تلفن همراه

فناوری

March 30, 2020
14:24 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110227

کرونا توسعه 5G را به تعویق انداخت

ICTna- سازمان جهانی توسعه استانداردهای مخابراتی (3GPP)، عرضه نسخه جدید استانداردهای 5G را حداقل تا سه ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر انداخت.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، استانداردهای Rel-16 Stage 3 و Rel-17در ماه های ژوئن 2020 و 2021 منتشر خواهند شد. این دو استانداردهای 5G برای شبکه های مستقل (SA)، دستگاه های صنعت اینترنت اشیا و سیستم های ماشین به همه چیز (V2X) را مشخص می کنند.
استانداردهای 3GPP برای فناوری 5G نیازمندی های فنی شرکت هایی که روی محصولات 5G کار می کنند را مشخص می کند و هر تغییری در برنامه زمانبندی، منجر به ایجاد جریان تاخیر در توسعه محصولات و جذب مشتری خواهد شد.
برای مثال، بعد از اینکه 3GPP استانداردهای شبکه های غیرمستقل (NSA) فناوری 5G را سه ماه زودتر نهایی کرد، موسسه تحقیقاتی CSS پیش بینی هایش از رشد مشترکان 5G را به 60 میلیون تغییر داد که 50 درصد بیش از عدد منتشر شده در ماه های پیشین بوده است. هرچند احتمال دارد که تاخیر در ارایه استانداردها تاثیر عکس داشته باشد و منجر به جذب مشتریان کمتر 5G شود.
سه گروه از کسانی که در اکوسیستم 5G فعالیت می کنند، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاخیرهای پیش آمده، از این تاخیرها متاثر خواهند شد:
 
سازندگان تجهیزات شبکه قادر به نهایی کردن طراحی نسل بعدی تجهیزات نخواهند شد. سازندگان تجهیزاتی که روی 5G SA کار می کنند، مجبورند پروژه های شان را به تاخیر بیاندازند تا مطمئن شوند که محصولات جدید با استاندارهای جدید همخوانی داشته باشند. وندورهای اصلی تجهیزات تقریبا درحال تست محصولات 5G SA بودند. به طور مثال، کوالکام و اریکسون یک تماس مبتنی بر داده را روی شبکه 5G SA در سپتامبر 2019 با موفقیت تست کرده بودند.
 
اپراتورها نیز در صورت تاخیر در ارایه استاندارد 5G SA باید جدول زمانی راه اندازی شبکه های 5G خود را بازنگری کنند. اپراتورهای شبکه به دنبال بکارگیری هرچه سریع تر 5G SA هستند چراکه به آنها امکان برخورداری از یک شبکه کارآمد را می دهد. شبکه های اولیه 5G NSA که زیرساخت های موجود 4G LTE را برای انجام کارهای بدون دیتا در اختیار دارند، می توانند از تاخیر پیش آمده وقتی دستگاه های متصل از شبکه 4G LTE به 5G سوئیچ می کنند، آسیب ببینند. یک سوم (37 درصد) از اپراتورهای تلفن همراه برنامه ریزی کرده بودند طی دو سال آینده شبکه های 5G SA را راه اندازی کنند.
 
سازندگان دستگاه های 5G که روی صنعت دستگاه های IoT یا دستگاه های پوشیدنی کار می کنند، برای ساخت دستگاه های شان از استانداردهای تعریف شده مشخصی برخوردار نیستند. بدون استانداردها، سازندگان دستگاه های 5G مجبور به بازنگری زمانبندی پروژه های شان خواهند بود تا مطمدن شوند که محصول نهایی با دستگاه های جدید 5G که بعد از عرضه استانداردها ساخته می شوند، سازگار باشند. این مساله موجب تاخیر در ورود به بازار و افزایش دستگاه های 5G خواهد شد. طبق اعلام GSMA، در مارس 2020، بیش از 250 دستگاه 5G معرفی شده است که علاوه بر 200 دستگاه معرفی شده در ژانویه 2020 است.
 
ارتباط درهم تندیده این اکوسیستم موجب می شود هر تاخیر جزئی در هر جایی به سرعت روی کل این صنعت تاثیر داشته باشد. برای مثال تاخیر در ارایه استانداردهای مشخصات 5G SA منجر به توقف پروژه های توسعه از سوی سازندگان تجهیزات شبکه خواهد شد چراکه نمی خواهند تجهیزاتی تولید کنند که با مشخصات تعیین شده برای این صنعت ناسازگار باشد.
تاخیر پیش آمده برای تولید تجهیزات منجر به تاخیر اپراتورها در راه اندازی شبکه های شان خواهد شد که ارتقای کیفیت و کارآیی وعده داده شده این شبکه ها را هم متاثر خواهد کرد. بدون شبکه های 5G NSA بازاری برای دستگاه های سازگار با 5G SA مانند گوشی های هوشمند و دستگاه های پوشیدنی نیز وجود نخواهد داشت. 
با نگاهی به آینده، تاخیرهای پیش آمده که با شیوع پاندمی ویروس کرونا گره خورده است، شرکت ها را به دلیل مواجهه با کاهش خط تولید تجهیزات و بسته بودن فروشگاه ها متاثر کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.