اپراتورها

تلفن همراه

March 22, 2020
11:55 یکشنبه، 3ام فروردینماه 1399
کد خبر: 109995

آخرین حربه‌ها برای مقابله با پیامک‌های مزاحم

 
پیامک‌های مزاحم اگرچه ریشه‌ای طولانی دارد و حتی برای مدتی امان کاربران را بریده بود، اما روش‌هایی از جمله مسدود کردن سیم‌کارت‌های شخصی مزاحم و اقدامات یک سال اخیر مانند منع ارسال پیامک انبوه توسط اپراتورها، تا حد زیادی ارسال آنها را کاهش داده است.
 
 موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آنها از نحوه‌ غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد. البته پس از آن کسب‌وکارها راهی را پیدا کردند که همچنان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دادند و این راه استفاده از سرشماره‌های شخصی بود. زمانی که برای مشترک پیامکی با شماره شخصی ارسال می‌شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می‌کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می‌شد.
 
اگرچه برخی از کاربران نسبت به این پیامک‌ها و مزاحمتی که ممکن بود در هر ساعتی از شبانه‌روز برایشان پیش آید، بی‌تفاوت بودند اما برخی که این پیامک‌ها امانشان را بریده بود به مراجع مختلفی شکایت کردند تا سرانجام مسوولان تصمیم به ساماندهی این موضوع گرفتند و راه‌هایی برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی عنوان شد از جمله شماره‌گیری کدهای دستوری و تماس به مراکز اطلاع‌رسانی. با وجود این هنوز راهی برای لغو پیامک‌هایی که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند وجود نداشت.
 
به همین دلیل درحالی که دریافت پیامک‌های تبلیغاتی به یکی از ناخوشایندترین عادت‌های کابران گوشی‌های همراه تبدیل شده بود، زمانی که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از دریافت این پیامک‌ها به ستوه آمد، سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند،‌ رونمایی شد که از اواسط سال ۹۶ شروع به کار کرد.
 
هرچند این سامانه نتوانست آن‌طور که باید جلوی پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد و وزیر ارتباطات درباره کارآمدی سامانه ۱۹۵ گفت: با تبلیغاتی مزاحمی که مردم گزارش می‌دهند، برخورد شده و آنها را مسدود کردیم ولی آنها دوباره مثل قارچ رشد کرده‌اند. بنابراین نظارت‌ها را بالا بردیم اگر هم اکنون به این نتیجه برسیم که اپراتورها شماره‌ها را در اختیار قرار می دهند، حتما با آنها برخورد می‌کنم.
 
روند کج‌ دار و مریز برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی در یکی دو سال اخیر ادامه داشت و از طرفی کسب‌وکارها بودند که یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی خود را ارسال پیامک می‌دانستند که دردسرهای تبلیغات تلویزیون و هزینه‌ بیلبوردهای شهری را نداشت و از طرف دیگر مردمی که از دریافت این پیامک‌ها همچنان شاکی بودند و مسوولان حوزه ارتباطات هم در این مدت روش‌های متفاوتی را برای جلوگیری از مزاحمت‌های پیامکی در پیش گرفتند.
 
یکی از این روش‌ها که از ابتدای سال ۹۸ در پیش گرفته شد، ممنوعیت ارسال پیامک‌های انبوه توسط اپراتورها بود که به‌واسطه مصوبه شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته و به دنبال آن، سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه‌روز ۵۰۰ پیامک تعیین شد. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که انجام شد این بود که اپراتورها موظف شدند با گنجاندن بندی در قرارداد مشترکان، این اجازه را از آنها بگیرند که اگر با سیم‌کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیم‌کارت‌های آن‌ها متوقف شود.
 
درنهایت پیامک‌های تبلیغاتی هنوز هم ارسال می‌شوند و جلوگیری کامل از ارسال آنها شاید کاری ناممکن باشد، اما قطعا اگر تا یکی دو سال گذشته روزانه از چندین شماره ناشناس پیامکی دریافت می‌کردید که جز مزاحمت برای شما عایدی نداشت و همان زمان آن را حذف می‌کردید، حالا دریافت این پیامک‌ها بسیار کاهش یافته و اقداماتی از جمله منع ارسال پیامک انبوه و مسدود کردن تمامی سیم‌کارت‌های ارسال‌کنندگان متخلف، در کاهش این پیامک‌های مزاحم تاثیر به‌سزایی داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.