اپلیکیشن

تلفن همراه

March 30, 2020
14:28 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110229

رشد سه برابری اپلیکیشن‌های کتابخوان در قرنطینه

 
شیوع ویروس کرونا در یک ماه اخیر سبب شد برخی کسب‌وکارها با بحران کاهش درآمد روبرو شوند اما برخی دیگر، افزایش درآمد و رشد کاربر را تجربه کردند. نمونه این کسب‌وکارها اپلیکیشن‌های کتابخوان هستند که در یک ماه اخیر رشد کاربر نزدیک به سه برابری را تجربه کردند.
 
 پلتفرم‌های تولید محتوای دیجیتال مانند کتاب‌خوان‌ها این روزها محبوبیت بسیاری یافتند و بخش بزرگی از جامعه به دلیل خانه‌نشینی، برای پر کردن اوقات خالی خود به خواندن کتاب روی آورده و چون در خانه ماندن این روزها به معنای در امان ماندن است، استفاده از محتوای دیجیتال می‌تواند گره‌گشای خوبی باشد.
 
محمد صدوقی، مدیرعامل طاقچه در گفت‌گو با پیوست از افزایش ۱۵۰ هزار کاربر جدید در بازه زمانی ۲۵ روز گذشته نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و در این باره گفت: «ما از نظر میزان خرید هم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۴ برابری را تجربه کرده‌ایم.»
 
به گفته او این رشد پلتفرم در حالی رخ داده که ساختار فعالیت شرکت آنها تفاوتی نکرده و نیروهای طاقچه از ۱۵ اسفند دورکار شدند.
 
ندا برادران، مدیرعامل اپلیکیشن فیدیبو هم از رشد دو و نیم برابری کاربران در زمان شیوع کرونا خبر داد و در این باره به پیوست گفت: «این میزان از رشد در یک بازه زمانی رخ داده است. ما برای برنامه عید انتظار بخشی از این رشد را داشتیم اما اتفاقات اخیر نتیجه را بیش از انتظار ما کرد. در برخی روزها رشد سه برابری را هم تجربه کردیم.»
 
طاقچه دستگاه کتابخوان اندرویدی وارد می‌کند
طاقچه قصد دارد امسال دستگاهی را وارد بازار کند که اندرویدی باشد و تمام کتابخوان‌ها امکان نصب روی آن را داشته باشند. صدوقی در توضیح بیشتر این موضوع به پیوست گفت: «باتوجه به وضعیت کشور و گسترش بیماری کرونا که واردات را نیز با مشکل روبرو کرده این طرح در شش ماهه دوم اجرایی می‌شود و با توجه به اینکه ما یکی از شرکت‌های زیرمجموعه حصین هستیم، واردات دستگاه‌های کتابخوان از طریق هلدینگ حصین انجام خواهد شد.»
 
این در حالی است که در چهار ماه گذشته فیدیبوک که دستگاه کتابخوان اپلیکیشن فیدیبو است نتوانسته از سد واردات گذر کند و به بازارهای داخلی برسد. مدیرعامل فیدیبو در پاسخ به سوال پیوست درباره چرایی این اتفاق گفت: «ما سال گذشته هم پیگیر ورود سری جدید فیدیبوک بودیم ولی هنوز موفق نشدیم و در حال حاضر در صف ثبت سفارش و تایید مختلف متناسب با ظرفیتی که مدنظر ماست قرار گرفتیم.»
 
او تاکید کرد که آنها در حال مذاکره در این زمینه هستند و گفت: «این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا محدودیت‌ها بیشتر شده با این حال، ما پیگیر این موضوع هستیم اما نمی‌توانیم قول دهیم که به زودی می‌توانیم محصول‌مان را وارد بازار کنیم.»
 
