اپلیکیشن

تلفن همراه

March 28, 2020
16:24 شنبه، 9ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110170

انتقاد پژوهشگاه فضای مجازی به حذف اپلیکیشن کرونایی ایران در گوگل

 
 
گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی از حذف سامانه رسمی ایرانی مقابله با کرونا از لیست برنامه‌های گوگل پلی توسط شرکت گوگل انتقاد کرد.
 
گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی اعلام کرد: در روزهایی که بحران شیوع ویروس کرونا در جهان فراگیر شده، ایران نیز مانند سایر کشورها با این ویروسِ خطرناک و مُهلک دست و پنجه نرم می‌کند اما در نبردی نابرابر، درحالی‌که تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران لطمات زیادی را به وضعیت اقتصادی کشور وارد کرده، تحریم‌های دارویی و درمانی نیز از سوی ایالات متحده باعث تشدید بحران در تهیه‌ تجهیزات پزشکی و درمانی شده است.
 
البته سیاست‌های خصمانه ایالات متحده علیه کشورمان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ این سیاست‌ها نه تنها توسط دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی بلکه از طریق شرکت «گوگل» که یکی از پنج غول تکنولوژی جهان محسوب می‌شود نیز، مورد حمایت قرار گرفته است.
 
گوگل در اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران، «اپلیکیشن ملی AC۱۹» که «سامانه رسمی ایرانی برای مقابله با کرونا» است را از لیست برنامه‌های خود در «گوگل پلی» حذف کرده است.
 
این اتفاق در حالی رخ داده که با پیگیری‌های پژوهشگران و کارشناسان، مسئولان گوگل پاسخ روشنی در این‌باره نداده‌اند و فقط مدعی شده‌اند که این اپلیکیشن از لحاظ پزشکی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه ایران باشد و تشخیص بیماری کرونا از طریق این اپلیکیشن غیر ممکن است.
 
ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کشور، سامانه مرتبط با خدمات ویروس کرونا را از طریق اپلیکیشن ملی AC۱۹ به اجرا در آورده که شامل اطلاعات مفید زیر است:
 
– اطلاع از آخرین آمار و تعداد مبتلایان و بهبود یافتگان
 
– فیلم‌های آموزشی مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا
 
– اطلاع از آخرین اخبار مربوط به این بیماری در کشور
 
– انجام تست برای ارزیابی میزان سلامتی
 
– ارائه اطلاع‌رسانی‌های ستاد مبازره و مدیریت این بیماری
 
– اطلاع از مراکز درمانی در استان‌ها
 
وب سایت ZDNet اعلام کرده که گوگل این اپلیکیشن را از نوع اپلیکیشن‌های جاسوسی تلقی کرده و از نسخه‌های به‌روزرسانی شده آن بیمناک است.
 
این در حالی است که چنین ادعاهای واهی تنها با هدف زمینه‌سازی برای توجیه اعمال ضد حقوق بشری و ضدانسانی آمریکا و شرکت‌های آمریکایی است که حتی در شرایط بحرانی و شیوع بیماری نیز دست از خصومت با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران بر نمی‌دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.