سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 18, 2020
11:38 چهارشنبه، 28ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109895

محققان سامسونگ به نتایج جدیدی در فناوری باتری جامد دست یافتند

 
تیم تحقیقاتی سامسونگ توانسته یک نمونه باتری جامد تا ۵۰ درصد کوچک‌تر از باتری‌های لیتیوم-یونی معمولی تولید کند، تولید این باتری‌ها می‌تواند به توسعه خودروهای برقی کمک کند.
 
به گزارش روابط‌عمومی سامسونگ، باتری‌های جامد در مقایسه با باتری‎های لیتیوم-یونی که از الکترولیت‌های مایع استفاده می‌کنند، فشردگی انرژی بیشتری دارد که امکان رسیدن به ظرفیت‌های بسیار بالاتر را فراهم می‌کند. این باتری‌ها که از الکترولیت‌های جامد استفاده می‌کنند، امنیت بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی دارند. البته آندوهای فلزی لیتیوم که معمولا در باتری‎های جامد استفاده می‌شوند در صورت بالا رفتن فشردگی با خطر جرقه زدن مواجه هستند که می‌توانند تاثیرات جانبی و کاهش عمر و امنیت باتری را به همراه داشته باشد.
 
در تحقیقات سامسونگ برای رفع این مشکل پیشنهاد شده است برای اولین بار از یک لایه کامپوزیت نقره-کربن به عنوان آنود استفاده شود. تیم تحقیقاتی این شرکت دریافته‌اند که استفاده از لایه Ag-C در یک سلول آزمایشی منجر به بالا رفتن ظرفیت باتری و افزایش عمر آن شده و امنیت باتری را هم بصورت کلی افزایش داده است. این لایه نانوکامپوزیت نقره-کربن که بسیار نازک و با ضخامت 5 میکرومتر ساخته شده به تیم تحقیقاتی امکان داد تا ضخامت کلی آنود را کاهش داده و فشردگی انرژی در آن را به 900 Wh/L برسانند. این کار همچنین به آنها امکان داده تا باتری نمونه را در مقایسه با باتری‌های معمولی لیتیوم-یونی تا 50 درصد کوچکتر کنند.
 
نتایج این تحقیقات می‌تواند به توسعه خودروهای برقی هم کمک کند. نمونه باتری تولید شده توسط تیم تحقیقاتی به خودروهای برقی امکان حرکت تا 800 کیلومتر را تنها با یک بار شارژ می‌دهد و عمر آن برابر 1000 بار شارژ خواهد بود.
 
دانگ‌مین ایم، مدیر آزمایشگاه باتری‌های نسل آینده در انستیتو فناوری‌های پیشرفته سامسونگ که مدیریت این پروژه را هم برعهده داشته است، می‌گوید: «نتیجه این تحقیق بذری برای رسیدن به باتری‌های امن و با عملکرد بسیار بالا در آینده خواهد بود. ما در آینده به ایجاد و بهینه سازی مواد مورد استفاده در باتری‌های جامد و فناوری‌های تولیدی ادامه خواهیم داد تا بتوانیم نوآوری در باتری‌های خودروهای برقی را یک مرحله ارتقا دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.