March 21, 2020
15:34 شنبه، 2ام فروردینماه 1399
کد خبر: 109991

مراقب تماس های جعلی روباتها به بهانه کرونا باشید!

کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) در خصوص تماس روبات های تماس تلفنی (ماشین های تماس) به بهانه کرونا هشدار داد.
 
getty-robocall-scam unkown call.jpg
 
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، روبوکال ها یا ماشین های روباتیک تماس تلفنی، سالهاست که افراد آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهند، بنابراین جای تعجب نیست که پس  از فاجعه جهانی شیوع کرونا، کلاهبرداری های تلفنی از این طریق به سمت کرونا سوق داده شوند. در همین زمینه کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا یا همان FCC هشدار داد که گزارش‌های متعددی از تماس های جعلی مربوط به ویروس کرونادریافت کرده‌ است.
 
در حالی که کلاه برداری های شناسایی شده قبلی با مدل تهدید در حوزه خدمات مالیات و درآمد فردی کلاه برداری میکرد یا قربانی را به تعطیلات رایگان وعده داده بودند، کلاه بردارهای جدید از هر دو اطلاعات مربوط به بیماری همه‌گیرکرونا و اطلاعات شخصی قربانیان استفاده می‌کنند تا آنچه که ممکن است برای برخی افراد نسبتا قانع‌کننده باشد را رقم بزنند و افراد بیشتری را قربانی کلاه برداری خود کنند.
 
در اینجا چند نکته مشترک وجود دارد که FCC در خصوص آن‌ها هشدار داده است:
 
هشدارهای مربوط به قرنطینه ملی یا قوانین نظامی: کلاه برداران ممکن است تلاش کنند شما را وادار به سفارش چیزی یا فقط بخشی از کمپین اطلاعات دروغ خود کنند.
 
درخواست پول برای سازمان بهداشت جهانی یا خیریه ها: پیام‌هایی که حاکی از آن هستند که از جانب سازمان بهداشت جهانی یا موسسات خیریه درخواست پول برای کمک به قربانیان کرونا می‌کنند.
 
کیت‌های آزمایش رایگان ابتلا به کرونا: برخی از آن‌ها افراد مبتلا به دیابت را به طور خاص هدف قرار می‌دهند و یک مانیتور قند خون رایگان عرضه می‌کنند یا وعده تست رایگان ابتلا به کرونا میدهند.
 
پیشنهاد تمیز کردن و یا ارتقا سیستم گرمایش برای محافظت در برابر ویروس
 
جشنواره تخفیف  از محصولات تقلبی و درمان‌های موجود برای ویروس
 
درخواست برای کسب اطلاعات برای تایید یک چک از سوی دولت
 
هشدار FCC شامل چند مثال، از جمله صدای برخی از این کلاه برداری ها است.
 
به عنوان یک قاعده کلی robocall ها، تماس از شماره های ناشناس – به خصوص از کد ناحیه زادگاه شما – یک علامت قرمز هستند.
 
FCC توصیه کرده در این مواقع اجازه دهید این تماس ها از شماره های ناشناس به صندوق پست صوتی شما بروند و برایتان پیام بگذارند چرا که شما همیشه می‌توانید بعدا و با دقت بیشتری به آنها گوش دهید. 
 
هر کسی که درخواست اطلاعات شخصی یا پرداختی را از طریق تلفن، متن و یا ایمیل درخواست کند، قطعا یک اسکیمر است. کمیسیون فدرال ارتباطات تاکید کرده "تقریبا هیچ نیازی نیست که این اطلاعات را به اشتراک بگذارید" و "پیوندها و لینک ها در پیغام‌های متنی از شماره‌های ناشناس یا مشکوک را هرگز کلیک نکنید. آن‌ها ممکن است منجر به هک شدن و یا ردیابی از طریق میزبان شوند".
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.