تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 18, 2020
16:47 چهارشنبه، 28ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109922

حمایت از کسب‌وکارها و تامین نیازهای کادر درمانی در کمپین «نفس»

شیوع ویروس کرونا تمام جنبه‌های اقتصادی و سلامت و درمان کشور را با بحران جدی روبرو کرده است. هر روز اخباری در رسانه‌ها در مورد کمبود تجهیزات بیمارستان‌های درگیر کرونا یا تعطیلی و تعدیل کسب‌وکارها می‌خوانیم. در چنین شرایطی اتاق بازرگانی‌‌های سراسر کشور با همکاری تشکل‌های خصوصی کمپین «نفس» را راه‌اندازی کردند تا با کمک کسب‌وکارها نیازمندی کادر درمان را برطرف کند. در واقع به نوعی این کمپین می‌خواهد بحث مربوط به تدارکات لجستیک در مسائل بهداشتی اعم از واردات و توزیع را مدیریت کند. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها همچنین می‌توانند با پیوستن به این کمپین برای یاری‌رساندن به کسب‌وکارهای دیگر در این شرایط بحرانی خدمات و محصولات خود را ارزانتر یا به صورت رایگان ارائه دهند.
 
کمپین «نفس» از سوی اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل‌های بخش خصوصی در کشور به راه افتاد تا با جذب حمایت‌های مالی و معنوی کسب‌وکارها، دولت را در زمینه تامین تجهیزات کادردرمانی یاری کند. با توجه به شرایط سختی که شیوع ویروس کرونا برای کسب‌وکارها به وجود آورده، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها همچنین می‌توانند با پیوستن به این کمپین خدمات و سرویس‌های خود را به صورت رایگان یا ارزان عرضه کنند. به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بیش از ۱۰۰ شرکت فناوری اطلاعات برای حضور در این کمپین اعلام آمادگی کردند. این کمپین همچنین قصد دارد به دولت برای تعامل با کسب‌وکارها و حل مشکلات آنها در زمینه بیمه و مالیات و تسهیلات بانکی کمک کند.
شهاب جوانمردی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد لزوم تشکیل کمپین «نفس» به پیوست گفت: «کمپین نفس برای عبور از بحران کرونا توسط فعالان بخش خصوصی با حمایت‌های اتاق‌های بازرگانی شکل گرفته است. ما اعتقاد داریم که بخش خصوصی برآمده از مردم است و مشکلات مردم را بیشتر از نهادهای دولتی درک می‌کند. بخش خصوصی همچنین باید در بحران‌ها کنار مردم باشد و از ظرفیت‌های خود برای برطرف‌کردن نیازهای مردم استفاده کند. درشرایط کنونی مسائل درمانی و تهیه لوازم بهداشتی بسیار ضروری است و گام بعدی حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده حائز اهمیت است.»
او ادامه داد: «وجه تمایز این کمپین با کمپین‌های دیگر این است که کمپین «نفس» موضوع اقتصاد نوآوری و زیست‌بوم فناوری کشور را جدی گرفته است و علیرغم اینکه این اقتصاد در بخش خصوصی سهم اندکی دارد اما تاثیرگذار و فراگیر است. به همین خاطر آنها را به این کمپین دعوت کردیم تا از این جریان حمایت کنند.»
به گفته جوانمردی کسب‌وکارهای حوزه نوآوری و زیست‌بوم فناوری می‌توانند خدمات و محصولات خود را ارزان یا رایگان عرضه کنند یا خدمت و محصول جدیدی را متناسب با این شرایط ارائه دهند.
او در مورد اینکه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به چه صورت می‌توانند حمایت خود را اعلام کنند، بیان کرد: «حامیان می‌توانند در درگاه‌های کمپین نفس آمادگی خود را برای حضور در این کمپین اعلام کنند. درگاه‌های کمپین نفس شامل سایت کمپین نفس، شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام و گروه‌های تلگرام و واتس‌آپ است.»
 
