اپلیکیشن

تلفن همراه

April 6, 2020
11:15 دوشنبه، 18ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110447

اپلیکیشن‌های محبوب‌ سال ۲۰۲۰

 در حالی که رتبه‌بندی جهان اپلیکیشن‌ها کمابیش شامل برنامه‌های شناخته شده و مشهور است اما تازه‌ترین رتبه‌بندی به دست آمده از آمارهای فروشگاه‌ نرم‌افزاری گوگل و اپل نشان‌دهنده حاکمیت مطلق اپلیکیشن چینی تیک تاک است.
 
 
 
 
تیک تاک در حال حاضر بیشترین دانلود یک اپلیکیشن غیر بازی را به خود اختصاص داده است. این اپلیکیشن بیش از ۷/ ۱۰۴ میلیون نصب دارد که نسبت به سال قبل ۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس گزارش  Sensor Tower دو کشور هند و برزیل در یک‌سال اخیر بیشترین میزان نصب این اپلیکیشن را داشته‌اند. هند ۳۴ درصد رشد نصب و برزیل ۴/ ۱۰ درصد رشد دانلود را برای این اپلیکیشن ثبت کرده‌اند.شرکت ByteDance که یک شرکت چینی است، توسط Yiming Zhang یک کارآفرین زنجیره‌ای اداره می‌شود.واتس اپ شرکت دوم لیست است که تنها در یک سال گذشته حدود ۶/ ۹۰ میلیون نصب را ثبت کرده است. واتس اپ در این یکساله رشد ۱۰ درصدی نصب را نشان می‌دهد. در یک سال اخیر هندی‌ها بیشترین نصب واتس‌اپ را داشته‌اند و نصب این اپلیکیشن در این کشور ۳/ ۳۵ درصد رشد کرده است. همچنین مشابه تیک‌تاک، در برزیل نیز اقبال به واتس‌اپ با رشد ۴/ ۹ درصدی روبه‌رو شده است.
 
واتس اپ که محبوبیتش فراتر از صاحب آن – فیس‌بوک – است بعد از جدایی بنیان‌گذاران آن تقریبا شکل و شمایل و سطح امکانات خود را حفظ کرده است. واتس‌اپ حدود ۵/ ۱ میلیارد کاربر در ۱۸۰ کشور جهان دارد و گفته‌ می‌شود روزانه یک میلیون کاربر در این اپلیکیشن ثبت‌نام می‌کنند. بر اساس گزارس Business of App این اپلیکیشن در طول یک روز شاهد ۶۵ میلیارد پیام است و در هر ثانیه تعداد پیام‌های رد و بدل شده در آن به ۲۹ میلیون می‌رسد.واتس‌اپ در هر روز ۲ میلیون دقیقه تماس (صوتی و ویدئویی)  را فراهم می‌کند.فیس‌بوک سومین اپلیکیشن محبوب این لیست است. شرکت فیس‌بوک هرچند طی یکی، دو سال اخیر با بحران‌های بزرگی سروکارداشته و تقریبا اقبال به خود اپلیکیشن فیس‌بوک هم به تدریج در جهان کاهش یافته اما صاحب چهار اپلیکیشن از لیست ۱۰ اپلیکیشن محبوب است.
 
فیس‌بوک بر اساس آمار  Recode هم‌اکنون ۱/ ۲ میلیارد کاربر دارد و با احتساب واتس‌اپ، مسنجر (Messenger) و اینستاگرام حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر کاربر دارد که عدد دست‌نیافتنی برای شرکت‌های دیگر به‌نظر می‌رسد. فیس‌بوک طی سال‌های اخیر مدل‌های مختلف درآمدزایی را مورد اجرا قرار داده است.هند برای فیس‌بوک به تنهایی یک بازار بسیار بزرگ محسوب می‌شود. تنها ۲۶۹ میلیون کاربر فیس‌بوک هندی هستند با این حال خود آمریکایی‌ها بیشترین مشتری فیس‌بوک‌ هستند. گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد آمریکایی‌ها حساب فیس‌بوک دارند و هر آمریکایی به‌طور متوسط در این اپلیکیشن ۳۳۸ دوست دارد.کاربران فیس‌بوک به طور متوسط در هر روز ۱۰۰ میلیون دقیقه ویدئو می‌بینند و برای برخی کشورها از جمله آمریکا این پلت‌فرم‌ مهم‌ترین ابزار خواندن و دنبال کردن اخبار است.
 
