اپلیکیشن

تلفن همراه

April 7, 2020
14:39 سه شنبه، 19ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110507

حرکت ویروس کرونا روی نقشه‌های آنلاین/ تغییر الگوهای تردد افراد

بررسی حرکت ویروس کرونا روی نقشه‌های آنلاین بر مبنای اطلاعات مسیریاب بومی «بلد» از تغییرات الگوهای تردد افراد در فضای عمومی حکایت دارد.
 
آمارهای مسیریاب بومی «بلد» نشان می‌دهد که تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا، الگوهای تردد افراد در فضای عمومی با تغییرات بسیاری همراه بوده است.
 
بر اساس این ارزیابی به نظر می‌رسد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی از ابتدای اسفند تا انتهای تعطیلات فروردین باعث شده تا رفت‌وآمد افراد به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها ۹۱ درصد کمتر شود.
 
اطلاعات نقشه آنلاین «بلد» نمایش‌دهنده این است که جستجو و مسیریابی مراکز خرید و سینماها در این مدت تا ۹۶ درصد کاهش یافته است.
 
اگر شروع قرنطینه را همزمان با تعطیلی مدارس درنظر بگیریم، حدودا از ابتدای اسفندماه جمعیت زیادی از افراد خانه‌نشین شدند. در این مدت مسیریابی پارک‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها و جایگاه‌های سوخت هم به ترتیب ۸۶، ۹۱ و ۸۶ درصد کمتر شده است.
 
گزارش این مسیریاب که با هدف اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا منتشر شده، نشان می‌دهد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش تردد افراد در شهرها به ترتیب ۹۳ و ۹۲ درصد باعث کاهش مسیریابی آنها به سمت مساجد و ایستگاه‌های مترو شده است.
 
همچنین بر اساس این گزارش که الگوهای حرکتی افراد را در دسته‌بندی‌های مختلف نمایش می‌دهد، میزان جستجو و مسیریابی سوپرمارکت‌ها در بین کاربران این نرم‌افزار با ۶۳ درصد کاهش همراه بوده است.
 
بر اساس این اطلاعات که می‌تواند برای بازبینی در سیاست‌های اجتماعی دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های فعال بهداشتی مفید باشد، می‌توان گفت که با وجود کاهش کلی تردد به سمت سوپرمارکت‌ها، رفت‌وآمد شهروندان به این اماکن بیشتر از مکان‌های عمومی دیگر بوده است.
 
روند کاهشی در تردد افراد به شعب بانک در روزهای کاری هم حاکی از این است که به طور کلی مسیریابی افراد به بانک‌ها سیر نزولی داشته اما تا قبل از تعطیلات نوروز با سرعت کمتری نسبت به مکان‌های عمومی دیگر خلوت شده است. یعنی اگرچه افراد رفت‌وآمد به رستوران‌ها، پارک‌ها و سینماها را کاهش دادند اما همچنان برای انجام فعالیت‌های بانکی وارد فضای عمومی شده‌اند.
 
آمار جستجوی مراکز درمانی هم در این مدت نوسان‌های زیادی را نمایش می‌دهد. به طور کلی مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه‌ها در این مدت نسبت به قبل کاهش یافته اما تطبیق این نقشه با آمار منتشر شده وزارت بهداشت حاکی از این است که هر زمان در «بلد» مراجعه به بیمارستان ها افزایش یافته، نمودار شناسایی بیماران در آن روز هم بیشتر شده است.
 
   
 
هم‌زمان با انتشار این آمار، سایت گوگل‌مپس هم اطلاعات مشابهی از نحوه مسیریابی افراد در کشورهای مختلف منتشر کرد که نام ایران در میان اطلاعات آن دیده نمی‌شد.
 
با این حال حتی روی نقشه‌های آنلاین بلد و گوگل مپ هم می‌توان شاهد مسیر حرکت ویروس کرونا در بین کشورهای درگیر این بیماری بود.
 
بر اساس مقایسه الگوی مسیریابی افراد دوران قرنطینه بین ایران و ایتالیا می‌توان گفت که حدودا یک هفته بعد از گسترش ویروس در ایران، رفت‌وآمدها در ایتالیا هم کاهش یافته است.
 
آمار گوگل‌مپس از ۲۷ بهمن تا دهم فروردین حاکی از این است که تردد افراد در این کشور حدودا از نوزدهم اسفند روند کاهشی پیدا کرده است.
 
یعنی اتفاقی که بر اساس نقشه «بلد» در ایران حدودا از ششم اسفند خیابان‌ها را به مرور خلوت کرد، در ایتالیا از نیمه اسفندماه شروع شد.
 
همچنین گزارش گوگل مپ درباره آمریکا می‌گوید که تردد افراد در فضاهای عمومی این کشور از بیست و سوم اسفند به مرور کاهش یافته است.
 
در این ۴۰ روز محاسبه شده گوگل مپ، تردد افراد در ایتالیا و آمریکا به رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید، سینما، موزه و کتابخانه به ترتیب ۹۶ و ۴۶ درصد کاهش یافته است.
 
رفت و آمد به خواروبار فروشی‌، داروخانه، همچنین مسیریابی به پارک‌ها و باغ‌های عمومی هم بین ایتالیایی‌ها و آمریکایی‌ها با ۹۰ و ۲۲ درصد کاهش همراه بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.