تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

April 4, 2020
15:10 شنبه، 16ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110376

ثروتمندترین افراد جهان درباره بیت کوین، ارزهای دیجیتال و بلاک چین چه می‌گویند؟

در دهه‌ی گذشته، بلاک‌ چین، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، در همه حوزه‌ها از جمله بانکداری، صندوق پوشش ریسک، امور قضایی، بهداشت، املاک و … دستی برده‌اند. فناوری بلاک چین و دیگر ارزهای دیجیتال برای ایجاد انقلاب در بسیاری از صنایع وارد عرصه شده‌اند، اما در مقطع فعلی هنوز در ابتدای راه قرار دارند.
 
با وجود شور و اشتیاق زیاد پیرامون ارزهای دیجیتال و ظرفیت تکنولوژیکی بلاک چین برای دگرگونی دنیا، بسیاری از ثروتمندترین افراد جهان نظرات متفاوتی را درباره این فناوری مطرح کرده‌اند.
 
برای مثال، برخی از میلیاردرها، نظیر وارن بافت (Warren Buffet)، منتقد پر و پا قرص بیت کوین هستند و بعضی دیگر مثل تیم دریپر (Tim Draper)، طرفدار دو آتشه آن.
 
بافت در سال ۲۰۱۸، پیش‌بینی کرد که بیت کوین سرانجام بدی خواهد داشت. از طرف دیگر، دیگر ثروتمندانی مانند تیم دریپر، مایکل نووگراتز (Michael Novogratz) و دیوید مارکوس (David Marcus)، دیدگاه صعودی و مثبت خود درباره ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین را در طی این سال‌ها حفظ کرده‌اند.
 
وب‌سایت کوین‌تلگراف در مقاله جدید خود، نظرات ثروتمندترین افراد جهان درباره ارزهای دیجیتال و بلاک چین را گردآوری کرده است.
 
جف بزوس
 
 
جف بزوس (Jeff Bezos) بر اساس لیست مجله فوربز ثروتمندترین مرد دنیا، با سرمایه‌ای به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار است. بارها و بارها شایعه شده است که موسس سایت آمازون (Amazon)، این غولِ تجارت الکترونیک، در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است. به‌علاوه، مدیرعامل صرافی بایننس (Binance)، چانگ‌پنگ ژائو در اظهارنظری گفته است که انتظار دارد وب‌سایت آمازون با پذیرش بیت کوین، تسریع‌کننده جهش بعدی بیت کون باشد.
 
هرچند که هیچ‌کدام از این شایعات تأیید نشده است، آمازون نیز هرگونه برنامه‌ای برای پذیرفتن بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را رد کرده است. شرکت آمازون تنها در زمینه توسعه بلاک چین فعالیت خوبی دارد.
 
بیل گیتس
 
 
بیل گیتس (Bill Gates) با سرمایه‌ای به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار، مدت‌هاست در بین ثروتمندترین‌های جهان عرض اندام می‌کند. در سال ۲۰۱۴، گیتس نسبت به بیت کوین علاقه نشان داد. او در مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ (Bloomberg) گفت که بیت کوین از دیگر ارزهای دنیا بهتر است. وی بعدها اظهارات خود را پس گرفت و عنوان کرد که ناشناس بودنِ ارزهای دیجیتال، ویژگی خوبی برای تراکنش‌ها نیست.
 
علاوه بر این، گیتس طی مصاحبه‌ای با شبکه CNBC در سال ۲۰۱۸، گفت:
 
بیت کوین و ICOها کاملاً سفته‌بازی هستند.
 
با این حال، او هم مانند دیگر منتقدان، حساب بلاک چین و ارزهای دیجیتال را از یکدیگر جدا کرد و گفت که این فناوری ویژگی‌های مثبت خودش را دارد.
 
وارن بافت
 
 
بافت منتقد دیرین بیت کوین و ارزهای دیجیتال است. او در سال ۲۰۱۸ بیت کوین را «سراب» و حتی «مرگ موش» خواند و گفت که نمی‌توان آن را یک «ارز» نامید.
 
