اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 1, 2020
13:18 چهارشنبه، 13ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110284

انتقاد روزنامه نگاران از گوگل به خاطر سیاست انتشار اخبار کرونا

 
 
روزنامه‌نگاران، گوگل و فیسبوک را عاملان اصلی عدم انتشار اخبار درست در خصوص کرونا می‌دانند
اخیرا از دو شرکت گوگل و فیسبوک به عنوان یکی از عاملان اصلی تعطیلی روزنامه‌ها و عدم انتشار اخبار درست در خصوص ویروس کرونا در این روزها یاد شد و مورد انتقاد قرار گرفتند.
 
این انتقاد از سوی گروهی به نام Save Journalism Project که مقر آن در واشنگتن واقع شده و متشکل از سردبیران و روزنامه‌نگاران خبره، مطرح شده است. این گروه از افراد مدعی شده‌اند که این دو شرکت بزرگ دنیای فناوری بازار تبلیغات را قبضه کرده‌اند و راه را برای گرفتن تبلیغات توسط روزنامه‌ها بسیار سخت کرده‌اند.
 
این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که اخیرا و بدلیل شیوع کرونا، فعالیت بسیاری از روزنامه‌ها در جهان و آمریکا به شدت کاهش یافته و عدم تمایل افراد به خرید روزنامه‌ها، منجر به تعطیلی و یا نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از تحریریه‌های خبر شده است. از طرفی دیگر، تبلیغات در این روزنامه به حداقل رسیده و منجر به خانه‌نشینی روزنامه نگاران در این ایام که نیاز به خبررسانی دقیق و درست در خصوص شرایط فعالی به شدت احساس می‌شود، شده است.
 
جان استاتون، از بنیانگذاران گروه Save Journalism Project در این خصوص می‌گوید که شرکت‌هایی همچون گوگل و دیگر بازیگران عرصه فناوری، عملکرد روزنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند. این مساله اخیرا باعث شده تا کارمندان حدود 566 روزنامه آمریکایی، کار خود را در این روزها تعطیل کنند.
 
به گفته کارشناسان، ورود شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار کاهش درآمدهای ناشی از تبلیغات در روزنامه‌ها و به دنبال آن، تعطیلی بخش زیادی از این رسانه‌ها شده است؛ و این موضوع در زمانی اتفاق افتاده که حضور رسانه‌های رسمی‌می‌تواند مانع از جولان اخبار و اطلاعات نادرست پیرامون ویروس کرونا شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.