تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 30, 2020
14:13 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110222

“نوآفرینی” برای استارت‌آپ‌ها

 
 
طرح "نوآفرین" با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا شکل گرفته تا موانع استارت‌آپ‌ها از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف کند و به گفته وزیر ارتباطات توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد.
 
 استارت‌آپ‌ یا شرکت‌ نوپا، کسب‌وکاری است که به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌، رشد سریعی دارد و برای تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای حل یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است. استارت‌آپ‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند و اگرچه می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند.
 
یکی از حوزه‌هایی که چشم امید اقتصاد دیجیتال به آن است، استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات هستند که البته از زمان راه‌اندازی تا رسیدن به مرحله‌ی سوددهی راه زیادی پیش رو دارند و حتی بعضی از این شرکت‌های نوپا در ابتدای مسیر شکست می‌خورند، اما برخی دیگر می‌توانند تا مرحله‌ی سودهای چند میلیاردی هم برسند که نمونه‌هایی از آن‌ها در ایران هم وجود دارد.
 
با توجه به اهمیت و نقش استارت‌آپ‌ها در تحول دیجیتال که به اعتقاد محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- راه نجات اقتصاد کشور است، همچنین در شرایط تحریم و با وجود مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، فرصت‌های خوبی وجود دارد که بتوان به ارتقای بیشتر حوزه کسب‌وکارهای نو پرداخت و با خلاقیتی که آنها دارند، بهره‌وری حوزه‌های کشاورزی، سلامت، انرژی، آب و برق و بسیاری زیرساخت‌های دیگر را ارتقا داد.
 
البته کسب‌وکارهای نوپا همواره با مشکلاتی روبه‌رو هستند که از جمله آنها می‌توان به مساله تامین اجتماعی، مالیات، ثبت شرکت‌ها، انحلال و ایجاد هویت اشاره کرد. به همین دلیل در دو سال گذشته تلاش‌هایی برای بررسی این مسائل و رسیدگی به آنها انجام شده است. در نهایت مصوبه‌ای در دولت درباره بیمه شرکت‌های نوآفرین و استارت‌آپ‌ها تصویب شد و با رونمایی رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تیرماه ۹۸ آغاز به کار کرد تا موانع استارت‌آپ‌ها از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف کند.
 
همچنین در حالیکه سرمایه‌گذاری و تامین مالی در استارت‌آپ‌ها یکی از مشکلات موجود است، ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- درباره این موضوع اظهار کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، مشکل تامین مالی است که در کشور ما بسیار گران است. این باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها ملزم شوند از خودشان خلاقیت زیادی نشان دهند. نقش دولت‌ها هم تسهیل‌گری و کمک کردن به ایجاد نهادهای کمک‌کننده مانند سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و تسهیلات بانکی و تامین بازار مناسب برای استارت‌آپ‌هاست.
 
کمااینکه آذری جهرمی درباره نوآفرین توضیح داد: در طرح نوآفرین استارت‌آپ‌هایی را مد نظر داریم که اندازه اقتصادی آن‌ها از صفر تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد سالانه است و این استارت‌آپ‌ها سه سال فرصت دارند تحت حمایت قرار بگیرند تا خودشان را از درآمد صفر به ۵۰۰ میلیون تومان برسانند و اگر زودتر به این مقدار رسیدند، خدمات نوآفرین برای آن‌ها به پایان می‌رسد و وارد مرحله بعدی می‌شوند. طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد.
 
تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین برای آن‌ها از مواردی است که می‌تواند راه را برای این کسب‌وکارهای نوپا باز کند. بنابراین اگر شرکت یا تیم نوپایی به دنبال جذب سرمایه، یافتن برنامه شتاب‌دهی مناسب و ارتباط با سایر بازیگران این حوزه هستید، یا این‌که مسیرهای ابتدایی برای رشد کسب‌وکارهای نوپا را پیموده‌اید و اکنون یک شرکت بزرگ رشدیافته هستید، یا اگر شتابدهنده یا مرکز رشد و در جست‌وجوی تیم‌های دارای استعداد رشد بالا و یا یک فعال علاقه‌مند به حوزه نوآفرینی کشور و یا یک سرمایه‌گذار خطرپذیر هستید، می‌توانید وارد طرح نوآفرین شوید.
 
انتهای پیام
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.