با این حال، مدیرعامل ترون (Tron)، جاستین سان (Justin Sun) چندی پیش اظهار داشت که بافت از تکنولوژی‌های جدید استقبال می‌کند. این اظهارات پس از ضیافت ناهار سان با پیشگوی اوماها (لقب وارن بافت)، در حالی که مدیرعامل جوان سعی داشت پتانسیل ارزها را برای بافت توضیح دهد، عنوان شد.
 
گرچه بافت مقداری ترون را به عنوان هدیه از سان پذیرفت، اما اظهار کرد که هیچ ارز دیجیتالی ندارد و افزود از آنجایی که ارزش آن‌ها صفر است، هیچگاه ارز دیجیتال نخواهد خرید.
 
برنارد آرنالت
 
 
امپراتوری تجاری وی شامل بیش از ۷۰ برند از جمله سِفورا (Sephora) و لویی ویتون (Louis Vuitton) می‌شود. نام برنارد آرنالت (Bernard Arnault) با خرید امتیاز برند کریستین دیور (Christian Dior) در سال ۱۹۸۵ بین ثروتمندترین‌های جهان ظاهر شد. بر اساس گزارش فوربز، از آن پس برندهای لوکس وی گسترش یافت و در سال ۲۰۱۸ نیز شاهد اوج دوران فروش برندهای آرنالت بودیم.
 
اگرچه اظهارنظر رسمی از جانب آرنالت در مورد بیت کوین و یا فناوری بلاک چین موجود نیست، اما گزارشات حاکی از آن است که این میلیاردر سال گذشته با مایکروسافت آژور و شرکت کانسنسیس (ConsenSys) برای توسعه یک پلتفرم بلاک چین که محصولات تولید شده توسط LVMH را ردیابی کند، تفاهم همکاری امضا کرده است.
 
شایعاتی نیز در خصوص شراکت او در یک پروژه بلژیکی حوزه ارزهای دیجیتال به نام اَبسیکس بلژیک (Abesix Belgique) وجود دارد. آرنالت این ادعاها را رد کرده است.
 
لری الیسون
 
 
لری الیسون (Larry Ellison) یکی از بنیان‌گذاران اوراکل (Oracle)، با سرمایه‌ای به ارزش ۵۰ میلیارد دلار به عنوان هفتمین مرد ثروتمند جهان در لیست ما جای گرفته است. او از معدود میلیاردرهایی است که خیلی صریح در مورد بیت کوین صحبت و نکات مثبتی در مورد شایستگی‌های تکنولوژی بلاک چین مطرح کرده است.
 
 در مقاله‌ای از بیزینس اینسایدر (Business Insider) در سال ۲۰۱۷، به نقل از الیسون عنوان شد که بلاک چین‌ها اغلب زیر سایه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:
 
شرکت‌ها بیش از پیش، در بخش‌هایی به جز امور مالی، در حال استفاده از فناوری بلاک چین هستند تا از آن به عنوان جایگزینی برای شیوه‌های قدیمی احراز هویت در قانون، املاک و حمل و نقل استفاده کنند.
 
مارک زاکربرگ
 
 
پس از برنامه جنجالی فیس‌بوک در ارتباط با عرضه استیبل کوین (ارز دیجیتال باثبات) لیبرا (Libra)، بسیاری از افراد ابراز نگرانی کردند که اگر تمام کاربران فیسبوک، لیبرا را به عنوان ارز بپذیرند، اکثر ارزهای رایج (فیات) دنیا در معرض خطر قرار می‌گیرند.
 
