تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 19, 2020
12:23 پنجشنبه، 29ام اسفندماه 1398
کد خبر: 109934

شکایت از اپل، سامسونگ و مایکروسافت به اتهام نقض پتنت

شرکت ایرلندی نئودرون از سامسونگ، اپل و چندین کمپانی دیگر به جرم نقض پتنت شکایت کرد. کمیسیون تجارت بین‌ الملل ایالات متحده آمریکا در این رابطه تحقیق و سپس رای صادر خواهد کرد.
 
تا به امروز شرکت‌های بی‌شماری به علت نقض پتنت مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد پرونده اخیر چنین نتیجه‌ای داشته باشد. یک شرکت ایرلندی با نام «نئودرون» اعلام کرده چندین شرکت از جمله سامسونگ و اپل در قطعاتی مانند گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و قطعات دیگر پتنت‌های آن را نقض کرده‌اند.
 
نئودرون درخواست کرده محصولاتی که پتنت‌های آن را نقض کرده‌اند، برای مدت محدودی وارد بازار ایالات متحده نشوند. علاوه بر این، نئودرون می‌خواهد این محصولات را از فروشگاه‌های این کشور حذف کند. کمیسیون تجارت بین‌ الملل ایالات متحده آمریکا (ITC) از شرکت‌های زیر تحقیق می‌کند:
 
آمازون
اپل
ایسوس
ال جی کره جنوبی و آمریکا
مایکروسافت
موتورولا
سامسونگ کره جنوبی و آمریکا
سونی و سونی موبایل
بر اساس اعلام ITC، مرحله بعدی انتخاب قاضی برای پرونده و سپس تشکیل کمیسیون است. تصمیم‌گیری اولیه در رابطه با پرونده برعهده قاضی بوده و سپس این تصمیم توسط کل اعضای کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مدت زمان 45 روز، کمیسیون تجارت بین‌ الملل ایالات متحده آمریکا باید تاریخی را جهت تکمیل تحقیقات خود اعلام کند. هرگونه دستوری مبنی برای عدم امکان واردات کالا، 60 روز پس از ابلاغ اجرا می‌شود، البته نماینده ITC می‌تواند با آن مخالفت کرده و مانع از اجرای آن شود.

 
باید به این موضوع اشاره کرد که نئودرون صاحب پتنت‌های بسیاری است و توسط آن‌ها، برای شرکت‌های مختلف مزاحمت ایجاد می‌کند. به چنین شرکت‌هایی، پتنت ترول گفته می‌شود. نئودرون در سال 2018 تاسیس شده، اما تا به امروز شرکت‌های مطرح زیادی را به دادگاه کشانده است.
 
در حالی که شاید تصور کنید ITC نمی‌تواند مانع از ورود محصولی به ایالات متحده شود، در سال 2012 دو گوشی اچ‌تی‌سی به نام‌های HTC One X و HTC EVO 4G LTE به علت نقض پتنت‌های اپل به مدت کوتاهی در آمریکا اجازه فروش نداشتند. یکسال بعد رئیس جمهور وقت آمریکا، «باراک اوباما» رای ITC مبنی بر عدم فروش محصولات اپل در خاک این کشور را وتو کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.