March 30, 2020
19:42 دوشنبه، 11ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110241

فیروزآبادی پاسخ میدهد: آیا زیرساخت مخابراتی کشور پاسخگوی بحران کرونا است؟

رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: برای اینکه زیرساخت مخابراتی کشور پاسخگوی کل نیازهای مربوط به دورکاری و آموزش مجازی باشد، باید تدابیری ویژه‌ اندیشید.

 
«ابوالحسن فیروزآبادی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به سوالاتی درباره این که آیا فضای مجازی کشور پاسخگوی بحران کرونا است، توضیحاتی را مطرح کرد. 
 
با شیوع کرونا بحث آموزش مجازی و دورکاری مطرح شد، این طرح تا بعد از عید نیز ادامه‌دار خواهد بود؛ فضای مجازی کشور زیرساخت مناسب برای این امر مهم را دارد؟
 
تاکنون در کشور کارهای خوبی در حوزه آموزش مجازی و دورکاری صورت گرفته است. اکثر اداره‌های ما به نرم‌افزارهای دبیرخانه‌ای و اداری مجهز هستند و معمولا مکاتبات بدون کاغذ انجام می‌شود. این شیوه کار چند سالی است که راه‌اندازی شده است.
 
در حوزه آموزشی هم در بخش خصوصی شاهد فعالیت شرکت‌هایی هستیم که آموزش مجازی در کشور را هدایت می‌کنند و بعضا شرکت‌های بزرگی هستند که در کشورهای فارسی زبان هستند و هزاران دانشجو و دانش آموز دارند. اما این که زیرساخت مخابراتی کشور پاسخگوی این است کل دورکاری و آموزش مجازی بر بستر آن انجام شود، نیاز به تدابیر ویژه‌ای دارد.
 
این تدابیر چیست؟
 
در ابتدای اسفندماه جلسات متعددی را برای ساماندهی آموزش مجازی در کشور با همراهی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط برگزار کردیم. گام‌های خوبی نیز برداشته شده است و تا کنون کمبودی اساسی که به امر دورکاری و آموزش مجازی لطمه بزند در شبکه اتفاق نیفتاده است.
 
در این خصوص برنامه‌های مفصلی داریم که وزارت آموزش و پرورش با کمک سایر وزارتخانه ها و مرکز ملی فضای مجازی تلاش می‌کند تا بخش بزرگی از آموزش مدرسه‌ای کشور را به صورت مجازی برگزار کنیم تا اگر این بحران طولانی شد برای مدیریت آن مشکلی نداشته باشیم.
 
به زودی وزیر آموزش و پرروش برنامه خود را اعلام خواهد کرد. برنامه‌ای که بر اساس آن به تدریج، به صورت فشرده و شاید ظرف مدت یک ماه آینده، کل مدارس و مقاطع تحصیلی کلاس واقعی در فضای واقعی را برگزار خواهند کرد. همان کلاس واقعی که در فضای واقعی  وجود داشته را در فضای مجازی برگزار کنیم. با همان معلم، در همان مدرسه، با حضور و غیاب و قابلیت پرسش و پاسخ.  
 
 
 
با توجه به افزایش کاربران حوزه اینترنت و کاهش محسوس کیفیت، به نظرتان چنین فضایی بدون مشکل ایجاد خواهد شد؟
 
تلاش می‌کنیم. دو وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات جلساتی را با هم برگزار کردند که تا همین دیروز هم ادامه داشت. از ظرفیت‌های صدا و سیما نیز برای کلاس‌های مجازی استفاده خواهد شد و امیدواریم با کمترین مشکل به اهدافی که در این خصوص جلساتی ترسیم شده است دست پیدا کنیم. انتقال فضای فیزیکی به فضای مجازی به طور کامل هم مستلزم زمان است هم سرمایه گذاری. ساماندهی در این خصوص به تدریج انجام خواهد شد تا شاهد وقفه نباشیم.
 
با توجه به تاکید رییس جمهوری بر خرید اینترنتی در دوران شیوع کرونا و انجام خدمات ضروری مردم به صورت الکترونیک، این بستر چقدر در کشور مهیاست؟
 
وزارت صنعت جشنواره بهاره‌ای را مدیریت کرد که علاوه بر فروشگاه‌هایی مانند دیجی‌کالا که از قبل کسب و کار اینترنتی داشتند، بتوانیم کسب و کارهای سنتی را با استفاده از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی که وجود دارند، به فضای کسب و کار اینترنتی وارد کنیم.
 
آمارهایی که اکنون داریم بسیار امیدوار کننده است که حکایت از استقبال مردم دارد. این جشنواره در کل تعطیلات پانزده شانزده روزه متداول ابتدای سال ادامه پیدا خواهد کرد و در ادامه بستر مناسب برای ورود کسب و کارهای سنتی به بستر دیجیتال ایجاد خواهد شد.
 
مسوولیت این کار با چه کسی است؟
 
وزارت صنعت به عنوان مسوول این کار انتخاب و برای تحقق اهدافی که ترسیم شده از جامعه اصناف، اتحادیه‌ها و بسیج دانشجویی استفاده شده است. امیدواریم با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، شاهد رشد چشمگیر خرید اینترنتی و حضور کسب و کارهای سنتی در بستر مجازی باشیم. رییس جمهوری از وزارت صمت خواسته گزارش خود را در خصوص این وضعیت کسب و کارها ارایه کند.
 
موضوع دیگری که در وضعیت کرونا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، پرونده سلامت الکترونیک است. با وجود تاکیدهای زیادی که در این خصوص انجام شده، هنوز استفاده از آن در کشور ملموس نیست؟
 
در چارچوب دولت الکترونیک پایگاه جامع ایرانیان در حوزه سلامت و پرونده سلامت الکترونیک در حال پیگیری است. در این خصوص کندی‌هایی وجود داشته است، اما امیدوارم حادثه‌ای که این روزها درگیر آن هستیم، فرصتی را مهیا کند تا این نیاز مهم سریع‌تر به نتیجه برسد.
 
اما باید بگویم اکنون بزرگ‌ترین طرحی که در بحران کرونا انجام می‌شود پورتال غربالگری الکترونیکی است که طبق آخرین آمار ۵۵ میلیون شهروند ایرانی در آن‌جا اعلام وضعیت شدند. این غربالگری باعث شده تعداد کسانی که احتمالا مبتلا به کرونا هستند با دقت بالایی مورد بررسی قرار گیرند. این کار کم‌نظیری است که در این بحران انجام شده است.    
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.