درحالی که ناظران نگران این بودند که آیا تهدید لیبرا شامل بیت کوین هم می‌شود یا خیر، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، اعلام کرد:
 
وقتی ما کارهایی انجام می‌دهیم که برای جامعه بسیار حساس هستند، در واقع می‌خواهیم دوره‌ای داشته باشیم که بتوانیم در مورد آنها صحبت کنیم، با مردم مشورت کنیم و از آنها بازخورد بگیریم تا قبل از آنکه تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم، [بتوانیم] مشکلات را رفع کنیم.
 
زاکربرگ از سال ۲۰۱۸، در مورد فناوری بلاک چین موضع مثبتی داشته است. او می‌گوید:
 
تکنولوژی قدرتمندِ پشتِ بیت کوین در آینده می‌تواند به بهتر شدن فیس‌بوک کمک کند.
 
مایکل بلومبرگ
 
 
مایکل بلومبرگ (Michael Bloomberg) جدا از اینکه در لیست ۱۰ ثروتمند برتر دنیا قرار دارد، در حال حاضر کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده نیز هست.
 
بر خلاف دیگر سیاستمداران عالی رتبه، از جمله رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ (Donald Trump)، که در مورد بیت کوین و لیبرای فیسبوک نظراتی منفی منتشر کرده بود، بلومبرگ نگرش‌های مثبتی در خصوص ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین از خود نشان داده است.
 
بلومبرگ در این باره گفته است:
 
بازار ارزهای دیجیتال به بازاری به ارزش صدها میلیارد دلار تبدیل شده‌ است، اما نظارت مراجع قانون‌گذار بر آنها همچنان ناقص و توسعه نیافته است. با وجود همه‌ی ظرفیت‌های بلاک چین، بیت کوین، و عرضه اولیه سکه، درباره آن‌ها تبلیغات اغراق‌آمیز، کلاهبرداری و موارد مجرمانه هم وجود دارد.
 
بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، همچنین ارزهای دیجیتال را به عنوان کلاسی از دارایی به رسمیت شناخته و آن‌ها را در سیاست‌های کمپین تبلیغاتی خود گنجانده است. به گفته او، برنامه‌هایش سبب محافظت از مشتریان در برابر کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌شود.
 
ری دالیو
 
 
ری دالیو (Ray Dalio)، موسس شرکت بریج واتر (Bridgewater Associates)، در مصاحبه‌ای با CNBC در مورد وضعیت اقتصاد جهانی همانند بسیاری از سرمایه‌گذاران و حامیان بیت کوین ابراز نگرانی کرد و گفت:
 
در سیاست‌های مالی‌، در نقطه‌ای قرار داریم که دیگر نمی‌توانیم همان روشی را که قبلاً اعمال می‌کردیم، به کار بگیریم.
 
دالیو به جای اینکه به کسانی که نگران رکود اقتصاد جهانی هستند توصیه کند که به بیت کوین روی آوردند، معتقد است که طلا تکیه‌گاه امن‌تری نسبت به بیت کوین است. به عقیده دالیو دو هدف اصلی وجود پول، واسطه‌ای برای مبادلات و ذخیره‌ ارزش بودن است و در حال حاضر بیت کوین این خصوصیات کارآمد را ندارد.
 
دالیو در مصاحبه‌اش به این نکته اشاره کرد که بیت کوین برای ذخیره‌ ارزش بودن، در حال حاضر بسیار بی‌ثبات است.
 
ایلان ماسک
 
 
ایلان ماسک (Elon Musk)، به‌تازگی برای توییت سربسته‌اش در مورد بیت کوین مورد توجه قرار گرفته است. مدیرعامل و موسس تسلا (Tesla) در نهایت با پذیرش ارزشمند بودن بیت کوین آشکار کرد که نه منتقد و نه طرفدار بیت کوین است. او ضمن بیان اینکه بیت کوین بیشتر برای تراکنش‌های غیرقانونی استفاده می‌شود افزود:
 
شاید این حرف‌ها باعث عصابیت جامعه ارزهای دیجیتال شود، اما تراکنش‌هایی وجود دارد که قانونی نیستند.
 
