اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 29, 2020
11:29 یکشنبه، 10ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110187

پویش «از خانه بخریم» برای ترغیب مردم به خرید آنلاین راه‌اندازی شد

پویش «از خانه بخریم» با همکاری وزارت ارتباطات، صدا وسیما، اتاق اصناف ایران، اتحادیه کشوری کسب و‌کارهای مجازی ، اداره پست، سازمان فناوری و اطلاعات و وزارت صمت با هدف ترغیب مردم به خرید اینترنتی و همچنین حمایت از کسب‌وکارها از دوشنبه (۱۱ فروردین‌ماه) آغاز می‌شود. در این پویش مردم با مراجعه به سایت bazargahiran.ir می‌توانند کسب‌وکارهای آنلاینی که به پویش پیوستند را مشاهده، بررسی و سپس خرید کنند.
 
 شیوع ویروس کرونا در کشور و قرنطینه اجباری مردم در خانه‌هایشان سبب شده تا آرام آرام سبک زندگی آنها مانند نحوه خرید کردنشان تغییر کند و تمایل بیشتری برای خرید به صورت غیرحضوری و اینترنتی داشته باشند. آنطور که عضو هیات مدیره کسب‌وکارهای مجازی می‌گوید میزان خرید اینترنتی در این روزها و با توجه به شیوع ویروس کرونا با ۳۰ درصد افزاش روبه‌رو بوده است.  البته خرید از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ سبب شده است که کسب‌وکارهای کوچک آنلاین دیده ‌نشوند و کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین نیز که در این شرایط آسیب بسیاری دیده‌اند. به همین دلیل پویش «از خانه بخریم» سعی دارد با ترغیب مردم به خرید اینترنتی، در کنار حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین از کسب‌وکارهای آفلاین و سنتی هم حمایت ‌کند. در فاز دوم این پویش کسب‌وکارهای اینترنتی که ظرفیت سرویس‌دهی به کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین را دارند، معرفی خواهند شد تا به این وسیله کسب‌وکارهای سنتی هم در این پویش شرکت کنند.
رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در مورد جزئیات این پویش به پیوست گفت: «پویش «از خانه بخریم» از روز دوشنبه فعالیت خود را آغاز می‌کند. هدف این پویش این است تا این روزها که برای رفت‌وآمد محدودیت‌هایی ایجاد شده است و احتمالا محدودیت‌ها بیشتر هم می‌شود، مردم را به سمت خرید غیرحضوری و اینترنتی سوق دهیم.»
 
به گفته الفت‌نسب این پویش در ۲ فاز قرار است فعالیت خود را انجام دهد، او در توضیح این ۲ فاز بیان کرد: «فاز اول آغاز به کار سایت bazargahiran.ir است و کسب‌وکارهایی که وارد این پویش شدند در این سایت قرار می‌گیرند تا مردم با ورود به این سایت و بررسی شرایط ارائه سرویس کسب‌وکارها و کد تخفیف‌ها و مدت زمان ارسال مرسولات خرید خود را انجام دهند. اگر مشکلی هم در روند خرید پیش آمد، اتحادیه با اتاق اصناف پیگیری و شکایات را رفع می‌کنیم.»
او ادامه داد: «در فاز دوم کسب‌وکارهای اینترنتی که ظرفیت این را دارند که به اصناف سرویس‌ ارائه دهند، معرفی خواهند شد. به طور مثال برخی از کسب‌وکارها می‌توانند سرویس لجستیک به کسب‌وکارهای سنتی عرضه کنند یا مارکت پلیس راه‌اندازی کنند یا تصویربرداری محصولات کسب‌وکارهای آفلاین را به عهده می‌گیرند.»
براساس گفته‌های الفت‌نسب هم‌اکنون کسب‌وکارها ریجستر و در سایت ثبت می‌شوند و فاز دوم چند روز پس از فاز اول آغاز می‌شود.او همچنین تاکید کرد: «زمان این پویش تا پایان این شرایط و شیوع کرونا در کشور است. امیدواریم این شرایط زودتر به پایان برسد تا کسب‌وکارها به فعالیت عادی بازگردند.»
او در مورد میزان استقبال کسب‌وکارها برای شرکت در این پویش بیان کرد: «از جمعه هشتم فروردین‌ماه فراخوان خود را اعلام کردیم و تاکنون حدود ۵۰ سایت از سراسر کشور تایید شدند و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر هم علاقه دارند در این پویش شرکت کنند اما سرویس‌های خود را ۱۵ فروردین می‌توانند عرضه کنند که در آن‌زمان به این پویش می‌پیوندند.»
 
الفت‌نسب همچنین پیش‌بینی کرد تا روز دوشنبه که زمان آغاز این پویش است، حدود ۱۰۰ سایت که اتحادیه آنها را بازبینی و شرایط را به این کسب‌وکارها اعلام کرده است، در سایت معرفی خواهند شد.
او در پاسخ به این سوال که سایت‌ها چگونه تایید و به پویش می‌پیوندند، بیان کرد: «وقتی از اتحادیه درخواست شد تا در این پویش همکاری کند، چون بحث رسیدگی به شکایات مطرح بود، ما اعلام کردیم که کسب‌وکارها باید عضو اتحادیه باشند. کسب‌وکارهایی هم که عضو اتحادیه نیستند، ثبت نام می‌کنند. ما سایت آنها را بازدید می‌کنیم اگر شرایط اولیه را داشته باشند، به صورت موقت تاییدیه به آنها می‌دهیم تا در پویش شرکت ‌کنند. ما هم باید مراقب باشیم تا مصرف‌کنندگان ضرر نکنند و شکایات به خوبی رسیدگی شود به همین خاطر با حساسیت بسیاری کسب‌وکارها را بررسی می‌کنیم.»
او همچنین بیان کرد: «ما در این پویش دو اولویت را دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه کسب‌وکارها نیازهای مردم را به سرعت به دست آنها برسانند و دوم کسب‌وکارهای صنفی که آسیب دیدند، حمایت شوند. این دغدغه را داریم تا کسب‌وکارهای آفلاین را درگیر این پویش کنیم. به همین خاطر با اتاق اصناف رایزنی‌های خوبی کردیم و کارگروه مشترکی در چند روز آینده در اتاق اصناف ایران تشکیل خواهد شد.»
الفت‌نسب در ادامه اضافه کرد: «این کارگروه قرار است ارتباط ما با اصناف آنلاین در کشور را بهبود بخشد و کار ما این است تا ظرفیت‌هایی که کسب‌وکارهای اینترنتی دارد را بدون هزینه یا با کمترین هزینه در اختیار اصناف قرار دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.