سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 28, 2020
14:51 شنبه، 9ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110164

پهپادی برای تشخیص مبتلایان به کرونا در جمعیت

 
 
تیمی از پژوهشگران دانشگاه جنوب استرالیا با همکاری وزارت دفاع این کشور، پهپادی طراحی کرده‌اند که از طریق پایش دمای بدن، ضربان قلب و سایر علائم بیماری، می‌تواند مبتلایان به ویروس کرونا را در محیط‌های شلوغ شناسایی کند.
این روزها بحث کرونا و قرنطینه شهرها به رویکردی جهانی تبدیل‌شده است و مهم‌ترین دغدغه حکومت‌ها، پیشگیری از انتقال ویروس کووید 19 بین افراد جامعه است. در این میان پژوهشگران با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن، گام بلندی در تشخیص مبتلایان این بیماری برداشته‌اند.
 
تیمی از پژوهشگران جنوب استرالیا (University of South Australia) ساخت پهپادی را برای نظارت بر بیماران مبتلابه شرایط تنفسی عفونی ازجمله COVID-19 شروع کرده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشرشده در این رابطه، هواپیماهای بدون سرنشین طراحی‌شده برای کنترل کرونا به سنسوری مجهز است که آن را قادر می‌سازد از راه دور دمای شخص و همچنین ضربان قلب و تنفس را کنترل کند.
 
این پهپاد همچنین می‌توان افرادی را که دارای علایمی مانند سرفه و عطسه هستند در ادارات، کشتی‌های مسافری، فرودگاه‌ها، خانه‌های مراقبت از سالخوردگان، ایستگاه‌های مترو، مراکز پرازدحام و به‌طورکلی همه مکان‌هایی که در بالاترین میزان خطر انتقال این ویروس قرار دارند، شناسایی کند.
 
سرپرست این تیم پژوهشی بر عهده دکتر جاوان چال (Javaan Chahl) مدیر مرکز سنسورهای وزارت دفاع استرالیا قرار دارد که با دانشگاه جنوب استرالیا قرارداد همکاری امضا کرده است.
 
وی در این رابطه گفت: این فناوری در ابتدا برای استفاده در مناطق جنگی و مناطقی که دچار بحران‌های طبیعی شده‌اند، ساخته‌شده بود تا ضربان قلب نوزادان و افراد آسیب‌دیده را رصد کند اما اکنون می‌توان از آن در مبارزه با همه‌گیری کرونا ویروس استفاده کرد. به نظر می‌رسد این موضوع برای جامعه جهانی بسیار حیاتی باشد.
 
به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحات خود افزود: این سیستم پهپادی هنوز کامل نشده و ممکن است قادر به تشخیص همه موارد مبتلابه کرونا نباشد اما استفاده از آن می‌تواند ابزاری مطمئن برای تشخیص وجود این بیماری در یک مکان شلوغ یا در بین یک گروه از افراد باشد.
 
در خاتمه گفتنی است که دانشگاه جنوب استرالیا برای بهینه‌سازی این فناوری و استقرار آن در مراکز موردنظر دولتی، پزشکی و تجاری با یک شرکت فناوری پهپاد همکاری می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.