تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 30, 2020
11:17 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110212

سرویس‌های پرکاربرد در اولویت ارائه به صورت الکترونیکی قرار گرفتند

 
لیست سرویس‌های پرکاربرد از سوی مردم توسط کارگروه ویژه پیگیری اجرای دولت الکترونیکی مشخص می‌شود و تمامی این سرویس‌ها در اولویت الکترونیکی شدن و ارائه خدمات آنان به صورت الکترونیکی در دستور کاری دستگا‌ه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.
 
 در اولین جلسه کارگروه ویژه پیگیری اجرای دولت الکترونیکی که روز گذشته (۹ فروردین ماه) برگزار شده مقرر شده است تا سرویس‌های مرتبط با بخش بیمه‌ای کشور در تمامی حوزه‌های تجاری، سلامت وکارفرمایی برای الکترونیکی‌شدن در اولویت قرار گیرند. همچنین در بخش مالیاتی نیز استعلامات حوزه نقل و انتقال و وراثت نیز باید بدون نیاز به حضور افراد در ادارات مالیاتی انجام شود. از دیگر مواردی که در جلسه اول این کارگروه ویژه مورد توجه قرار گرفته شماره‌گذاری خودرو است، چرا که این فرآیند در شرایط فعلی باید با حضور افراد در مراکز شماره‌گذاری صورت گیرد. از دیگر حوزه‌هایی که مورد توجه قرار گرفته، حوزه خدمات شهری و خدمات قضایی است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تایید این خبر در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که هنوز این لیست تکمیل نشده است و دستگاه‌ها فرصت دارند که طی دو روز آینده پیشنهادات خود برای تکمیل لیست سرویس‌های پرکاربرد شهروندان را به این کارگروه ارائه کنند.
رضا باقری اصل تاکید کرد: «یکی از حوزه‌هایی که از سوی اعضای کارگروه ویژه اجرای دولت الکترونیکی مورد تاکید قرار گرفته است، صدور و پرداخت قبوض به صورت یکپارچه بود تا عملا دیگر قبضی به صورت کاغذی صادر نشود.» او افزود: «هر چند در این بخش پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و بخشی از قبوض کاغذی حذف شده‌اند اما در شرایط شیوع کرونا باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که اعلام شود قبوض کاغذی به صورت کامل حذف شده‌اند.»
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد: «در جلسه بعدی این کارگروه فهرست سرویس‌های پرکاربرد را نهایی و به دستگاه‌های مورد نظر ابلاغ می‌کنیم تا سرویس‌های خود را بر یک بستر یکپارچه عرضه کنند.» او اولویت‌های کاری این کارگروه را عدم مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی و عدم حمل کاغذ و اسناد کاغذی عنوان کرد.
او با اشاره به اینکه برخی از سرویس‌ها ممکن است عام تعریف شوند و برخی خاص گفت:« سرویس‌های عام را تمامی دستگاه‌ها به صورت یکپارچه ارائه خواهند کرد و سرویس‌های خاص را هر دستگاهی بر اساس وظیفه‌ای که به وی محول خواهد شد پیش‌می‌برد.»
 
باقری اصل همچنین اولویت دوم این کارگروه را پیگیری پروژه‌هایی عنوان کرد که بخشی زیادی از آنها اجرایی شده است و فقط بخش کوچکی از آنها باقی مانده است.
او دلیل تشکیل شدن این کارگروه را مصوبه سیزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات دانست و افزود: «در این مصوبه تاکید شده تا دبیرشورا گزارش نظارتی پیشرفت دولت‌الکترونیکی را به صورت مرتب به رئیس‌جمهور ارائه کند از همین رو مقرر شد تا برای ارائه این گزارش جلسه هماهنگی با  دستگاه‌های تاثیرگذار در دولت‌الکترونیکی برگزار شود.»
طبق گفته باقری اصل سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه‌ و بودجه، قوه قضائیه، هیات مقررات زدایی، سازمان فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات جزو دستگاه‌های اصلی در پیاده‌سازی دولت الکترونیکی به شمار می‌آیند.
او با اشاره به اینکه همیشه مقاومت‌های سازمانی و درون‌سازمانی برای اجرای دولت الکترونیکی در کشور وجود داشته است گفت: « در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اگر با رویکرد حفظ سلامت مردم و همچنین حفظ سلامت کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی پیش رویم، بسیاری از موانع اجرایی دولت‌الکترونیکی برطرف خواهد شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.