او در ادامه افزود که ارزهای دیجیتال فعلی را جایگزین مناسبی برای اسکناس می‌داند اما نه یک جایگزین اصلی. هر چند ماسک ارزهای دیجیتال را کاملا تأیید نمی‌کند، طبق اظهارات او، تغییر در راه است و موسسات مالی و بانک‌ها باید خود را در این رابطه آماده کنند.
 
جک ما
 
بر اساس مقاله‌ای از بلومبرگ در سال ۲۰۱۸، جک ما (Jack Ma) در مورد ارزهای دیجیتال هشدار داده بود و اعلام کرده بود که بیت کوین قابلیت تبدیل شدن به یک حباب را دارد. موسس کمپانی بسیار موفق تجارت‌های الکترونیکی علی بابا (Alibaba) و مدیرعامل شرکت اَنت فایننشال (Ant Financial)، یک گروه تجاری مالی چینی، در گذشته نشان داده است که توجه خاصی به بیت کوین و تکنولوژی بلاک چین به خصوص در مورد ظرفیت آنها برای ایجاد یک جامعه بدون اسکناس دارد.
 
به‌تازگی در بیستمین کنفرانس سالانه دانش و تکنولوژی چین، جک ما موضع خود در مورد احتمال حباب بودن بیت کوین را حفظ کرده و از بلاک چین به عنوان کلیدی که گنجینه‌ای حاوی ابزارهای جدید تکنولوژیکی را باز می‌کند، یاد کرد.
 
مایکل نووگراتز
 
 
مایک نووگراتز (Michael Novogratz)، مدیرعامل شرکت مرتبط با ارزهای دیجیتالِ گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) و مدیر اسبق گروه سرمایه‌گذاری فورترس (Fortress) است. او به درستی پیش‌بینی کرده بود که بیت کوین تا آخر سال ۲۰۱۷ از مزر ۱۰,۰۰۰ دلار خواهد گذشت.
 
او که طرفدار دو آتشه بیت کوین است، می‌گوید:
 
بیت کوین طلای دیجیتال خواهد شد و تنها ارزی است که می‌تواند مانند طلا به طرح هرمی قانونی تبدیل شود.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که نووگراتز برای اینکه نشان دهد به حرف‌هایش مطمئن است، ۳۰ درصد از سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. با وجود اینکه طبق گزارشات، در سقوط تاریخی سال ۲۰۱۸ بازار ارزهای دیجیتال، شرکت نووگراتز ۱۳۶ میلیون دلار ضرر کرد، اما نووگراتز همچنان بر موضع خود استوار است.
 
به تازگی این میلیاردر تصریح کرد که بر خلاف کاهش قیمت بیت کوین و نوسانات شدید بازار، دیدگاه وی نسبت به بیت کوین حتی صعودی‌تر از قبل است.
 
تیم درپر
 
 
در سپتامبر ۲۰۱۹، سرمایه‌گذار بزرگ ریسک‌پذیر، تیم دریپر (Tim Draper) پیش‌بینی قبلی خود را دو برابر کرد و گفت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ از مرز ۲۵۰,۰۰۰ دلار می‌گذرد. او همچنین افزود که پیش‌بینی قبلی‌اش محافظه‌کارانه بوده است.
 
دریپر رویکرد صعودی خود در مورد بیت کوین را از سال ۲۰۱۴، وقتی که بیت کوین خرید، حفظ نموده است. دریپر، بیت کوین‌هایش را طی مزایده بیت کوین‌های ضبط‌شده توسط سرویس پلیس آمریکا خریداری کرده است. ارزش کلی بیت کوینی که در آن زمان خریداری کرد حدود ۱۹ میلیون دلار برآورد می‌شود.
 
به‌تازگی دریپر طی گفتگویی با CNBC آشکار کرد که وی شش ماه پیش سرمایه خود را از بازار بورس عمومی خارج کرده تا بیشترِ آن را بیت کوین بخرد. در رابطه با سقوط بازار سهام جهانی به دلیل نگرانی‌های در مورد ویروس کرونا، دریپر فاش کرد که به دلیل متنوع‌سازی سبد دارایی، میزان ضرر سهام وی اندک بوده است.
 
