شد. در ابتدا به صورت تستی تمام نمایندگان آنلاین صوت و تصویر خود را امتحان کردند. سپس آقای لاریجانی، رئیس مجلس در مورد وضعیت کشور با شیوع ویروس کرونا توضیحاتی ارائه دادند.»
به گفته زرآبادی در سامانه «مجلس‌یار» نمایندگان می‌توانستند درخواست تذکر و صحبت در مورد موضوع روز را بدهند و وقتی نوبت نماینده‌ای می‌شد، صوت و تصویر او فعال می‌شد و می‌توانست صحبت کند. او همچنین تاکید کرد: «تقریبا تمام فعالیت‌هایی که در صحن علنی انجام می‌دادیم را می‌توانستیم به صورت مجازی انجام دهیم. البته امروز این جلسه به صورت آنلاین و آزمایشی برگزار شد و تقریبا نمایندگان توانستند به سامانه متصل شوند. گفته شده برخی از نمایندگان هم که با مشکلاتی روبرو شدند در روزهای آتی مشکلات آنها هم برطرف خواهد شد.»
 
او در مورد نحوه حضور و غیاب و رای‌گیری در این جلسه آنلاین مجلس همچنین بیان کرد: «در حال‌حاضر تعداد نماینده‌هایی که آنلاین می شوند، به نوعی حضور و غیاب محسوب می‌شود و در مورد رای‌گیری هم در جلسات حضوری اول انگشت می‌زدیم و بعد رای‌گیری می‌کردیم اما در جلسه آنلاین به هر نماینده یک کد احراز هویت داده شده است. کد را وارد و سپس گزینه مورد نظر خود را انتخاب کردیم.» به گفته زرآبادی امروز رای‌گیری صورت نگرفت چون تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسیده بود.
زرآبادی در مورد تجربه این جلسه گفت: «جلسه امروز به صورت آنلاین جلسه خوبی بود. تمام مطالب و موضوعات روز بررسی شد و پیشنهاد دادیم تا در تعطیلات عید هم در مورد موضوعات مهم به صورت مجازی جلسات را برگزار کنیم.»
 
برگزاری آنلاین جلسات مجلس تاکنون با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است. در حالی که در اواخر هفته گذشته مدیرعامل ایرانسل در اینستاگرام خود و همچنین نماینده عضو کمیته ارتباطات مجلس در گفت‌وگو با پیوست از فراهم شدن زیرساخت‌ها برای برگزاری جلسات آنلاین مجلس خبر دادند؛ اما روابط عمومی مجلس (پنجشنبه ۲۲ اسفند) اعلام کرد که استفاده از فناوری دیجیتالی برای برگزاری جلسات علنی مجلس در این هفته صحت ندارد. از سوی دیگر هم اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان این که در آیین نامه داخلی مجلس برگزاری جلسات با استفاده از فناوری دیجیتال و ارتباط دوسویه به صورت آنلاین پیش بینی نشده است، گفته بود: «امیدواریم که به یاری خداوند بزرگ، شیوع این بیماری هر چه زودتر رفع و ریشه کن شود، تا مجلس نیز مثل سایر دستگاه ها به روال عادی خود بازگردد، اما اگر خدای ناکرده ادامه یافت، باید از هر امکانی برای آن که مجلس بتواند به وظایف قانونی اش عمل کند، بهره گرفت.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.