به‌رغم کاهش میزان استقبال کاربران نسبت به فیس‌بوک در سال‌های اخیر این اپلیکیشن رشد خود را (با شیب کم) حفظ کرده است. با این حال شاید بزرگ‌ترین چالش‌های فیس‌بوک را باید در نداشتن مدل درآمد برای دیگر اپلیکیشن‌های متعلق به آن دانست.  اینستاگرام مشهورترین اپلیکیشن متعلق به فیس‌بوک رقبای سرسختی در بازار دارد که مهم‌ترین آنها یعنی تیک تاک عملا از اینستاگرام جلو زده است.بر اساس آمارها در هر روز به طور متوسط ۵۰۰ میلیون استوری روی اینستاگرام قرار می‌گیرد. اینستاگرام از جمله اپلیکیشن‌هایی است که تعداد کاربران زن آن از مردان بیشتر است. بر اساس آمارها بیش از ۵۱ درصد از کاربران این اپلیکیشن را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۳۴ درصد کاربران اینستاگرام را کاربران ۲۵ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌دهند و ۳۱ درصد نیز بین ۱۸ تا ۲۴ سال دارند.در آمریکا ۳۵ درصد نوجوانان می‌گویند اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی آنهاست و میزان قابل توجهی از زمانشان را در روز به آن اختصاص می‌دهند.
 
هم‌اکنون حدود ۷۳ درصد محتوای روی اینستاگرام را عکس و ۱۳ درصد را ویدئو تشکیل می‌دهد. اینستاگرام حالا خود به منبع درآمد بسیاری از چهره‌های مشهور تبدیل شده و گفته می‌شود برخی از آنها به ازای هر پست بیش از یک میلیون دلار دریافت می‌کنند.اپلیکیشن Likee دیگر برنامه محبوب کاربران است. این اپلیکیشن سنگاپوری بر اساس ویدئوهای کوتاه و اشتراک آن کار می‌کند و تازه سه سال قبل پا به اینترنت گذاشت. در فصل دوم سال ۲۰۱۹ این اپلیکیشن به رکورد ۷/ ۸۰ میلیون کاربر ماهانه رسید.دیگر اپلیکیشن حاضر در این لیست SHAREit است. این برنامه چینی در سال ۲۰۱۵ پا به اینترنت گذاشت و هدف اصلی آن انتقال هرنوع فایل مثل ویدئو، صوت، موزیک، اپلیکیشن و… بین کاربران است.در واقع اپلیکیشن SHAREit را می‌توان پلی بین پلت‌فرم‌های مختلف از ویندوز تا مک و از آی او اس تا اندروید دانست. در حال حاضر این اپلیکیشن برای ۴۵ زبان نسخه اختصاصی دارد.اسنپ‌چت متعلق به شرکت اسنپ دیگر اپلیکیشن حاضر در لیست است. اسنپ‌چت را می‌توان الگوی تمام‌عیار اینستاگرام دانست. تقریبا اغلب نوآوری‌های اسنپ‌چت توسط اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال این برنامه که زمانی فیس‌بوک حاضر به پرداخت ۳ میلیارد دلار برای خریدش بود محبوبیت خود را همچنان حفظ کرده است.
 
اسنپ چت برای کاربران جوان و نوجوان بسیار شناخته شده و محبوب است به طوری که حدود ۷۸ درصد کاربران آن را افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله تشکیل می‌دهند و ۹۰ درصد کاربران آن بین ۱۳ تا ۲۴ سال دارند. ۶۱ درصد کاربران اسنپ چت را زنان تشکیل می‌دهند.اسنپ چت سال گذشته وارد بازار سرمایه شد و به لطف تغییرات وسیعی که در مدل بیزنس آن به وجود آمده در حال شکل دادن قابل توجه اکوسیستم متعلق به خودش است؛ چیزی که به گفته بنیان‌گذار آن باعث خواهد شد در آینده نیز موقعیت آن مستحکم‌تر شود.یوتیوب در رده دهم لیست بیشترین دانلود قرار دارد و جالب است که این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۸ بیشترین دانلود را به خود اختصاص داده بود. هر ماه ۲ میلیارد کاربر از یوتیوب استفاده می‌کنند و هر روز یک میلیارد ساعت محتوای یوتیوبی دیده می‌شود.  هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا روی یوتیوب آپلود می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.