دوقلوهای وینکلواس
 
 
بعد از جهش سریع قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷، تایلر و کامرون وینکلواس به اولین میلیاردرهای بیت کوین تبدیل شدند. دو برادر و موسسان صرافی جمینی (Gemini)، مدعی شدند که آنها حدود ۱ درصد از کل بیت کوین‌های در گردش را در اختیار دارند.
 
اگرچه بین این دوقلوها و موسس فیس‌بوک، مارک زاکربرگ بر سر اتهام سرقت ایده فیس‌بوک قبلاً خصومت وجود داشت، دوقلوهای وینکلواس در مصاحبه‌ای گفتنند که آنها معتقدند لیبرای فیس‌بوک خبر خوبی در فضای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.
 
از سوی دیگر، بر اساس گزارش CNBC، این دوقلوها سال گذشته با مارک زاکربرگ قبل از رونمایی فیسبوک از اِستیبل کوین لیبرا گفتگوهایی داشته‌اند.
 
بیل هریس
 
 
بیل هریس (Bill Harris) مدیرعامل سابق و یکی از موسسین پی پال (PayPal) به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان بیت کوین شناخته می‌شود. مدیرعامل سابق پی پال در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۸ نوشته بود، بیت کوین را یک روش کلاهبرداری خطاب کرد و افزود:
 
بیت کوین، تنها یک استراتژی پامپ و دامپِ (Pump-and-Dump) خیلی بزرگ است که جهان مانند آن را هرگز به خود ندیده است.
 
در مصاحبه‌ای با CNBC، هریس با اشاره به اینکه هیچ رابطه‌ای بین ارزش و سودمندی در بیت کوین و فضای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، پر رنگ‌تر کرد. با این حال، مانند دیگر منتقدان هریس هم موافق است که تکنولوژی بلاک چین «کاربردهای فوق‌العاده‌ای» دارد.
 
جک دورسی
 
 
جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل توییتر و شرکت خدمات پرداخت اسکوئر، از بزرگ‌ترین حامیان بیت کوین است. او بارها با شرکت در برنامه‌هایی از جمله مشعل لایتنینگ و ایجاد ایموجی (Emoji) مخصوص بیت کوین در توییتر، به ترویج این ارز دیجیتال کمک کرده است. همچنین اسکوئر، شرکت خدمات پرداخت دورسی، از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.
 
جک دورسی معتقد است که جهان به یک ارز واحد نیاز دارد و بیت کوین می‌تواند آن ارز باشد. او در گفتگو با نشریه‌ی کوارتز، اظهار داشت:
 
بیت کوین تنها فرصت ما برای ایجاد اتحاد در جوامع و کشورهای سراسر جهان است. این ارز دیجیتال، به اعتقاد من، شفافیت و ابتکار زیادی به ارمغان آورده و مهمتر از آن، به مردم بیشتری امکان دسترسی به پول را خواهد داد.
 
دورسی همچنین در سال ۲۰۱۸ در توییتی اعلام کرد که تنها ارز دیجیتالی که نگهداری می‌کند بیت کوین است.
 
 
پیتر تیل
 
 
پیتر تیل (Peter Thiel) یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در حوزه فناوری‌های مالی و اقتصادی به شمار می‌رود. وی که هم‌بنیان‌گذار سرویس مشهور پی پال است، در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد و هم‌اکنون سرمایه‌گذار یک فارم بزرگ ماینینگ در آمریکا است.
 
تیل در سال ۲۰۱۷ گفت که بیت کوین بسیار «دست‌کم» گرفته شده است و بیشترین شانس را برای تبدیل شدن به طلای دیجیتال دارد. با این حال او احتمال از بین رفتن بیت کوین را هم رد نکرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.