اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 22, 2020
11:51 یکشنبه، 3ام فروردینماه 1399
کد خبر: 109993

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی: بستر فناوری برای توسعه اشتغال در استان آماده است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های سال 98 در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تحقق مصوبات سفر وزیر ارتباطات به استان بود، گفت: تمام مصوبات با تلاش شبانه روزی دستگاه های استانی وزارت اجرایی شد تا امروز بتوانیم بستر را برای توسعه اشتغال در ابعاد مختلف شهری و روستایی فراهم کنیم.
 قاسم جلیلی نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با تشریح مصوبات سفر وزیر ارتباطات افزود: بزرگترین برگردان شبکه تلفن روستایی کشور و ارتقا سیستم آنها در استان، بهبود پوشش 200 کیلومتر از نقاط کور جاده های استان، توسعه شبکه علمی استان با اتصال 9 دانشگاه به این شبکه، تامین زیر ساخت های ارتباطی برای هوشمندسازی مدارس استان، تامین زیر ساخت های ارتباطی خانه های بهداشت روستایی، توسعه اینترنت روستایی در دو فاز در استان از مصوبات سفر وزیر ارتباطات به استان بوده است که تاکنون بخش بزرگی از این برنامه ها محقق شده است.
وی افزود: در بحث پوشش نقاط کور جاده ای به خاطر کوهستانی و صعب العبور بودن استان 70 درصد این موضوع تحقق یافته و در صورت تامین جاده دسترسی و برق سایت های مورد نظر در مناطق شناسایی شده اپراتورهای ارتباطی طبق توافق با وزارت آماده ایجاد سایت و پوشش ارتباطی کامل در این نقاط هستند.
جلیلی نژاد با اشاره به توسعه ارتباطات شهری و روستایی اظهار کرد: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون شاهد رشد 95 درصدی در حوزه ارتقا سایت های آخرین نسل تلفن همراه داشته ایم که امروز 47 شهر استان با پوشش جمعیتی 99.4 درصد از آخرین نسل اینترنت همراه برخوردار هستند.
وی با اشاره به کار جهادی صورت گرفته در توسعه ارتباطات روستایی و مناطق محروم افزود: استان آذرایجان غربی با بیش از یک هزار و۲۰۰سایت تلفن روستایی (GSM– WLL) به عنوان پایلوت اجرای طرح ارتقا تلفن روستایی به تلفن همراه انتخاب و با اجرایی شدن آن تمام این سایت ها با ۱۰مرکز BCS به شبکه همراه اول برگردان شد و تمامی مشترکین سایر اپراتور ها از طریق سوئیچ همراه اول از این سرویس بهره مند می شوند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اعلام کرده بودیم که روستاهای بالای 20 خانوار از اینترنت پرسرعت برخوردار می‌شوند، خاطرنشان کرد: این وعده را در دو فاز عملیاتی کردیم که در فاز اول تحت عنوان پروژه اینترنت روستایی و در قالب اعتبارات طرح USO یک هزار و 409 روستا از اینترنت پر سرعت برخوردار شدند و در فاز دوم که تحت عنوان پروژه همت نام گذاری شده است، یک هزارو 142 روستا به اینترنت پر سرعت مجهز می‌شوند که تاکنون 267 روستا تجهیز شده و زیرساخت و فونداسیون 90 درصد بقیه سایت ها انجام شده که در صورت تامین تجهیزات در اسرع وقت 100 درصد روستاهای بالای20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.
وی افزود: طرح اجرای 320 کیلومتر فیبرنوری برای توسعه پهن باند روستایی را در برنامه داریم که تا به امروز 55 کیلومتر آن اجرایی شده است.
جلیلی نژاد از بهبود و اصلاح 70 درصدی پوشش جاده ای استان خبر داد و گفت:200 کیلومتر از نقاط کور جاده ای نیازمند اصلاح و بهبود پوشش بود که تاکنون 70 درصد آن تحت پوشش قرا گرفته و 30 درصد مابقی نیاز به ایجاد سایت است که در صورت ایجاد جاده دسترسی و زیرساخت برق به سرانجام می رسد.
وی  با ارائه آماری از توسعه زیرساخت های ارتباطی استان افزود: آذربایجان غربی در پهنای باند ورودی استان در دو سال گذشته 11برابر، پهنای باند بهره برداری شده و ظرفیت شبکه انتقال 12 برابر رشد داشته است.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی اخذ مجوز ایجاد بزرگترین و اولین قطب دیتا سنتر کشور در منطقه آزاد ماکو را با هدف توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و زیرساخت های ارتباطی اعلام کرد و گفت: این قطب به عنوان نماد شبکه ملی اطلاعات کشور در نقشه معماری جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام  می شود.
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی صدور سه مجوز فعالیت برای شرکت های دانش بنیان در استان را گامی برای توسعه اشتغال حوزه فناوری اطلاعات در آذربایجان غربی دانست و از اتصال 9 دانشگاه استان به شبکه علمی کشور خبر داد.
جلیلی نژاد با اشاره به فراهم کردن بستر شهر هوشمند ارومیه گفت: اجرای 67 کیلومتری فیبر نوری با وجود تحریم های ظالمانه را به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی در جهت تامین زیرساخت های شهرهوشمند ارومیه است.
وی با اشاره به کاهش 50 درصدی شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا افزود: توسعه‌ دسترسی روستاییان، بنگاه‌ها و سازمان‌ها به اینترنت پهن باند، توسعه صنایع و کسب‌ وکارهای بدیع روستایی که موجب گسترش بومگردی در استان و ایجاد بیش از 20 مکان گردشگری و بومگردی را فراهم کرده است.
جلیلی نژاد با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد تخصیص  10 درصد از سهم اقتصاد کشور در بخش اقتصاد دیجیتال گفت: در حوزه صنعت برنامه های موبایلی، آذربایجان غربی در سطح کشور رتبه چهارم را داراست و در این بخش 13 هزار برنامه ایجاد شده در کافه بازار مربوط به این استان است که نشان گر وجود پتانسیل مناسب استان در این بخش است .
مدیر کل ارتباطات آذربایجان غربی با بیان اینکه تنها بخشی که با سرمایه گذاری کم، بازدهی و بهره وری خوبی را در شرایط کنونی ارائه می دهد حوزه فناوری اطلاعات است، تصریح کرد: با توسعه شبکه ملی اطلاعات و گسترش زیرساخت های ارتباطی تا دور افتاده ترین نقاط استان، حمایت های مالی و معنوی وزارت ارتباطات ایران کارآفرین و ایران کارفا از فارغ التحصیلان این حوزه، در مقایسه با سال های گذشته شاهد رشد اشتغال در بخش فاوای استان هستیم.
وی با اشاره به رشد 45 درصدی کسب و کارهای اینترنتی افزود: در مقایسه با سال 95 شاهد 18.6درصدکاهش نرخ بیکاری  در بخش فاوای استان هستیم که برخی از این کسب و کارها در حوزه بوم گردی است که امروزه بیشتر گردشگران به خاطر جذابیت مناطق بومگردی مایل به اقامت در آن هستند.
جلیلی نژاد به دستاورد دیگری در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: ایستگاه فضایی ثابت سلماس با تحویل موقت زمین به وسعت 40 هکتار کلید خورده است و این ایستگاه به عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور وظیفه کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور و نیز دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی و مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را عهده دار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.