فیدیبو با همکاری دیجی‌کالا اقدام به وارد کردن فیدیبوک کرده بود و مدیرعامل فدیبو درباره میزان استقبال کاربران از این محصول گفت: «استقبال کاربران از فیدیبوک خیلی خوب بود و حتی درخواست خرید فیدیبوک از سوی سازمان‌ها نیز به ما داده شد اما به دلیل محدودیت ثبت سفارش نمی‌توانستیم به یک سازمان در تعداد بالا سرویس بدهیم، در تلاشیم این محدودیت را کمتر کنیم.»
 
تخفیف‌هایی برای روزهای خانه نشینی
اپلیکیشن‌های کتابخوان برنامه‌های متعددی برای کاربران خود در این روزهای خانه‌نشینی تدارک دیدند. صدوقی در پاسخ به سوال دیگر پیوست درباره طرح‌های آنها برای توسعه اپلیکیشن طاقچه گفت: «ما هر سال در ایام نوروز طرح‌های تشویقی را به مخاطبانمان ارائه می‌دادیم و امسال به دلیل گسترش بیماری کرونا این طرح‌ها را زودتر آغاز کردیم.»
 
نام طرح امسال آنها «حال نو، سال نو» است که سال گذشته هم آن را اجرا کرده بودند. به گفته صدوقی امسال از ۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین این طرح اجرا می‌شود و براساس آن در سه روز اول نوروز تمام کتاب‌های اپلیکیشن طاقچه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف داشتند.
 
در روز ابتدای فروردین نیز بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار حساب کاربری را به مبلغ دو هزار تومان شارژ کردند که افراد بتوانند با انگیزه بیشتری به خرید کتاب الکترونیکی اقدام کنند.
 
صدوقی در ادامه درباره جزئیات بیشتر این طرح گفت: «ما ۸۴ دسته‌بندی متفاوت داریم و هر روز یکی از این دسته‌بندی‌ها تخفیف خواهند داشت.»
 
پیش‌تر اپلیکیشن طاقچه با همکاری شهرداری تهران در سه مقطع این امکان را برای کاربران ایجاد کرد که یک کتاب کودک و نوجوان را رایگان دریافت کنند. در همکاری دیگر این اپلیکیشن با وزارت ارشاد هم طرحی اجرایی شد که براساس آن هر کاربر یک کتاب بزرگسال در روز را با ۷۰ درصد تخفیف و کتاب کودک و نوجوان را با ۸۰ درصد تخفیف دریافت می‌کند.
 
صدوقی از رایگان کردن یک کتاب در دو روز پایانی هر هفته خبر داد و گفت: «کل کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز رایگان شدند. همچنین در طرح مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری کاربران می‌توانستند کتاب‌های مرتبط با دسته کسب‌وکار را با ۵۰ درصد تخفیف تهیه کنند.»
 
مدیرعامل فیدیبو نیز از رشد کاربرانش در شش ماهه پایانی سال گذشته خبر داد و گفت: «در این روزها که مردم ترغیب به ماندن به خانه می‌شوند پلتفرم‌های ارائه کتاب و پادکست و غیره مورد استقبال کاربران قرار گرفتند. زیرا زمان‌های خالی افراد باید با چیزی پر شوند و پلتفرم‌های محتوایی می‌توانند این جای خالی را پرکنند، در این میان پلتفرم‌های الکترونیکی اقبال بیشتری دارند.»
 
فیدیبو به دلیل شرایط پیش روی جامعه در مواجهه با بیماری کرونا برنامه‌ریزی عید را جلو انداخت و مدیرعامل این اپلیکیشن هدف از این کار را پاسخ به نیاز کاربران در این روزها دانست و گفت: «در همین راستا ما در نظر داشتیم برای روزهای عید ۵۰ کتابی که همه باید در زندگی بخوانند را با ۹۰ درصد تخفیف ارائه دهیم. اما شرایط فعلی سبب شد تا این ۵۰ کتاب را  به اضافه ۵۰ کتاب دیگر ارائه دهیم و در واقع شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌ ما را تغییر داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.