تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

April 4, 2020
15:12 شنبه، 16ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110377

ارز دیجیتال تلگرام؛ دادگاه اجازه تحویل گرام‌ها به سرمایه‌گذاران غیرآمریکایی را نداد

 
 
 
قاضی دادگاه ناحیه‌ای نیویورک که مسئولیت رسیدگی به دعوی حقوقی تلگرام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را بر عهده دارد، اعلام کرده است که تلگرام حق عرضه توکن‌ها به سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی را نیز ندارد.
 
به گزارش کوین تلگراف، کوین کستل (Kevin Castel)، دیروز با درخواست تلگرام مبنی بر امکان عرضه توکن‌های گرام (Gram) به سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی مخالفت کرد. دادگاه ۲۴ مارس (۵ فروردین) طی حکمی اعلام کرده بود که تلگرام نمی‌تواند توکن‌هایی که طی عرضه اولیه سکه (ICO) خود در سال ۲۰۱۸ به سرمایه‌گذاران فروخته بود را عرضه کند.
 
چیزی در حدود ۱.۲۷ میلیارد دلار از سرمایه‌ای که برای توسعه شبکه باز تلگرام (TON) از طریق عرضه اولیه بدست آمد، متعلق به سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی است.
 
تلگرام چند روز پیش با ثبت دادخواستی، اقدام به فرجام‌خواهی کرده بود. اما دادگاه این بار نیز با درخواست تلگرام مخالفت کرد. قاضی پرونده همچنین عنوان کرد که تلگرام در درخواست فرجام خود مخالفتی با رای اولیه دادگاه مبنی بر توقف عرضه توکن‌های گرام نداشته و تنها به دنبال شفافیت بیشتر در نحوه اجرای آن بوده است. او در ادامه افزود که تلگرام از اکتبر سال ۲۰۱۹ (آذر ۱۳۹۸) از ممنوعیت عرضه گرام به اشخاص حقیقی یا حقوقی مطلع بوده است.
 
تلگرام عنوان کرده بود که اقداماتی را در جهت منع دسترسی سرمایه‌گذاران آمریکایی به توکن‌ها صورت خواهد داد، اما دادگاه با این پیشنهاد تلگرام موافقت نکرده و آن را راضی کننده ندانسته است.
 
قاضی پرونده در این خصوص خاطر نشان کرد که تلگرام موفق به تشریح چگونگی اجرای این تغییرات، به نحوی که مغایرتی با قانون و تفاهم‌نامه خرید سال ۲۰۱۸ نداشته باشد، نشد. در اطلاعیه دادگاه می‌خوانیم:
 
بلاک چین شبکه باز تلگرام طوری طراحی شده است که خریداران یا فروشندگان گرام ناشناس باشند؛ هر گونه محدودیت که تعیین کند کدام یک از خریداران اولیه می‌تواند اقدام به فروش دوباره توکن‌ها کنند و کدام یک نمی‌تواند، «تحمیل» تلقی خواهد شد.
 
کستل همچنین با اشاره به اینکه درخواست‌های تلگرام بعد از اتمام روند تامین دلیل صورت گرفت، افزود که این مسئله باعث می‌شود که SEC نتواند کاراییِ پیشنهادهای ارائه‌شده را مورد بررسی قرار دهد.
 
جامعه بلاک چین تلگرام این احتمال را مطرح کردند که این شرکت علیرغم حکم دادگاه، بلاک چین خود را عرضه کند. فدور اسکوراتوف (Fedor Skuratov)، به نمایندگی از این جامعه، ۲۶ مارس (۷ فروردین)، عنوان کرد: جامعه [بلاک چین تلگرام] برای این سناریو آماده است. هیچ فردی نمی‌تواند جلوی عرضه شبکه باز تلگرام توسط اشخاص حقیقی و حقوقیِ دیگر (غیر از شرکت تلگرام) را بگیرد؛ چرا که شبکه باز تلگرام متن باز و غیر متمرکز است.
 
تا به اینجا دو شبکه آزمایشی (تست نت) مختلف وجود دارد و در داخل جامعه این بلاک چین نیز حداقل یک گروه در حال برنامه‌ریزی برای عرضه شبکه هستند.
 
مایکل باکینا (Michael Bacina)، یکی از اعضای ارشد شرکت بلاک چینی پایپر آلدرمن (Piper Alderman) در استرالیا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کوین تلگراف گفت: اجرای دستورات دادگاه، خارج از حوزه قضایی آن چالش برانگیز خواهد بود که چرا که هر کشور، دارای قوانین مختص به خود است و توافقات و قوانین آن کشور، بر نحوه و امکان اجرای رای دادگاه تاثیرگذار خواهد بود.
 
او در ادامه می‌افزاید: جای تعجب دارد اگر که SEC بخواهد، با توجه به زمان و هزینه‌های اجرایی مربوطه، این رای دادگاه را در دیگر حوزه‌های قضایی (جز آمریکا) لازم‌الاجرا کند. با این حال، اگر مدرکی دال بر پیروی نکردن تلگرام از احکام دادگاه وجود داشته باشد، آنگاه کمیسیون بورس و اوراق بهادار می‌تواند آنهایی را که در عرضه توکن گرام دخیل بوده‌اند، به جرم سرپیچی از تصمیم دادگاه، پای میز محاکمه بکشاند. سرپیچی از حکم دادگاه، جرمی سنگین بوده و ممکن است به حبس بینجامد.
 
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن بیان این مسئله که حکم دادگاه ارتباطی با بلاک چین تلگرام ندارد، اذعان کرد: حکم منع انتشار، تنها مختص به عرضه توکن‌های گرام است، نه فعالیت شبکه باز تلگرام. از همین رو، عرضه شبکه اصلی تلگرام نباید تحت تاثیر این رای قرار گیرد و به همین دلیل، سرپیچی از رای دادگاه هم تلقی نخواهد شد. تا زمانی که گرام‌هایی که برای عرضه آنها عرضه اولیه سکه راه‌اندازی شده بود، منتشر شده بود، روانه بازار نشود، مشکلی برای تلگرام پیش نخواهد آمد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.