سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 31, 2020
13:07 سه شنبه، 12ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110254

تحویل انسولین توسط پهپادها

 
 
 با انجام موفقیت آمیز تحویل انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی با هواپیمای بدون سرنشین، مراقبت از این بیماران دچار تحول جدی خواهد شد.
یک تیم پزشکی بین‌المللی برای تخستین بار اقدام به تحویل داروی انسولین به بیماران دیابتی با پهپاد کرده است. به گفته درک اوکیف، متخصص غدد درون ریز در دانشگاه ملی گالوی ایرلند و محقق اصلی این پروژه، یک پرواز آزمایشی 16 دقیقه ای از گالوی در ایرلند، به جزایر آران در حدود 12 مایل دور از ساحل غربی ایرلند انجام شد. 
 
به گفته وی پس از اینکه طوفان های شدید، دسترسی به مراقبت های بهداشتی در ایرلند را در سالهای اخیر مختل کرده است ، آنها می خواستند راه حلی برای این معضل در آینده پیدا کنند که ممکن است افراد مبتلا به دیابت در مناطق دور افتاده برای روزها بدون داروهای حیاتی خود دچار مشکل شوند.
 
وی گفت: ما اکنون فناوری و پروتکل های پهپادی را داریم که در صورت لزوم داروها و مواد لازم را در صورت وقوع یک فاجعه واقعی تحویل می دهیم. این یک نقطه عطف در مراقبت از این بیماران است.
 
اوکیف گفت یک هواپیمای بدون سرنشین بزرگ خودکار در طی عملیات پرواز در فضای هوایی هماهنگ شده فراتر از حوزه دید پرواز کرد. برنامه ریزی یکساله تیم این پروژه به تایید سازمان های نظارتی هوایی، داروسازی و کلینیکی نیاز داشت.
 
اسپیریدولا ماراکا متخصص غدد دانشگاه آرکانزاس گفت: این تیم برای ارسال داروی تجویز شده بوسیله پهپاد که از طریق هواپیمایی که با شبکه سلولی 4G  با استفاده از جی پی اس کار می کند انجام شد می بایست چندین مساله مربوط به تحویل دارو را حل کند.
 
انسولین می تواند ساعت ها در خارج از یخچال بماند، اما نمی تواند در معرض گرمای شدید باشد ، بنابراین ما دارو را در طول مسیر در یک بسته عایق حرارتی قرار دادیم. ما همچنین برای احتیاط در صورت عدم رسیدن هواپیمای بدون سرنشین به مقصد، قفل امنیتی را بر روی بسته قرار داده ایم.
 
از آنجا که از نظر قانونی یک داروساز باید داروی تجویز شده را تایید کند، وی با یک داروساز هماهنگ کرد تا انسولین و دیگر داروی دیابت یعنی گلوکاگون را قبل از بارگیری آنها به هواپیمای بدون سرنشین برای تحویل تایید کند.
 
به گفته ماراکا جنبه منحصر به فرد دیگر این پروژه این است که این پهپاد با نمونه خون گرفته شده از بیمار برای بررسی قند خون (HbA1c) وی بازگشت. وی گفت: ما می خواستیم راهی برای کنترل قند خون از راه دور پیدا کنیم. این یک چرخه کامل مراقبت بود که قبلاً توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام نشده بود.
 
ماراکا تأکید کرد که این توانایی برای معاینه از راه دور می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. وی گفت: بیمار مبتلا به دیابت نوع یک ممکن است بعد از گذشت بیش از یک روز بدون انسولین، به عارضه کتواسیدوز دیابتی مبتلا شود که زندگی او را تهدید می کند. نمونه خون به ما امکان می دهد بیماری را به درستی تشخیص داده و درمان کنیم.
 
نتایج این پروژه که ENDO 2020 نام دارد در مجله انجمن غدد درون ریز (Journal of the Endocrine Society) به چاپ رسیده است.
 
متخصصان غدد درون ریز، نقش مهمی در حل بزرگترین بیماری های زمان ما از دیابت و چاقی گرفته تا ناباروری، سلامت استخوان ها و سرطان های مرتبط با هورمون بر عهده دارند.
 
انجمن غدد درون ریز (The Endocrine Society) قدیمی ترین و بزرگترین سازمان جهانی متشکل از دانشمندانی است که به تحقیقات هورمونی می پردازند و پزشکانی که از بیماران دچار مشکلات هورمونی مراقبت می کنند.این انجمن 18 هزار عضو  در 122 کشور شامل، محققان، پزشکان، استادان، پرستاران و دانشجویان دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.