اپلیکیشن

تلفن همراه

March 18, 2020
14:56 چهارشنبه، 28ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109910

قابلیت جدید اپلیکیشن Gradient: از کدام نژاد و قومیت هستید؟

 
هنوز شش ماه از گل کردن اپلیکیشن Gradient در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نگذشته که توسعه‌دهندگانش با ارائه قابلیتی جنجالی، یک بار دیگر محصول خود را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. اپلیکیشن Gradient حالا ادعا می‌کند که با به‌کارگیری الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی می‌تواند از روی چهره‌تان تشخیص بدهد که ریشه‌های نژادی شما متعلق به کدام کشورهاست.
 
اگر با گرادینت آشنا نیستید باید بگوییم این اپلیکیشن که در اصل یک ویرایشگر عکس با تمرکز روی قابلیت‌های هوش مصنوعیست، از اوایل پاییز امسال به خاطر ویژگی خاصی که همزاد سلبریتی شما را پیدا می‌کرد به ترند داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و پشتیبانی بعضی چهره‌های مشهور بین‌المللی هم شدیدا روی رشد آمار دانلود آن تأثیر گذاشت.
 
به طوری که گرادینت فارغ از تمام نگرانی‌هایی که در مورد هویت سازندگان و حریم خصوصی آن وجود داشت رکوردهای دانلود میلیونی را جابجا می‌کرد و در صدر فروشگاه‌هایی مثل اپ‌استور و گوگل پلی قرار می‌گرفت.
 
و حالا با این که نگرانی‌ها در خصوص عملکرد مشکوک اپلیکیشن Gradient همچنان پابرجاست، تب قابلیت جدیدش کل شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته است. ویژگی جدید گرادینت با آنالیز یک تصویر پرتره به شما می‌گوید که شخص داخل تصویر متعلق به چه نژادهایی است. مثلا اگر تصویر رندومی از یک شخص را به آن بدهید، ممکن است نتیجه 45% ایرانی، 22% هندوستانی، 20% الجزایری و 13% مصری باشد.
 
حالا سؤال اینجاست که اپلیکیشن Gradient از کجا چنین چیزی را تشخیص می‌دهد؟ متأسفانه هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. تنها چیزی که تا این لحظه می‌دانیم، اطلاعات اندک و مختصری است که از توسعه‌دهندگان اپ منتشر شده آن هم این که مبنای تمام قابلیت‌های ویژه گرادینت الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی هستند که طبیعتا سازنده تمایلی به لو دادن و از انحصار خارج کردن آن‌ها ندارد.
 
تشخیص قومیت و ریشه نژادی بر مبنای خصوصیات فیزیکی چهره کار بی‌سابقه‌ای نیست. حتی خودمان هم می‌توانیم با دیدن یک شخص چشم‌بادامی، دارای موهای بلوند یا چهره گندمگون، حدس‌های نزدیک به واقعیتی در مورد قومیت و ریشه نژادی‌اش بزنیم. اما واقعیت اینجاست که به نظر می‌رسد تشخیص‌های اپلیکیشن Gradient خیلی مبنای علمی و دقیق ندارد و جنبه فان و سرگرمی در آن پررنگ‌تر است. این موضوع را وقتی متوجه می‌شوید که با آپلود 4 عکس سلفی نسبتا یکسان از یک فرد، نتایج کاملا متفاوتی تحویل بگیرید.
 
بنابراین کاملا مشخص است که اپلیکیشن Gradient مثل بسیاری از ترندهای سال‌های اخیر، یک سرگرمی زودگذر است که بالاخره تب آن فروکش می‌کند اما نگرانی‌های متخصصان همچنان در مورد آن و اپلیکیشن‌های مشابهش پابرجا باقی می‌مانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.