امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 3, 2020
14:18 جمعه، 15ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110323

سواستفاده هکرها از نرم افزار ویدئوکنفرانس زوم

در شرایطی که بسیاری از مجموعه های دولتی و خصوصی از نرم افزار زوم برای برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس استفاده می کنند، حملات هکری به این نرم افزار هم افزایش یافته است.
 
 به نقل از آسین ایج، محبوبیت نرم افزار ویدئو کنفرانس زوم در هفته های اخیر و به دنبال اجرای سیاست های قرنطینه در صدها کشورها جهان افزایش یافته، اما به همین میزان هکرها نیز از نرم افزار یادشده سواستفاده می کنند.
 
 
بررسی هایی که در این زمینه توسط اف بی آی صورت گرفته نشان می دهد هکرها با حمله به این نرم افزار برای سرقت اطلاعات کاربران تلاش می کنند یا گاهی در میانه برگزاری جلسات با هک برخی افراد به جای تصاویر آنها تصاویر مستهجن نمایش می دهند.
 
همین مساله باعث شده تا مقامات قضایی و پلیس آمریکا با ارسال نامه ای خطاب به مدیران شرکت زوم از آنها بخواهند تا اقداماتی را به منظور حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران انجام دهند و جلوی نفوذ هکرها به این نرم افزار را بگیرند.
 
در برخی موارد هکرها بعد از نفوذ به جلسات ویدئو کنفرانس در حال برگزاری شروع به نمایش گفتار یا تصاویرنژادپرستانه کرده و حتی برخی از افراد حاضر در جلسات را نیز تهدید کرده اند. در برخی از این موارد که به جلسات ویدئو کنفرانس آموزشی مدارس حمله شده، ویروس های خطرناک در حین تدریس معلمان در کلاس منتشر شده است.
 
در برخی موارد اشخاص غیرمجاز با حضور در جلسات کلاس های درسی رفتارهای نامناسب یا زننده ای از خود نشان داده اند. اف بی آی به کاربران آمریکایی هشدار داده که لینک جلسات زوم خود را خصوصی نگه دارند از به اشتراک گذاری تصویر نمایشگر جلسه های زوم خودداری کنند تا امکان سواستفاده را به حداقل برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.