سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 18, 2020
14:45 چهارشنبه، 28ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109905

سیستم عامل چینی ویندوز را عقب می زند

 
 
چین با هدف کاهش وابستگی به نرم افزارهای آمریکایی و افزایش امنیت ملی و حفظ حریم شخصی مردم در برابر جاسوسی های سایبری کاخ سفید جایگزینی مناسب به جای ویندوز ابداع کرده است.
 
 به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، پیش از این سیستم عامل‌هایی برای جایگزینی به جای ویندوز در چین ابداع شده بودند که چندان مورد توجه عموم قرار نگرفته بودند. اما به تازگی یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس توانسته با استقبال عمومی نسبی مواجه شود.
 
این سیستم عامل UOS یا سیستم عامل یکپارچه نام دارد و اولین بار در ماه ژانویه در چین عرضه شد. این سیستم عامل که توسط شرکت یونیکام تک طراحی شده بر روی رایانه‌های مجهز به تراشه‌های ساخت چین در عرض ۳۰ ثانیه بالا آمده و اجرا می‌شود.
 
در حال حاضر سیستم عامل‌های ساخت چین تنها حدود یک درصد از این بازار را در داخل این کشور در اختیار دارند. اما انتظار می‌رود این رقم در آینده نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.
 
شرکت طراح این سیستم عامل در حال مذاکره با برخی شرکت‌های سخت افزاری سازنده تراشه در چین مانند سان وی و لوونگ سان است تا سازگاری UOS با محصولات مذکور بیشتر شود. از سوی دیگر دولت چین در دسامبر گذشته تمامی مؤسسات دولتی و سازمان‌های عمومی را موظف به کنار گذاشتن نرم افزارها و سخت افزارهای خارجی ظرف سه سال آینده کرده و همین امر بازاری مناسب برای سیستم عامل‌های چینی به وجود خواهد آورد.
 
UOS بر مبنای سیستم عامل Deepin طراحی شده که موفق ترین توزیع لینوکس در چین محسوب می‌شود. رابط کاربری ساده و مناسب، شباهت بخش اطلاع رسانی و تنظیمات با اندروید و دکمه استارت مشابه با ویندوز باعث می‌شود کاربران برای درک نحوه استفاده از این سیستم عامل کار دشواری پیش رو نداشته باشند. یک اپ استور کامل هم برای بارگذاری انواع برنامه‌ها در محیط این سیستم عامل در نظر گرفته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.