اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 20, 2020
14:37 جمعه، 1ام فروردینماه 1399
کد خبر: 109965

اینترنت کسب‌وکار‌های آنلاین ماهانه ۵ دقیقه تا ۱۰ ساعت قطع بود

کسب‌وکار‌های سفارش غذا، تاکسی‌های آنلاین و تهیه بلیط سفر، طبق گزارش سالانه تیم ابر آروان با کاهش ترافیک و رسانه‌ها و مارکت‌های آنلاین با افزایش چشمگیر ترافیک روبه‌رو شدند. همچنین کسب‌وکار‌های آنلاین در طی سال ۹۸ ماهانه با اختلال اینترنت بین ۵ دقیقه تا ۱۰ ساعت مواجه بودند.
 
 تیم ابر آروان در گزارش پایان سالش علاوه بر بررسی وضعیت سرویس‌های خود به بررسی وضعیت اینترنت و زیرساخت کشور و کسب‌وکار‌های آنلاین پرداخته است. طبق این گزارش، در نمودار ترافیک وب‌سایت‌ها، سفارش آنلاین غذا و تاکسی‌های آنلاین تا یک سوم،‌ خرید بلیط سفر تا یک چهارم و خرید بلیط برنامه‌های سرگرمی تا یک پنجم کاهش داشته‌ است. همچنین خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری افزایش ترافیک یک و نیم برابری، سوپرمارکت‌های آنلاین و وب‌سایت‌های پخش فیلم و ویدئو افزایش ۲ برابری داشته‌اند.
 
 
کسب‌وکار‌های کوچک بزرگترین بازندگان
طبق گزارش سالانه ابر آروان، وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، تقریبا در هر ماه با یک اختلال شدید در زیرساخت اینترنت مواجه بودند؛ اختلالاتی که از کم‌تر از ۵ دقیقه تا ۱۰ ساعت تجربه شدند. بیشترین دوره این اختلالات مربوط به قطعی یک هفته‌ای اینترنت در آبان ماه بود. گزارش تیم ابر آروان از دوران قطعی یک هفته‌ای اینترنت نشان می‌دهد، ۱۸ هزار کسب‌وکار آنلاین کوچک خسارت بسیار بیشتری نسبت به ۵۰۰ وب‌سایت برتر کشور دیده‌اند. به این صورت که در پیک قطعی اینترنت کسب‌وکارهای بزرگ‌تر توانستند با اقداماتی هم‌چون اطلاع‌رسانی از راه پیامک، راه‌اندازی پروموشن، جابه‌جایی سریع سرورها به داخل کشور یا اتکا به زیرساخت قوی که از قبل تدارک دیده بودند، بار ترافیکی‌شان را افزایش دهند.
 
حملات اینترنتی
سال ۹۸ سال حمله همه‌جانبه هکر‌ها به کسب‌وکار‌های ایرانی نیز بود. بیشتر این حملات نیز در نیمه دوم سال شکل گرفت. شهریور امسال شاهد حملات گسترده‌ای به فین‌تک‌ها بودیم. پس از آن در ماه آبان حملات DDoS با سواستفاده از MTProxyهای تلگرام اتفاق افتاد و در نهایت اواخر بهمن ماه بود که حمله به زیرساخت‌های ارتباطی کشور صورت گرفت. بر اساس گزارشات ابر آروان، وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی با میانگین ماهانه بیش از ۱۰ هزار حملات مرسوم وب، بیش از ۱۰ حمله DDoS لایه ۳ و ۴، هم‌چنین بیش از ۵۰ حمله‌ی DDoS لایه ۷ روبه‌رو بودند.
 
 
همچنین تیم ابر آروان نموداری از مقایسه مصرف کاربران از وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین منتشر کرده است که در تصویر زیر قابل مشاهده است. این اطلاعات از میانگین پیک ترافیکی کاربران ابر آروان به دست آمده است.
 
 
گسترش سرویس‌دهی ابر آروان
 
تیم ابر آروان علاوه بر گزارش‌های زیرساختی شبکه، در گزارش سالانه خود آمار و ارقامی از وضعیت این شرکت در سال ۹۸ نیز منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات این گزارش،‌ ابر آروان ۴۰ پاپ‌سایت در نقاط مهم ایران و جهان در اختیار دارد که به واسطه آن اکنون از بیش از ۳۸ کشور جهان مشتری فعال دارد. کانادا، آمریکا، برزیل، آرژانتین، اسـترالیا، آلمان، سـوئیس و فنلاند تنها بخشی از این کشورها هستند. همچنین محصولات تازه‌ای در سال ۹۸ به سبد محصولات و خدمات ابر آروان اضافه شد. محصولاتی مانند بازارچه ابری، زیست‌بوم ابری، سکوی ابری، فضای ابری، تبلیغات ویدئویی و پلتفرم صدا.
 
ابر آروان گزارشی از تنوع مشتریان خود نیز ارائه کرده که طبق آن ۸۱ درصد از مشتریان این شرکت را مشتریان خصوصی و ۱۹ درصد را مشتریان دولتی تشکیل می‌دهند. همچنین طبق این گزارش تیم ابر آروان در سال ۹۸، هر هفته ۵۰۰ مشتری جدید به مجموع مشتریان خود اضافه کرده است. محصول CDN ابر آروان پر استفاده‌ترین محصول این شرکت است که درصد بسیار بالایی از مشتریان تنها از این محصول استفاده می‌کنند. در این میان ۹۴ درصد از مشتریان CDN به رایگان از این سرویس ابر آروان استفاده می‌کنند. سرویس CDN ابر آروان یکی از ۳ CDN اقتصادی جهان و جزو ۱۰ CDN پر استفاده جهان بر اساس آمار سایت W3Tech است.
 
فایل PDF گزارش کامل تیم ابرآروان را می‌توانید از طریق این لینک دانلود کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.