جوانمردی در ادامه اضافه کرد: «حمایت‌ها به ۲ صورت معنوی و مالی است. در سایت، چارچوب همکاری با کمپین نفس مشخص شده است اینکه حامیان چگونه پوستر را منتشر کنند و در شبکه‌های اجتماعی تگ و هشتگ بزنند و به این صورت جریان‌سازی انجام شود. حامیانی هم که قصد کمک مالی مستقیم دارند از چند راه این کار امکان‌پذیر است.»
براساس گفته‌های جوانمردی اولین راه کمک مالی «جامعه نیکوکاری ابرار» وابسته به اتاق بازرگانی ایران و دوم شماره حساب اختصاصی اتاق بازرگانی تهران است که حامیان می‌توانند کمک‌های مالی خود را واریز کنند.
به گفته جوانمردی کمپین نفس قرار است با پلتفرم تامین مالی جمعی یعنی مهربانه هم پروژه‌های مشترک تعریف کند تا کمک‌های خرد را جمع‌آوری کنند. او همچنین تاکید کرد: «اگر بتوانیم مجوزهای لازم را از نظام‌های پرداخت کشور دریافت کنیم. هم مردم می‌توانند در قالب پرداخت قبض با POSE یا درگاه‌های اینترنتی و موبایلی به کمپین «نفس»کمک کنند و هم اپلکیشن‌های پرداخت پرطرفدار کشور قادر خواهند بود در بخش خیریه خود کمپین نفس را تبلیغ کنند.»
شهاب جوانمردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نحوه کمک کمپین «نفس» به بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون ما به ستاد بحران، وزارت بهداشت و بیمارستان‌هایی که درگیر کرونا هستند، متصل هستیم تا آنها نیازمندی‌های خود را اعلام کنند. اولویت ما مناطق کم‌تر برخوردار و بیمارستان‌هایی که به دلیل توان ضعیف مالی خود نمی‌توانند وسایل و منابع را تامین کنند، است. در قدم اول سعی کردیم با کمک‌های مالی که جمع‌آوری می‌شود نیازمندی آنها را پوشش دهیم.»
او همچنین عنوان کرد: «هم‌اکنون اولین محموله ماسک و ترمومتر وارد کشور شد. یکسری تجهیزات را هم از داخل کشور تامین کردیم و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم.»
جوانمردی به همکاری کمپین «نفس» و نقشه نشان هم اشاره کرد و گفت: «به زودی یک پلتفرم مکان محور در نقشه نشان ایجاد می‌شود تا نیازمندی‌ها در آن پلتفرم مطرح شود. حتی افرادی که در این زمینه می‌توانند کمک کنند هم در این پلتفرم اعلام آمادگی می‌کنند تا ما بتوانیم نیازمندی‌ها را با حداقل جابه‌جایی فیزیکی تامین کنیم.»
 
او ادامه داد: «هم‌اکنون زیرساخت این پلتفرم آماده است و نقشه نشان هم API خود را هم آماده کرده است. حال باید سامانه‌ها به این پلتفرم متصل شوند. سامانه مهربانه را هم قصد داریم به این پلتفرم متصل کنیم تا اگر به عنوان مثال بیمارستانی در زاهدان هزار لباس محافظتی نیاز داشت. سریع یک پروژه روی مهربانه تعریف کنیم تا مردم کمک کنند.»
براساس گفته‌های جوانمردی تا پایان بحران ویروس کرونا این کمپین به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اگر ضرورت داشت به سیاست‌گذاران برای تعامل با کسب‌وکارها کمک خواهند کرد تا کسب‌وکارها مشکلات خود را با سیاستگزاران در حوزه بیمه و مالیات و تسهیلات بانکی برطرف کنند. او همچنین تاکید کرد: «البته در حال‌حاضر هم واسطی میان کسب‌وکارها و سیاستگذاران هستیم. در جلسه‌ای که اخیرا رئیس جمهوری با فعالان اقتصادی داشت، نماینده کمپین هم در آن جلسه حضور داشته است و گزارشی از مشکلات ومسایلی که کسب‌وکارها به ما اعلام کردند را به رئیس جمهوری ارائه داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.