تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 21, 2020
12:41 شنبه، 2ام فروردینماه 1399
کد خبر: 109989

جشنواره مجازی فروش بهاره به کمک واحدهای صنفی سنتی آمد

شروع سال نو یعنی خرید و شلوغی بازار؛ اما امسال ویروس کرونا و دستورالعمل‌های صادر شده برای مقابله با آن موجب شده تا شلوغی کوچه و خیابان و بازار‌ها و پاساژها به کوچه و خیابان‌های فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی کشیده شود، شلوغی که به میزان زیادی از بار ترافیکی خیابان‌ها کاست و تا حدودی شاید توانست جبران کاهش فروش برخی از بازارهای سنتی‌تر که در این دوره با رکود بسیار مواجه بودند را جبران کنند. بازارهای پوشاک، کیف و کفش از جمله بازارهایی بودند که در این دوره با رکود زیادی مواجه شده بودند؛ اما در روزهای پایانی سال بخشی از کاهش فروش آنان از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و فروش مجازی جبران شد.
 
 هر ساله روزهای پایانی سال برگزاری جشنواره‌های نوروزی کمکی بود به واحدهای صنفی و همچنین عرضه ساده‌تر کالاها برای مصرف‌کنندگان نهایی حال که به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری این جشنواره‌ها به‌صورت واقعی وجود نداشت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با همکاری اتاق اصناف و همچنین اصناف و بازرگانان کشور این جشنواره فروش نوروزی کالا را به صورت مجازی برگزار کردند و حال رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ابراز امیدورای می‌کند که دور دوم این جشنواره به زودی با ایجاد تغییراتی در آن و بهبود  فرایند برگزاری مجددا برگزار شود.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، علی رهبری در توضی این طرح به پیوست گفت: «برگزاری این جشنواره موجب ایجاد همکاری بسیار خوبی میان فروشگاه‌های سنتی و فروشگاه‌های اینترنتی شد، بسیاری از فروشگاه‌های سنتی‌تر که تا کنون اقدام به فروش کالاهای خود در فضای مجازی و از طریق اینترنت کرده بودند، شرایطی برایشان ایجاد شد تا بتوانند کالاهایشان را عرضه کنند. همچنین در این دوره از جشنواره ما سعی کردیم از واحدهای صنفی که در مقایسه با سایر واحدهای صنفی در دوره کرونا بیشتر صدمه دیده بودند، از جمله واحدهای صنفی پوشاک و کیف و کفش و سراجان، با حمایت اتحادیه‌هایشان حمایت بیشتری کنیم و آنان را بیشتر از سایرین به حضور در این جشنواره تشویق کنیم.»
 
 
نامه معاون اقتصادی ریاست جمهوری به وزیر ارتباطات برای همکاری بهتر پست برای ارسال کالا در روزهای پایانی سال و در دوره جشنواره فروش مجازی بهاره
 
او به همکاری وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت و وزارت کشور در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: «وزارت ارتباطات این امکان را ایجاد کرد تا اینترنت فروشگا‌ه‌های اینترنتی فعال دراین جشنواره و همچنین کاربران این فروشگاه‌ها رایگان باشد، از سویی وزارت بهداشت دستورالعمل بهداشتی بسته‌بندی کالا و ارسال کالا را اعلام کرد و وزارت کشور نیز اجازه داد تا از تاکسی‌های اینترنتی برای حمل بار و ارسال کالا استفاده کنیم. تمامی این موارد موجب شد تا بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم.»
 
 
نامه مدیرعامل شرکت پست به رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای فراهم کردن امکانات بهتر برای ارسال کالا
 
رهبری به همکاری با شرکت پست هم اشاره کرد و گفت: «از سویی با همکاری‌ایی که از سوی شرکت پست صورت گرفت تا آخرین لحظات امکان ارسال کالا و دریافت مرسولات از سوی دفاتر پستی امکان پذیر بود و بسیاری از دفاتر پستی تا آخرین لحظات همکاری بسیار خوبی با فروشگاه‌های اینترنتی انجام دادند، هر چند که در برخی از دفاتر پستی طبق گزارش‌هایی که فروشگاه‌های اینترنتی ارائه کردند کاهش فعالیت به دلیل روزهای پایانی سال صورت گرفته بود.»
 
