سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 24, 2020
11:18 سه شنبه، 5ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110049

با سامیت، سریعترین ابررایانه جهان آشنا شوید

 
 
زمانی که اولین کامپیوترها وارد زندگی ما انسان‌ها شدند، کمتر کسی تصور می‌کرد روزی به جایگاهی برسند که تداوم زندگی بدون آن‌ها، تقریبا غیرممکن باشد. اما ابررایانه های جهان از جمله سامیت که سریعترین آنهاست، امروز به واقعیت تبدیل شده و باورها و تصورات قدیمی را تغییر داده است.
 
امروزه کامپیوترها از دستکاه‌های حجیم و با توان پردازشی کم، به سیستم‌هایی پیشرفته و با قدرت محاسباتی خیره‌کننده تبدیل شده‌اند و می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را ظرف چند ثانیه مورد پردازش و تجزیه‌وتحلیل قرار دهند.
 
در واقع، امروزه بسیاری از ابعاد زندگی بشریت در عصر کنونی  به دستگاه‌هایی پیشرفته‌ای به نام ابررایانه ها گره خورده است. سیستم‌هایی که روز به روز، مسیر تکامل و تارقی را در پیش گرفتند و هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان از ظرفیت‌های ابررایانه ها برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برند.
 
اما ژوئن 2018 بود که شاهد تولد ابررایانه ای به نام سامیت (Summit) بودیم. دستاوردی که حاصل تلاش مهندسان شرکت IBM بود و توانست در آن زمان، خود را بالاتر از ابررایانه های چینی، به عنوان قوی‌ترین و سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی کند.
 
قدرت پردازشی سامیت برابر با 200 پتافلاپس عنوان شده که اگر بخواهیم به طور ساده‌تر بیان کنیم، قادر است 200 هزار تریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد. بد نیست بدانید که ابررایانه چینی TaihuLight از توان 93 پتافلاپسی برخوردار است.
 
این ابررایانه 200 میلیون دلاری در دل خود 4608 سرور محاسباتی متشکل از 9216 پردازنده IBM Power9 به همراه 27648 پردازنده گرافیکی انویدیا تسلا V1000 را جای داده است. ابررایانه سامیت به نسبت دیگر سیستم‌های مشابه، از مصرف انرژی کمتری برخوردار است و برق مصرفی آن تنها 13 مگاوات است. این در حالیست که میزان برق مصرفی TaihuLight، برابر با 15 مگاوات عنوان شده است.
 
این ابررایانه در آزمایشگاه ملی Oak Ridge که در ایالت تنسی آمریکا واقع شده، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جایی که از ابررایانه تایتان که زمانی به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان شناخته می‌شد، میزبانی می‌کند.
 
وزن سامیت حدود 340 تن عنوان شده و مساحت آن نیز به 520 متر مربع می‌رسد که تقریبا با اندازه یک هواپیما برابری می‌کند. به عبارتی دیگر، اندازه این ابررایانه در نوع خود بسیار بزرگ است و اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، دو زمین تنیس را پُر خواهد کرد.
 
سامیت به محققان این امکان را می‌دهد تا با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشینی بکار رفته در دل این ابررایانه، محاسبات مربوط به حوزه‌هایی همچون فیزیک و یا موارد مربوط به سلامت انسان‌ها را با سرعت و دقت بالایی انجام دهند. گفته می‌شود که تاکنون در هیچ سیستمی، تا به این اندازه از ظرفیت‌های فناوری هوش مصنوعی استفاده نشده است.

 
به گفته شرکت IBM، سیستم بکار رفته در این ابررایانه از طریق 297 کیلومتر کابل فیبرنوری با یکدیگر در ارتباط‌اند و قادر است 250 پتابایت اطلاعات را در خود ذخیره کند. برای درک بهتر این حجم باید گفت که این مقدار برابر با 74 سال ویدیوی اچ‌دی.
 
مهندسان IBM برای جلوگیری از گرم شدن این ابررایانه از چهار هزار گالن آب که هر دقیقه و از طریق لوله‌های تعبیه‌شده به دل سیستم تزریق می‌شود، استفاده می‌کنند. در واقع این روش منجر به کاهش 13 مگاوات گرما از سیستم خواهد شد.
 
به گفته محققان، سریعترین ابررایانه جهان یعنی سامیت نقش تعیین کننده‌ای را در بررسی و مقابله با یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بشریت یعنی تغییراتی اقلیمی‌ایفا خواهد کرد. این ابررایانه می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر الگوهای آب و هوایی در آینده کمک شایانی کند. درواقع، این سیستم، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی را که دانشمندان در خواندن اطلاعات حاصل از بررسی‌های چندساله خود با آن مواجه‌اند، رفع خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.