تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 20, 2020
14:27 جمعه، 1ام فروردینماه 1399
کد خبر: 109960

زیرساخت‌های اطلاعاتی و الکترونیکی دولت باید جدی گرفته شود

مدیر شتاب‌دهنده گام دوم دانشگاه شهید بهشتی گفت: کشور نیاز به موشک، ارتش و نیروی انتظامی قدرتمند دارد و علاوه بر این زیرساخت‌های اطلاعاتی و دولت الکترونیک باید جدی گرفته شود تا بتوانیم در سند چشم‌انداز 1420-1410 در منطقه قدرتمند باشیم.
 
 
 
محمدرضا مرادی مدیر شتاب‌دهنده گام دوم دانشگاه شهید بهشتی گفت: بحران بیماری همه‌گیر کرونا به صورت نامنتزع در کشور  پیش آمد و نشان داد که بحث دولت الکترونیک، حکمرانی‌های دیجیتال و پیاده‌سازی‌ شیوه‌های مدیریتی در بسترهای IT و ابزارهایی که می‌توانند برمبنای اطلاعات کار کنند به چه میزان حیاتی و یک پاشنه‌ آشیل جدی هستند و زمانی که بخواهیم  کشور را به شیوه‌های مدرن‌ و جدی‌تر اداره کنیم یک وضعیت پایلوت بسیار خوبی است که تمام پاشنه‌ آشیل‌ها و نقاط ضعف حکمرانی را نشان می‌دهد. 
 
* سال ۹۹ آخرین سال سده خورشیدی است
 
 وی افزود: سال ۱۳۹۹ آخرین سال سده خورشیدی است که وارد سده جدید خواهیم شد و اگر بخواهیم سده جدید را با رویکردهای قدیمی ادامه بدهیم  در یکی از بحران‌ها با تلاقی مواجه می‌شویم و تمام سازمان‌های مدیریتی به مشکل خواهند خورد. 
 
مدیر شتاب‌دهنده گام دوم دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: خوب است از تهدیدهای بوجود آمده تحت عنوان کرونا فرصتی بسازیم و تمام خلاءها و نواقصی که وجود دارد را از سوی مدیریت فعلی رصد و پایش کنیم. سعی کنیم از شیوه‌های مدیریتی ۱۰۰ سال گذشته که بعضاً بسیار قدیمی هستند به کار نبریم. 
 
 
* لزوم استفاده از سیستم بیومتریک در کشور 
 
مرادی یادآور شد: در حال حاضر سیستم بیومتریک در کشور وجود دارد و با قراردادن انگشت اشاره بر روی صفحه تمام اطلاعات فرد مشخص می‌‌شود. شهرداری باید اطلاعات دارایی را داشته باشد و اطلاعات بیمارستانی را قوه قضائیه به پزشکی قانونی ارائه دهد که با مشکل مواجه نشویم. 
 
وی افزود: شیوع بیماری کرونا در کشور یک وضع بحرانی است که با خلاء جدی مواجه‌ هستیم. در صورتی که در بسیاری از حوزه‌ها در قسمت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای پایش سلامتی شهروندان کل ID‌ها را نداریم به طوری که هر شهروند باید یک پروفایل سلامت پزشکی داشته باشد تا مشکلات و اطلاعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرد بروی آن ثبت شود و تمام این مسائل ذیل یک کد ملی فراگیر منسجم و یکپارچه می‌شود. 
 
* زیرساخت‌های اطلاعاتی و الکترونیکی دولت باید جدی گرفته شود
 
مدیر شتاب‌دهنده گام دوم دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: از ۵-۴ سال قبل بحثی مطرح شد که باید سیستم مدیریتی و اداری در ایران تغییر کند و به سمت  ابزارهای جدید بود و مجموعه‌هایی مانند شتاب‌دهنده گام دوم این کار را انجام دهند. 
 
وی در پایان گفت: کشور حتما موشک‌‌، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی قدرتمند می‌خواهد و در کنار اینها زیرساخت‌های اطلاعاتی و دولت الکترونیک می‌خواهد که باید جدی گرفته شوند و اگر سند چشم‌ انداز ما  این است که تا سال ۱۴۲۰-۱۴۱۰ قدرت منطقه‌ای شویم بدون اصل توجه به این مسائل نه تنها به هدف خود نمی‌رسیم بلکه دچار مشکلات جدی‌تر می‌شویم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.