او با اشاره به تعداد فروشگاه‌های اینترنتی فعال در این طرح اعلام کرد: «تقریبا ۳۰۰ فروشگاه اینترنتی در این طرح ثبت‌نام و اقدام به عرضه کالاهای فروشگاه‌های سنتی کردند اما در این بین تقریبا ما با حدود ۴۰ فروشگاه اینترنتی به صورت مستمر جلسه داشتیم تا بتوانیم تمامی مشکلات را برطرف کنیم.» به اعتقاد رهبری برگزاری این جشنواره فروش مجازی در طول یک دوره کوتاه دو هفته‌ای نشان داد که اگر فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین فروشگاه‌های سنتی بخواهند می‌توانند به سادگی کالاهای خود را در فضای مجازی عرضه کنند از سوی دیگر نیز مردم باید خواهان کالای عرضه شده در فضای مجازی باشند و آن را خریداری کنند در این صورت است که این چرخه شکل می‌گیرد.
 
رهبری تاکید کرد که یکی از بهترین اتفاقات این دوره با وجود کاستی‌هایی که وجود داشت تکمیل این چرخه بود و به زودی زمان برگزاری دور دوم این جشنواره نیز اعلام می‌شود. او در پاسخ به این سوال پیوست که با توجه به تعطیل بودن کلیه فروشگاه‌ها و اصناف مختلف به جز فروشگاه‌های عرضه کننده کالاها و اقلام اساسی به دستور امروز (۱ فروردین) ستاد کرونا آیا امکان ادامه این جشنواره و عرضه تمامی کالاها به صورت اینترنتی وجود نداشت گفت: «هم‌‌اکنون محدودیتی در عرضه کالاهای اینترنتی وجود ندارد و تمامی فروشگاه‌ها‌ی اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما امکان ادامه فعالیت به صورت جشنواره وجود نداشت.»
 
رهبری دلیل این شرایط را فعالیت فشرده و زیاد فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های حمل بار طی روزهای پایانی سال عنوان کرد و گفت: «اگر قرار بود جشنواره همچنان به فعالیت خود ادامه دهد باید پشتیبانی‌های خاصی برای آن صورت می‌گرفت، باید از ارسال به موقع کالا مطمئن می‌شدیم و امکان حصول این اطمینان وجود نداشت.» او ادمه داد: «بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل کار فشرده دوست داشتند که یک دوره استراحت کنند از سویی پست نیز در دوره عید فعالیت خود را کاهش می‌داد از همین رو امکان ادامه جشنواره با شرایط خاصش وجود نداشت.»
 
او اضافه کرد: «ما در نظر داریم به زودی دور دوم جشنواره را برگزار کنیم و در این دوره مشکلات این جشنوراه را برطرف کنیم و معماری آن را تغییر دهیم همچنین با بازبینی که در طراحی سایت جشنواره صورت می‌گیرد امکان دسترسی بهتر و ساده‌تری را برای کاربران چه متقاضیان کالا و چه عرضه کنندگان کالا فراهم کنیم.»
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد که برگزاری دور اول این جشنواره ما را به این نتیجه رساند که بهتر است این جشنواره به صورت کامل از سوی بخش خصوصی برگزار شود و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نقش ناظر و رگولاتور را ایفا کند؛ اما در این دوره از جشنوراه به دلیل فشردگی فعالیت‌ها و زمان برگزاری جشنواره عملا این امکان وجود نداشت.
 
او با اشاره به مدل همکاری واحدهای صنفی سنتی با جشنواره نوروزی گفت: «ما سه مدل همکاری را در نظر گرفته بودیم، در مدل اول فروشگاه‌ها فقط تصویر کالای خودشان را به همراه قیمت کالا و تلفن روی سایت قرار می‌دادند و در مدل دوم با یک فروشگاه اینترنتی برای عرضه کالایشان به توافق می‌رسیدند؛ اما در مدل سوم خودشان یک سایت داشتند و آدرس آن را روی سایت جشنواره می‌گذاشتند.»
 
رهبری در پاسخ به این سوال که فروشگاه‌های سنتی از کدام یک از این مدل‌ها بیشتر استقبال کردند اعلام کرد که هنوز ارزیابی دقیقی در این خصوص انجام نشده و آنها بازخوردها را از سمت فروشگا‌ه‌های مختلف جمع آوری نکرده‌اند.
 
او اضافه کرد: «بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی اعلام کردند که میزان تامین کنندگان کالایشان افزایش چشمگیری داشته‌ است، به طور مثال یکی از معروفترین فروشگاه‌های اینترنتی اعلام کرد که در طول ماه اسفند بیش از هزار و ۵۰۰ فروشگاه تامین کننده کالا به پلتفرمشان اضافه شده که بخشی از این اضافه شدن فروشگاه‌ها تحت تاثیر جشنواره فروش بهاره بوده است.» او ادامه داد: « همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که هر چند در این دوره فروششان ۷۰ درصد رشد کرده اما برگزاری جشنوراه موجب شد تا فروش آنان نسبت به گذشته ۱۶۰ درصد افزایش پیدا کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.