اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 25, 2020
14:47 چهارشنبه، 6ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110095

فشار بر اینترنت ایران در دوران خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها؛ تاثیر کرونا بر مصرف دیتا

به خاطر محدودیت های آمد و شد و قرنطینه هایی که با دستور دولت ها در جهت جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کووید ۱۹ در سراسر دنیا اعمال شده است، زیرساخت های اینترنت به شدت تحت فشار قرار گرفته اند. به همین خاطر محققان استرالیایی به تازگی نقشه ای به نام فشار بر اینترنت را طراحی کرده اند که بار ناشی از قرنطینه های خانگی به خاطر کووید ۱۹ را روی اینترنت جهان نمایش می دهد.
 
نرم افزار این نقشه که توسط شرکتی به نام KASPR Datahaus طراحی شده است میلیاردها فعالیت اینترنتی را جمع آوری و پردازش و کیفیت شبکه ها را به صورت روزانه ارزیابی می کند.
 
KASPR Datahaus در این باره گفته است فعالیت هایی که پهنای باند را تحت فشار قرار می دهند نظیر استریم ویدیو و بازی های آنلاین با گرافیک سنگین می توانند عامل اصلی این فشار باشند.
 
به گفته پروفسور پل راسکی از اقتصاددانان دانشگاه موناش ملبورن و هم بنیانگذار KASPR Datahaus خانه نشینی بیشتر مردم مساوی است با افزایش شمار کاربران آنلاین!

او در ادامه وضعیت فعلی را به خانواده ای تشبیه کرد که تلاش می کنند از یک تونل زیرزمینی پرجمعیت عبور کنند.
 
استریم ویدیو یا آپلود ویدیو طی ویدیو کنفرانس ها شامل بسته های کوچک اطلاعاتی است و این بسته ها باید راه خود را برای عبور از  کابل های مسی و فیبر نوری پیدا کرده و مسیرهای طولانی را طی کنند تا به دست کاربران برسند. هرچه تعداد بسته هایی که میخواهند در یک زمان سفر خود از این کابل ها را آغاز کنند بیشتر شود ترافیک مسیر سنگین تر می شود و سرعت حرکت کندتر و زمان رسیدن طولانی تر.
 
تیم محققان استرالیایی در بررسی های خود عملکرد هر ملت را در زمان خانه نشینی به خاطر شیوع کرونا بررسی کردند و فعالیت آنها در زمینه گیمینگ و استریم فیلم و همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس و دیگر فعالیت های آنلاین را ارزیابی کردند.
 
آنها در ادامه تغییراتی را که در تاخیر پاسخ دهی یا لتنسی شبکه بین تاریخ های ۱۲ تا ۱۳ مارس و بازه زمانی مشابه ماه قبل در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رخ داده بود را مشاهده کردند؛ یعنی درست زمانی که قرنطینه در این کشورها اجرا شد.
 
دکتر راسکی می گوید:
 
ما این تغییر الگوی مصرف بین زمان قرنطینه و اوایل فوریه را فشار بر اینترنت می خوانیم و از آنجا که مقدار آن بیشتر از صفر است مشکلاتی نظیر تاخیر در پاسخ دهی و افت سرعت را برای میلیون ها کاربران اینترنت در سراسر دنیا ایجاد کرده است.
 
البته مقدار این تغییرات چندان بزرگ نیست (مثلا سه درصد یا هفت درصد) با این حال این تغییر بیشتر از حد نرمال است و نشان می دهد که کاربران با تراکم ترافیک شبکه روبرو شده اند.
 
این تیم همچنین بررسی های خود را روی کشورهایی متمرکز کرد که موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آنها تایید شد؛ یعنی کشورهایی که در آنها دولت ها مردم را به خانه نشینی تشویق می کنند.

طبق نقشه ارائه شده توسط محققان استرالیایی که به صورت عمومی هم در دسترس است و امکان دانلود دیتای کشورها به صورت جداگانه را هم دارد فشار بر اینترنت به طور مشخص در ایتالیا، اسپانیا، سوئد، ایران و مالزی احساس می شود در حالی که این فشار تازه در استرالیا در حال افزایش است. در انگلستان لتنسی اینترنت بین فوریه تا اواسط مارس حدود ۴ درصد افزایش داشت.
 
در اغلب کشورهایی که تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفته اند کیفیت اینترنت نسبتا ثابت بوده است هرچند برخی نواحی در  ایتالیا، اسپانیا و سوئد تغییراتی را از این لحاظ مشاهده کردند. البته در ایران نیز گزارش های تایید نشده از افت سرعت اینترنت منتشر شده اما هنوز هیچ سازمان یا نهادی این مساله را تایید نکرده است.
 
این تیم همچنین نموداری را ارائه کرده اند که فشار اینترنت در طول روزهای پایانی هفته را طی بازه ۱۲-۱۴ فوریه تا ۱۸-۲۰ مارس نشان میدهد (نمودار بالا).
 
KASPR Datahaus در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرده که دولت ها و ارائه دهندگان اینترنت احتمالا برخی سرویس های آنلاین را محدود کرده اند تا احتمال بروز اختلال در شبکه را به خاطر افزایش ترافیک را به حداقل ممکن برسانند.
 
Eoin Keary بنیانگذار و مدیرعامل شرکت امنیت کامپیوتر Edgescan نیز در این باره گفته که سوئیچ کردن کاربران از اینترنت شرکتی به خانگی احتمالا مشکلاتی را برای برخی کاربران به وجود آورده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.