تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 30, 2020
16:37 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110236

تلاش دولت آمریکا برای محدودسازی دسترسی هواوی به محصولات تأمین‌کنندگان تراشه

 
 
شنیده‌ها از تصمیم مقامات ایالات‌متحده برای افزایش فشارها بر هواوی و محدودسازی دسترسی این شرکت به محصولات تراشه‌سازان بزرگ جهانی حکایت دارند.
 
دولت ایالات‌متحده در ۱۶ مه سال ۲۰۱۹ هواوی را به بهانه‌ی نگرانی‌های امنیتی در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داد. قرار گرفتن نام هواوی در این فهرست به دولت آمریکا اجازه داد تا از فروش محصولات و فناوری‌های آمریکایی به این شرکت جلوگیری کند. همچنین تمامی شرکت‌های آمریکایی نظیر گوگل از همکاری با هواوی منع شدند.
 
بااین‌حال تحت قوانین فعلی برخی زنجیره‌های تأمین بسیار کلیدی برای ساخت محصولات هواوی نظیر محصولات تراشه‌سازان همچنان خارج از دسترس مقامات آمریکایی قرار دارند. حدود یک ماه پیش گزارش‌هایی مبنی بر تلاش برخی مقامات دولت آمریکا برای محدود کردن دسترسی هواوی به محصولات تراشه‌سازان مطرح شنیده شد.
 
اکنون رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که مقامات ارشد دولت آمریکا برای وضع قوانینی در راستای قطع دسترسی هواوی به محصولات تراشه‌سازان مطرح جهانی به توافق رسیده‌اند. با این اوصاف به نظر می‌رسد هواوی باید خود را برای دور جدیدی از فشارها آماده کند.
 
به گزارش رویترز، تعدادی از مقامات بخش‌های مختلف دولت آمریکا در روز چهارشنبه‌ی گذشته درباره‌ی اعمال برخی تغییرات در قانون Foreign Direct Product (محصول مستقیم خارجی) گفت‌وگو کرده‌اند. این قانون چارچوب لازم برای نظارت بر کالاهای خارجی که بر مبنای فناوری یا نرم‌افزارهای آمریکایی ساخته می‌شوند را فراهم می‌کند.
 
تاکنون این قانون برای دور نگه داشتن محصولات و تجهیزات ساخت هواوی و زیرمجموعه‌های آن از بازار آمریکا با موفقیت به‌کارگیری شده است. فشارهای دولت ایالات‌متحده بر هواوی به همین مورد ختم نمی‌شود. این کشور علاوه بر وضع قانون مذکور، با همکاری متحدان خود تلاش می‌کند تا حضور هواوی در پروژه‌های ایجاد زیرساخت‌های جهانی شبکه‌ی 5G را محدود ‌کند. اصلی‌ترین توجیه برای این اقدام، نگرانی از جاسوسی این شرکت برای دولت چین عنوان شده است. هواوی این اتهام را به دفعات رد کرده است.
 
باوجود تمامی تلاش‌های آمریکا و متحدانش، هواوی اما توانسته است دست به کار بزرگی زده و بسیاری از محدودیت‌های وضع‌شده علیه خود را دور بزند. این شرکت به‌طور ویژه با تمرکز روی بازار داخلی چین و مستحکم کردن جای پای خود در این بازار توانسته است آینده‌ی خود را تا حد زیادی تضمین کند. با توجه به تحولات اخیر به نظر می‌رسد موفقیت‌های هواوی چندان به مذاق مسئولان آمریکایی خوش نیامده است.
 
به گفته‌ی منابع آگاه، به‌موجب قانون پیشنهادی جدید، تراشه‌سازان خارجی که از تجهیزات آمریکایی برای ساخت تراشه استفاده می‌کنند می‌بایست پیش از فروش محصولات خود به هواوی، مجوز ویژه‌ای از دولت آمریکا دریافت کنند. به گفته‌ی یکی از منابع، قانون مذکور احتمالا تنها فروش تراشه‌های جدید و پیشرفته را به هواوی محدود خواهد کرد و بر فروش تراشه‌های قدیمی و رایج که به‌صورت گسترده در دسترس هستند تأثیری نخواهد داشت.
 
برخی تحلیل گران معتقدند که این حرکت به‌طور خاص همکاری هواوی و TSMC را نشانه رفته است. TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در دنیاست و برای شرکت‌ های‌سیلیکون، بازوی تولیدکننده‌ی تراشه‌های هواوی، قطعات تولید می‌کند. این شرکت همانند بسیاری از تراشه‌سازان دیگر در کارخانه‌های خود از تجهیزات ساخت شرکت‌های آمریکایی نظیر KLA Corp ،Lam Research و Applied Materials استفاده می‌کند. این قانون در صورت تصویب حتی ممکن است در ساخت تراشه‌های کرین نیز برای هواوی مشکل ایجاد کند و این شرکت را وادار به بازنگری در زنجیره‌ی تأمین خود کند.

بااین‌حال به گفته‌ی برخی کارشناسان، وضع این قانون بر شرکت‌های آمریکایی تأثیر منفی بسیار بیشتری تحمیل خواهد کرد؛ زیرا هواوی درنهایت می‌تواند با یافتن راهکارهای جایگزین، زنجیره‌ی تأمین اختصاصی خود را توسعه دهد اما شرکت‌های آمریکایی از بخشی از بازار محروم خواهند شد.
 
بحران کنونی کرونا به اختلافات میان دو کشور آمریکا و چین دامن زده است. دعوای لفظی آمریکا و چین بر سر اینکه کدام کشور عامل گسترش بیماری کووید ۱۹ است رابطه‌ی میان این دو کشور را حتی پیچیده‌تر از قبل کرده است.
 
ناگفته نماند که اعمال محدودیت‌های جدید بر هواوی علاوه بر توافق مسئولان بلندپایه‌ی دولتی، به امضای شخص رئیس‌جمهور نیز نیاز دارد. بااین‌حال اظهارات پیشین دونالد ترامپ درباره‌ی موضوع هواوی از تمایل وی به مذاکره‌ی مجدد حکایت دارند. گمان می‌رود علت اصلی این اظهارات این باشد که وضع محدودیت‌های سختگیرانه‌تر بر این شرکت حتی می‌تواند به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزند. با تمام این اوصاف هنوز برای قضاوت در مورد اجرایی شدن قوانین جدید بسیار زود است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.