اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 23, 2020
11:52 دوشنبه، 4ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110017

جدیدترین نوآریهای فناوری محور در سال ۲۰۲۰ که باید انتظار آن را کشید

اولین سوالی که با دیدن این عنوان به فکر خواننده می آید این است که در حال حاضر داغ ترین نوآوری های فناوری محور چه نوآوری هایی هستند؟ برخی از این نوآوری ها بسیار آشکار و قابل مشاهده هستند و برخی دیگر باعث گفتی خواننده می شوند.
 
در ادامه برخی از این نوآوری های فناوری محور متحول کننده و بسیار جالب که اکنون به طور کامل ارائه شده یا محققین در حال توسعه آن ها هستند عنوان می شود.
 
۱. کاربری های هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه یافتن است
 
 
در سال های اخیر هوش مصنوعی سرمایه گذاری های کلانی را به سوی خود جذب کرده است. بنابر آمارهای ارائه شده از سوی موسسه Forbes ۸۰ درصد از شرکت ها و کسب و کارها اکنون در حال سرمایه گذاری بر روی کارکردهای هوش مصنوعی هستند و یا قصد دارند سرمایه گذاری های خود در این حوزه را در آینده نزدیک توسعه دهند. 
 
 
بیش از همه این سرمایه گذاری های به سوی مقوله یادگیری عمیق و نوآوری های بسیار جدی و شگفت انگیز در این حوزه که زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است سرازیر شده است . 
 
 
۲. اینترنتی با سرعت نور
 
 
اشتیاق کاربران برای دسترسی به اینترنت سریعتر و فوق پر سرعت به واقع سبب پیش راندن این فناوری به سمت جلو شده است. کاربران خصوصی و شرکتی متقاضی داشتن قدرت پاسخگویی سریعتر به مخاطبین خود هستند و این صنعت نیز تلاش می کند این نیاز را برآورده کند. 
 
 
دسترسی به اینترنت دارای سرعت نور می تواند تحولاتی را در ابعاد مختلف زندگی ما ایجاد کند. با نیل به این هدف کارآیی کارکنان افزایش م ییابد و ابزارهای ارتباطی قابل اطمینانی برای شرکت ها در دسترس قرا می گیرد که می توانند برای دور کاری روی آن حساب باز کنند.
 
 
این امر تا حدی با فناوری نسل پنجم موسوم به ۵G قابل تحقق خواهد بود . 
 
 
۳.  فناوری هوشمند اغنای زندگی می تواند خانه ها را متحول کند
 
 
هر روزه زندگی ما بیش از گذشته با فناوری های هوشمند د رهم آمیخته می شود و خانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تقاضا برای داشتن لوازم خانگی هوشمند با کیفیت تر و سیستم های سرگرمی خانگی روش برقراری روابط اجتماعی انسان ها را دستخوش تغییر کرده است. بخواهیم یا نخواهیم بر روی یک تکه گوه یخی ایستاده ایم که دائم در حال تحول و تکان خوردن است. 
 
 
یکی از حوزه های متحول شده کنونی در مقوله لوازم خانگی و سرگرمی هوشمند سطوح نماس منعطف هستند. این نوع تجیهزات به توجه به قابلیت ها و جذابیت هایی که دارند می توانند انسان ها را از بسیاری دیگر از ابزارهای برقراری ارتباط با انسان های اطراف بی نیاز کنند و البته سبب انزوای آنها شوند. 
 
 
۴. واسط های کاربری میان کامپیوتر و مغز انسان نیز به زودی عملیاتی می شوند
 
 
نواوری هایی که در آنها واسط های کاربری برای ارتباط مستقیم مغز و کامپوتر طراحی و عملیاتی می شوند سبب مهجور شدن ابزارهایی هم چون کیبورد و ماوس در آینده نزدیک خواهند شد. توسعه چینن نواوری هایی سبب می شود که در آینده تنها با ستفاده از نیروی فکر خود به کنترل سیستم های کامپیوتری بپردازیم. 
 
 
۵. تجهیزات دارویی و درمانی قابل خوردن نیز در راه هستند
 
 
تجهیزات درمانی کوچک قابل بلعیدن در حال حاضر تنها برای تصویر برداری از روده ها بدون نیاز به درمان های تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تجهیزات بیش از همه در کودکان و نوزادان کاربرد دارند. 
 
 
توسعه این نواوری ها تحول عظیمی در تشخیص و کنترل بیماری های بسیار سخت ایجاد خواهد کرد. این ابزار ابزاری بسیار شگفت انگیز برای درمان بیماری هایی همچون سرطان و یا نقص سیستم ایمنی مرکزی بدن خواهد بود. 
 
 
۶.  همبرگرها بدون گوشت گاو
 
 
جالب است بدانید با وجود اینکه گوشت یکی از بخش های اساسی یک رژیم سالم است اما مشکلاتی را ایجاد می کند از جمله اینکه برای تهیه این رژیم باید حیواناتی کشته شوند. اکنون پیشرفت هایی در حوزه صنایع غذایی ایجاد شده و در حال توسعه است که دینای بدون گوشت حیوانات را به تصویر می کشد. 
 
 
جایگزین هایی که برای این گوشت ها در نر گرفته می شود شاید جایگزین هایی باشند که در ازمایشگاه ها و با استفاده از پایه های گیاهی پرینت شده سه بعدی درست می شوند . 
 
 
۷. شبکه های خصمانه زایشی موسوم به GAN ها نیز در راهند
 
 
شبکه های GAN یکی از جدیدترین پیشرفت های شبکه های عصبی در آینده خواهند بود. این شبکه ها که توسط یان گودفلو ایجاد شده اند نوعی یادگیری ماشینی هستند که دو شبکه عصبی را در مقابل یکدیگر قرار می دهند تا یک مشکل یا مساله را حل کنند.
 
 
مقابله این دو شبکه نهایتا به یک برنده می انجامد که سبب یافتن راه حل می شود. این روش در حقیقت بهرتین روش در یادگیری ماشینی در بیست سال اخیر شناخته شده است. 
 
 
استفاده از این فناوری در ایجاد تصاویر مصنوعی ، مدل سازی اشیا، توسعه بازیهای کامپی.تری و بسیاری دیگر از حوزه ها ، تحولاتی ایجاد کرده و خواهد کرد.
 
 
برخی دیگر از نواوری هایی که د رآینده با آنها روبور خواهیم شد احتمالا در حوزه هایی خواهند بود که عبارتند از:
چاپ سه بعدی روی فلز
 
 
جنین های مصنوعی
شهرهای هوشمند
هوش مصنوعی برای همه
ترجمه فوری زبان های خارجی توسط ماشین ها
گازهای ظطبیعی فاقد کربن
پیش گویی های ژنتیکی
 
 
اما در حوزه کامپیوتر چه نواوری هایی ممکن از بروز داشته باشد:
 
 
تحلیل کلان داده ها
یادگیری ماشینی
پردازش ابری
آموزش از طریق دستیاران کامپیوتری
ارتقای امنیت سایبری
 
 
https://interestingengineering.com/top-۱۰-latest-technological-innovations
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.